Denk jij ook dat emotie in B2B erg belangrijk is? Waarschijnlijk wel. Maar waar is dat idee eigenlijk op gebaseerd? Hoe belangrijk is emotie in B2B eigenlijk?
Onderstaande Infographic geeft daarop een duidelijk antwoord. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat de kans groter is om een aanbesteding te winnen, als het aanbod een emotionele component bevat. Ook zijn zakelijke beslissers 13x sneller geneigd om een product of dienst te kopen, als zij een emotionele binding ervaren.
En het gaat nog verder. Ze zijn ook eerder bereid om de maximale prijs te betalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies naar aanleiding van een discussie onder 200 marketeers op de B2B Marketing Conferentie die plaatsvond in de UK:
Emotie in het B2B beslissingsproces
Dit is zeker niet het eerste keer dat er informatie verschijnt over de waarde van emotie in B2B. Zo blijkt uit onderzoek van het CEB dat 71% van de beslissers tot aanschaf overgaat, als ze persoonlijke toegevoegde waarde zien. Sterker nog: persoonlijke waarde heeft 2x zoveel impact vergeleken met de waarde voor de business:
Misschien is dit geen ‘grote verrassing’. Maar dit soort inzichten benadrukken wel het belang van emotie in B2B. Terwijl zakelijke beslissers steeds meer eisen stellen en vragen om specificaties, is het misschien wel een manier om duidelijk te maken dat ze gewoon te weinig persoonlijke waarde zien.
Uiteindelijk zijn beslissers zoals inkopers gewoon mensen. En beslissingen worden beïnvloed door persoonlijke emoties. Dat betekent dat bedrijven in B2B daarop in moeten spelen, bijvoorbeeld in de vorm van Story Telling.
Ken jij mooie voorbeelden van bedrijven waar emotie in marketing een belangrijke rol speelt? Wellicht kan ik daar een artikel over schrijven. Ik ben benieuwd naar je reactie!
Geef een reactie