Misschien heb je er al over gehoord of gelezen: Op 30 maart 2012 worden alle bestaande Facebook Pagina’s omgezet naar een nieuw format: Timeline. Tot deze datum hebben beheerders de gelegenheid om zich voor te bereiden en een preview te bekijken.
Hieronder bespreek ik de impact en voorbeelden van Facebook Timeline voor bedrijven.
Facebook Timeline voor bedrijven: Tijd voor Verandering
Het nieuwe format geeft vooral mogelijkheden voor het ontwerp. Zo wordt de Cover Foto (omslag) een belangrijke tool. Dit lijkt op een banner die nu ook op pagina’s voor bedrijven gebruikt zal worden. Hiermee kunnen bijvoorbeeld logo’s en product foto’s worden getoond. De maximale afmetingen: 851 x 315 pixels.
Met de komst van Facebook Timeline voor bedrijven verdwijnen de bekende landingstabs. Daarmee gaat een belangrijke marketing tool verloren. Een veelgebruikte manier was de oproep om de bedrijfspagina ‘leuk te vinden’.
Desondanks blijven er mogelijkheden om bezoekers naar andere tabbladen te verwijzen. Op die manier blijft Facebook interessant voor leadgeneratie op onderliggen pagina’s. Sterker nog, het is nu mogelijk om mensen niet langer te verwijzen naar www.facebook.com/bedrijfspagina, maar naar een specifieke URL.
Beheerders krijgen met Facebook Timeline voor bedrijven ook andere mogelijkheden. Het admin panel verschijnt of verdwijnt op commando. Zelf vind ik dit prettig werken. Een grote vooruitgang is de mogelijkheid om vanuit het admin panel direct te reageren.
Facebook Timeline voor bedrijven: Voorbeelden
De Facebook Timeline van AT&T heeft bijna 2 miljoen fans en wordt gebruikt waar het goed voor is: het delen van foto’s. Verder valt direct op dat de tijdlijn terug gaat naar het jaar 1878 – met een afbeelding van een leaflet uit die tijd. AT&T maakt op deze manier slim gebruik van de mogelijkheden om de rijke historie voor het voetlicht te brengen.
Ook General Electric speelt in op de nieuwe mogelijkheden van Facebook Timeline voor bedrijven. Er is veel historisch beeldmateriaal te vinden en de updates zijn gevarieerd. Daarnaast is het mogelijk om specifieke pagina’s (met een eigen URL) te bekijken – met thema’s als Duurzaamheid, Business en Careers.
Facebook Timeline voor bedrijven: Tips
Voor de Facebook Pagina van VeldMerk ben ik inmiddels overgestapt naar Timeline. De veranderingen zijn minder groot dan ik vooraf dacht. Daarnaast heb ik tips en voordelen opgezocht. Uiteindelijk vond ik deze handige gids over het gebruik van Facebook Timeline voor bedrijven:
Facebook Timeline For Pages – Product Guide – from TechCrunch by TechCrunch on Scribd
Is Facebook Timeline voor bedrijven een verbetering voor B2B? Dat zal niet iedereen zo ervaren. De nieuwe opzet van Facebook vraagt om creativiteit, slim gebruik van Apps en aantrekkelijke content.
Vaak vinden marketing en communicatie professionals in de zakelijke markt dat best lastig. En het kost weer tijd om erin te duiken. Maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Ik ben dus benieuwd welke Nederlandse voorbeelden ik dit jaar ga zien.
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.
Hoewel ik zelf al het een en ander over de Timeline wist is dit toch een verhelderend artikel. Bedankt voor de link naar het Techcrunch document.
@Jurien, bedankt voor je reactie – en graag gedaan!
Mooi artikel
Wij zijn ook overgestapt en wij zijn zeker niet on te vreden. Daarbij bied deze opmaak weer nieuwe kansen. Ook groeien onze like’s nu harder. :-) Hij is nog niet helemaal af maar dit zal niet lang meer duren
Bekijk hier hoe wij het fotoalbum iets anders inzetten.
https://www.facebook.com/DevaniCreative
Wat vinden julie ervan?
@Paul bedankt voor je reactie. Als creatief bureau kunnen jullie je mooi uitleven met Timeline!
Zeker verhelderend.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Groetjes Dorieke
http://www.facebook.com/doriekefotografie
@Dorieke bedankt voor je reactie!