
Stap 1: Maak een persoonlijk profiel
Om een zakelijke fanpagina te maken, heeft u een persoonlijk profiel nodig. Zo’n profiel maakt u aan via www.facebook.com. Gebruik hiervoor uw eigen naam, want transparantie is de kracht van Social Media. Mocht u uw persoonlijk profiel verder niet actief willen gebruiken, dan kunt u de instellingen zo inrichten dat u onvindbaar bent. Ga hiervoor naar Account > Privacy instellingen > Instellingen. Overigens zijn de beheerders van een fanpagina niet zichtbaar voor bezoekers of fans. Wat er op de pagina wordt geplaatst, doen beheerders uit naam van die pagina en niet vanuit het persoonlijk profiel. Bezoekers kunnen niet zien wie de beheerders van een fanpagina zijn.

Stap 2: Maak een fanpagina
U maken van een fanpagina doet u via deze link. U kunt deze ook vinden via Facebook’s helpcentrum. Verder is het niet toegestaan om een pagina te maken namens een bedrijf, merk of bekende persoon als u niet de ‘officiële vertegenwoordiger’ bent. Het is wel toegestaan om een groepspagina aan te maken. Als iemand uw merk, product, dienst of bedrijfnaam oneigenlijk gebruikt voor een persoonlijk profiel of fanpagina, kunt u Facebook via deze link vragen om hiertegen op te treden.
Stap 3: Kies het soort fanpagina
U kunt kiezen uit verschillende soorten pagina’s. Het belangrijkste onderscheid tussen deze fanpagina’s is de informatie die onder de Informatie tab kan worden ingevuld. Op dit moment bestaan de opties uit:
- Lokaal bedrijf of lokale plaats
- Bedrijf, organisatie of instelling
- Merk of product
- Artiest, band of bekend persoon
- Amusement
- Doel of onderwerp

Behalve fanpagina’s bestaan er ook groep en community pagina’s. Het belangrijkste verschil tussen groep pagina’s en fanpagina’s is dat de updates van groep pagina’s niet automatisch verschijnen in het nieuwsoverzicht van leden. Op een groep pagina plaatst een beheerder onder informatie onder zijn eigen naam. Voor bezoekers is dus zichtbaar wie de beheerders van de pagina zijn. Daarnaast kunnen groepen opgericht worden door mensen die niet verbonden zijn aan uw onderneming.
Stap 4: Selecteer een geschikte categorie
Vervolgens kiest u een geschikte categorie, dit is afhankelijk van de soort fanpagina die u gekozen heeft bij stap 3. Door de best passende categorie te selecteren, kunt u beter gevonden worden door uw doelgroep. Om organisaties, bedrijven, merken en personen te vinden, heeft Facebook een eigen zoekmachine: www.facebook.com/search
Stap 5: Kies de naam van uw pagina
Het kiezen van de juiste naam is een belangrijke stap. In de eerste plaats geeft de gekozen naam aan waar de pagina over gaat en bepaalt dus hoe eenvoudig uw pagina door de doelgroep gevonden wordt. Daarnaast is het niet mogelijk om achteraf de naam nog te wijzigen. Wat u naderhand wel aan kunt passen, is de Facebook URL (webadres). Tenslotte moet de naam van uw pagina voldoen aan de eenvoudige richtlijnen van Facebook. U mag bijvoorbeeld geen gebruik maken van generieke benamingen zoals ‘auto’ en ‘software’. Facebook raadt u aan om uw eigen bedrijfsnaam of merknaam te gebruiken, een logische keuze als u daarop gevonden wilt worden door uw doelgroep.
Stap 6: Het toevoegen van andere beheerders
Om te voorkomen dat uw Facebook pagina (tijdelijk of permanent) niet meer onderhouden wordt, kunt meerdere beheerders toevoegen. Denk hierbij aan collega’s en leden van uw Social Media team, die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de gekozen Social Media strategie. Om een beheerder toe te voegen, neemt u de volgende stappen:
- Ga naar Pagina bewerken
- Klik op Beheerders beheren
- Voeg beheerders toe of verwijder deze
Stap 7: Het toevoegen van een geschikte afbeelding
Als Facebook uw pagina naam accepteert, wordt de pagina direct aangemaakt. Vervolgens vraagt Facebook u om een afbeelding in te voeren. Deze afbeelding is zichtbaar als profielafbeelding bij berichten en daarom is het zinvol om te kiezen voor een afbeelding die ook in klein formaat goed herkenbaar is. Het maximale formaat is 200 bij 600 pixels.
Stap 8: Maak een profieltekst
Een korte tekst heeft bezoekers snel informatie over uw merk, product, dienst en/of onderneming. Ù kunt kiezen voor een omschrijving of om iets unieks onder de aandacht te brengen. Deze informatie kunt u op elk gewenst moment aanpassen en inspelen op actuele ontwikkelingen of wijzigingen.
Stap 9: Informatie onder de Info tab
Deze tab heeft een vaste indeling die afhankelijk is van de gekozen categorie in stap 4. Onder ‘Gedetailleerde info’ kunt u extra informatie vermelden zoals de website, contact gegevens en producten/diensten.
Stap 10: Claim uw eigen Facebook URL
U kunt uw eigen Facebook URL claimen (zoals www.facebook.com/veldmerk). Dit is nuttig voor verwijzingen vanuit offline communicatiekanalen zoals brochures, visitekaartjes en Direct Mailings. Uw eigen URL claimen kan via deze link. Overigens geldt ook hier dat de gekozen URL later niet meer te wijzigen is. Let er dus op dat ze correct gespeld is. Verder is de eerste optie het vastleggen van een URL voor het persoonlijk profiel; om de naam van uw bedrijfspagina te claimen, maakt u een keuze in het drop down menu.
Enkele laatste opmerkingen: First things first
Facebook biedt ontzettend veel mogelijkheden om invulling te geven aan branding, sales promoties, klantenservice, leadgeneratie etc. Voor cases kunt u de artikelen ‘Vijf praktijkvoorbeelden van B2B op Facebook‘ en ‘3 voorbeelden van B2B Leadgeneratie‘ lezen. De combinatie van de stijgende populariteit en de verschillende opties maakt het gebruik van Facebook extra aantrekkelijk. Laat u hierdoor echter niet teveel verleiden. Ontwikkel eerst een Social Media strategie waarbij u nadenkt over het draagvlak binnen uw organisatie, de doelstellingen waaraan Social Media moet bijdragen, de online doelgroep waarop u zich richt, de uitvoeren en de manier waarop u het resultaat gaat meten.
E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies
- Lees het E-Book ‘101 B2B Social Media Case Studies‘ en ontdek hoe B2B bedrijven succesvol inspelen op de kansen van Social Media
Wanneer je een zakelijke facebook pagina hebt kun je dan ook eigen tabs aanmaken om het “liken” te promoten of kan dat alleen bij applicaties?
Als het mogelijk is hoe doe je dat dan precies?
Dag Erik, er zijn 2 manieren om eigen tabs aan te maken om het “liken” te promoten: zelf aan de slag (met technische kennis) of gebruik maken van gratis/betaalde tools. Neem gerust contact op als je meer wilt weten, dan kan ik je beter helpen: 06-18283865 of jos@veldmerk.nl
Hallo Jos, mooi stuk! Sta jij open voor samenwerkingen? Via de website van de Nederlandse Social Media Academie (http://www.socialmediaacademie.nl) bieden we ook ebooks aan voor bijv. Facebook, die gaan nog iets verder en sluiten wellicht goed aan op dit soort artikelen.
Groet,
Ayman
Ayman, bedankt voor het compliment. Ik werk regelmatig samen met anderen, dus laat me maar weten welke mogelijkheden je ziet. Groet, Jos
Hallo Jos, ik heb een persoonlijke facebookpagina en daarnaast een pagina van mijn winkel gemaakt. Nu staat er de optie om een url te claimen, maar dan krijg ik de volgende ‘waarschuwing’: Als je deze pagina wilt weergeven, moet je Facebook niet namens je pagina gebruiken, maar moet je Facebook namens jezelf gebruiken. – wat zijn hiervan de consequenties? Alvast bedankt voor het antwoord. M.vr.gr. nicolette nuijten
@Nicolette, bedankt voor je reactie. Toen ik in 2010 een zakelijk FB pagina heb aangemaakt, kreeg ik een soortgelijke opmerking. Het heeft verder geen consequenties; voor dit soort wijzigingen vraagt FB je persoonlijke pagina te gebruiken. Vervolgens kun je de URL voor de zakelijke pagina wijzigen.
NB vergeet niet dat iedere pagina op 30 maart automatisch overgaat naar Timeline:
https://www.veldmerk.nl/2012/03/06/facebook-timeline-voor-bedrijven/
Hallo,
Zou iemand mij kunnen helpen met de vraag hoe lang een bedrijf gemiddeld per dag bezig is met zijn Facebook te onderhouden?
@Sven bedankt voor je reactie. Zelf spendeer ik 3×5 minuten per week aan een zakelijke Facebook pagina: Updates/vragen plaatsen en reageren op anderen. En eens per maand breng ik wijzigingen aan, zoals een omslag foto of nieuwe pagina’s. Dat kost me 15-60 minuten per keer.
Het hangt er uiteindelijk helemaal vanaf welke doelgroep je bedient en in welke business je zit.
NB sommige informatie in bovenstaand artikel is verouderd. Zou heeft Facebook dit jaar Timeline verplicht gesteld voor bedrijven en is het niet meer nodig om 25 fans te hebben om de URL aan te passen.
Meer over Timeline: https://www.veldmerk.nl/2012/03/06/facebook-timeline-voor-bedrijven/
Mijn vraag is hoe ik een bestaande losse zakelijke (fanpagina) pagina kan koppelen aan mijn persoonlijke pagina
Ben verkeerd begonnen. Had een eigen pagina, maar wist niet dat ik hieronder de facebookpagina moest maken voor de vereninging. Met als gevolg dat ik nu ook een zakelijke “losse” pagina heb.
Nu kunnen echter mensen deze pagina niet “Liken”en ik kan twitter en facebook niet koppelen.
Wie kan me helpen ??
@Margret, bedankt voor je reactie. Dit probleem heb ik al vaker gehoord en voor zover ik weet is er maar één oplossing: opnieuw beginnen. Je kunt alleen een zakelijke pagina starten (en dus likes krijgen e.d.) vanuit je persoonlijke account.
Hallo,
kan je ook een amusement pagina van facebook koppelen aan Twitter?
Zo ja, hoe???? Kom er maar niet achter…
Alvast bedankt.
Ellen
Hoi Ellen, bedankt voor je reactie. Ik was er een paar dagen tussenuit en even 100% offline.
Ik vermoed dat je een amusement pagina zeker kunt koppelen aan Twitter, maar hoe – daarop moet ik het antwoord helaas schuldig blijven. Je zou deze vraag ook op Twitter kunnen stellen en gebruik maken van #dtv. Het heeft mij al meerdere keren geholpen.
Succes!
Ik heb sinds vandaag een persoonlijke Facebook pagina en ook meteen maar een zakelijke.pagina aangemaakt.
Ik probeer nu een Youtube video op de zakelijke pagina te plaatsen, maar ik krijg steeds de melding :
“Als je deze pagina wilt weergeven, moet je Facebook niet namens je pagina gebruiken, maar moet je Facebook namens jezelf gebruiken”
Ik snap niet wat dit betekent want ik wil niet dat mijn persoonlijke gegevens achterhaald kunnen worden via de zakelijke pagina.
Wat kan ik doen om een Youtube video op de zakelijke pagina te laten zien ?
Alvast bedankt voor de reactie.
Beste Eric,
Bedankt voor je reactie. Voor zover ik weet, kunnen je persoonlijke gegevens nog steeds niet door anderen achterhaald worden via de zakelijke pagina. Maar als je dit volledig uit wilt sluiten, kun je iemand anders die video laten plaatsen (je maakt hem/haar mede beheerder van de zakelijke pagina).
Beste Jos,
bedankt voor je reactie.
Het is me nog niet duidelijk wat ik dien te doen :
Als ik de de melding “Als je deze pagina wilt weergeven, moet je Facebook niet namens je pagina gebruiken, maar moet je Facebook namens jezelf gebruiken” accepteer, dan kom ik dus terecht in het prikbord van mijn persoonlijke pagina en dus niet in die van mijn zakelijke pagina.
Kunt u mij uitleggen hoe ik een Youtube video op mijn zakelijke pagina krijg ?
Alvast bedankt voor de reactie.
Dag Eric, ik 2 mogelijkheden. Ofwel je gaat de video oploaden naar je zakelijke pagina (zoals je dat ook met foto’s kan doen). Ofwel je deelt een video op je zakelijke pagina. Ik denk dat je het laatste bedoelt. In dat geval kopieer je de URL (web pagina adres) van de betreffende video in de update regel. Dan verschijnt de video vanzelf. Ik zou de titel van de update dan wel wijzigen.
Je kunt ook YouTube video’s delen vanuit YouTube zelf maar dan plaats je die op je persoonlijke pagina.
Als je in één keer wegwijs wilt worden in Facebook, kun je ook een praktisch e-book kopen: http://www.socialmedia-toolkit.nl/Facebook/tabid/98/Default.aspx
Succes!
Beste,
Ik ben bezig met het maken van een site over golfreizen in europa. Mijn site zal heten: golfreis-europa.nl. Mag ik dit dan als naam voeren? Of is dit te generiek?
Groetjes,
Hans
Dag Hans
Goede vraag. Golf reis Europa klinkt me vrij generiek. Lees de voorwaarden van Facebook hierover, je zult zelf de conclusie moeten trekken of je hieraan voldoet:
http://www.facebook.com/page_guidelines.php
Hallo Jos,
Bedankt voor je nuttige tips. Heb een pagina aangemaakt voor mijn bedrijf waarmee ik in een opstart/onderzoek fase zit. Maar ben voor sociale media al wat zaken aan het regelen.
Mijn bedrijf heet Ahote, de website volgt nog (www.ahote.nl) en de facebook pagina is gaan heten
Ahote.nl
Mijn bedrijf komt naast die van mijn vrouw Marion zie http://www.allerhandezeepenzo.nl
vriendelijke groet,
Stanley Peters
Dag Standley bedankt voor de reactie. Succes met je start-up!
Beste Jos
Hartelijk dank voor de informatie.
Als je in je browser http;//www.facebook.com/DeFrietwagen in tikt kom je op de facebook site maar als mensen er op een telefoon naar zoeken gebeurd er niks en kunnen ze het niet vinden.
Enig idee hoe dit kan? de privacy settings zijn openbaar.
Indien nodig kan ik U beheerder maken en tegen vergoeding alles goed laten zetten?
De Frietwagen
http://www.defrietwagen.nl
Ik neem aan dat je een zakelijk account hebt aangemaakt. Zelf heb ik even gezocht op de frietwagen en ik kon de pagina ook niet vinden, wel concurrenten met dezelfde naam. Ik weet niet wat de oorzaak is. Wellicht duurt het even voordat de pagina geindexeerd wordt, want ik zag dat de pagina sinds kort was aangemaakt. Of je pagina moet nog worden bevestigd. Je zou in ieder geval meer informatie toe kunnen voegen (met de naam Frietwagen erin verwerkt), misschien dat het daaraan ligt.