Zakelijk bloggen biedt veel voordelen. Zo krijgen bedrijven die bloggen gemiddeld 55% meer website bezoekers en 67% meer leads. Daarnaast is zakelijk bloggen geschikt voor kennisleiderschap, het opbouwen van een band met de je doelgroep en het creëren van onderscheidend vermogen.
Dit klinkt prachtig, maar veel ondernemers en professionals vinden zakelijk bloggen best moeilijk. En het gaat niet altijd goed, zodat kostbare tijd en energie wordt verspild.
5 veelgemaakte fouten met zakelijk bloggen
Hieronder staan vijf veelgemaakte fouten met zakelijk bloggen.
Met praktische tips om dit voorkomen:
#1 Het verschil tussen een blog en print vergeten
Dit is waarschijnlijk de meest gemaakte fout die gemaakt wordt door ondernemers of marketeers die zakelijk bloggen. Veel marketing professionals zijn nog steeds gewend om artikelen voor print te schrijven. Of om daarvoor een briefing op te stellen. Maar er zijn belangrijke verschillen tussen een blog en een artikel in print.
Advies: Vergeet niet dat blogs meer informeel en interactief zijn – in tegenstelling tot een artikel in bijvoorbeeld een magazine. Blogs zijn bedoeld om een reactie te kunnen geven. Zoals het uitwisselen van meningen, kennis en ervaringen. Artikelen zijn daarentegen vaak technisch en objectief van aard. Je kunt een blog heel persoonlijker maken door jouw mening of visie te delen. En natuurlijk door video’s, foto’s, interviews en emotie te gebruiken.
#2 De interesse van de doelgroep is onbekend
Soms wordt zakelijk bloggen gezien als een mogelijkheid om te schrijven over wat voor jou of je organisatie belangrijk is. Dit moet je NOOIT doen! Het is juist belangrijk om jouw ideale lezer centraal te stellen. Vergeet nooit wie jouw doelgroep is en wat het doel van je blog is.
Advies: Omschrijf je doelgroep (bijvoorbeeld met behulp van een profielschets) en bepaal wat jouw doel is, voordat je begint met zakelijk bloggen. Zo kan een lezer in jouw blog het probleem herkennen waar hij of zij tegenaan loopt.
Als jouw doelgroep uit (potentiële) klanten bestaat, kun je het volgende uitgangspunt nemen: Bespreek in elk blog een vraag die ooit aan jou werd gesteld. En werk je voor een grote organisatie? Loop dan eens binnen bij de afdeling klantenservice en informeer naar de 10 meest gestelde vragen. Daarnaast kan (klant) onderzoek je ook helpen aan thema’s die jouw doelgroep belangrijk vindt.
#3 Te veel vakjargon
Bedrijven staan bekend om het veelvuldig gebruik van vakjargon. Als jouw belangrijkste doel is om verbinding te krijgen met jouw lezers, dan moet je vakjargon vermijden. Daarnaast bepalen de woorden die je gebruikt of een artikel een top positie in Google bereikt.
Advies: Gebruik Jip en Janneke taal. Ga er niet vanuit dat jouw lezer precies weet waar je het over hebt. Als er veel jargon te zien is in jouw blog, herschrijf deze dan en kijk goed welke vaktermen je kunt aanpassen of verduidelijken.
#4 Te veel promotie van producten of diensten
Zoals gezegd: zakelijk bloggen biedt je veel voordelen. Maar het is wel belangrijk om een blog op de goede manier te gebruiken. Veel bedrijven en ondernemers zitten vast aan het idee om producten of diensten aan te prijzen in een blog. Dit is meestal niet wat mensen interesseert of in beweging zet. De kracht van bloggen zit vooral in het bespreken van vragen en problemen van jouw doelgroep.
Advies: Deel jouw expertise of visie zonder hierover op te scheppen. Vertel een interessant verhaal en verwerk hierin uw kennis en ervaring; zo houdt u de lezers betrokken. Combineer bijvoorbeeld de resultaten van een onderzoek met jouw eigen kijk of ervaringen.
#5 ‘Ik heb geen tijd om te bloggen’
Gebrek aan tijd en enthousiasme is vaak een struikelblok voor zakelijk bloggen. Voldoende tijd willen investeren in nieuwe marketingtactieken is sowieso een ‘probleem’ dat ik overal tegenkom.
Advies: Zakelijk bloggen hoeft niet veel tijd te kosten. Door te schrijven over onderwerpen waar je zelf vertrouwt mee bent, kun je al een blog schrijven in één of twee uurtjes. Maak gebruik van jouw creatieve momenten en zorg dat je ideeën direct opslaat (bijvoorbeeld in EverNote).
Verder is een goed (content) plan of redactionele kalender erg waardevol om voldoende prioriteit te kunnen geven aan zakelijk bloggen. Overweeg ook om gast bloggers in te schakelen, zoals experts of opinie leiders binnen jouw branche of vakgebied.
Dit vind je ook interessant:
- Zakelijk bloggen: waarom bedrijven die kans moeten pakken
- Zakelijk bloggen: 8 veelgestelde vragen en antwoorden
- Zakelijk bloggen: feiten en cijfers [Infographic]
- Zakelijk bloggen: 8 tips voor een perfect artikel [Infographic]
- 5 verschillende vormen van zakelijk bloggen
- Zakelijk bloggen: 5 manieren om te variëren met de inhoud
- Hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog?
- Zakelijk bloggen in B2B: 10 tips voor meer resultaat
Verhelderend Jos, mooi artikel!
Bedankt voor het compliment Tonny!
Jouw inzichten in de Engelse taal?
Wat bedoel je?
Je hebt waardevolle informatie op je website staan en denk dat een Engelstalige taalversie interessant kan zijn. Soms wil ik content delen met mij Engelstalige collega’s wat nu erg lastig is.
Gr Thomas
Ik begrijp het. Wellicht komt het er nog eens van. Voorlopig richt ik mij op de Nederlandstalige lezer en probeer ik Amerikaans (vak)jargon zoveel mogelijk te vermijden.