• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

HubSpot
  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Content Marketing / Hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog?

Hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog?

Zakelijk blogEen zakelijk blog is een belangrijk onderdeel van een Social Media Marketing Strategie in B2B. Het bijhouden van zo’n (corporate) blog biedt uw onderneming veel voordelen. Denk hierbij aan een hogere natuurlijke positie in Google. Daarnaast kunt u een blog uitstekend gebruiken om uw autoriteit en reputatie te versterken. En in de derde plaats fungeert een blog vaak als ‘benzine’ voor de Social Media ‘motor’. Maar hoe bepaalt u het succes van een zakelijk blog? Met dit artikel help ik u graag het resultaat te bepalen.

Welke data moet u gebruiken om het resultaat te bepalen?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de concrete doelen die u wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het krijgen van meer én kwalitatieve leads
  • Een verbeterde, natuurlijke ranking in Google
  • Een beter imago als potentiële werkgever (Social PR)
  • Een betere relatie met een zakelijke doelgroep

Zodra u één of meer doelen heeft bepaald, kunt u kengetallen (KPI’s, oftewel Key Performance Indicators) bepalen. Deze kengetallen kunt u indelen in vier categorieën:

#1: Gegevens over de activiteit van een zakelijk blog

Met deze gegevens brengt u de mate van input voor uw blog in kaart:

  • aantal bloggers die het gestelde doel halen
  • aantal blogposts per periode
  • aantal trefwoorden die gebruikt worden

#2: Gegevens over de bezoekers van uw blog

Met deze gegevens brengt u de mate van aandacht in kaart:

  • aantal bezoekers per week
  • aantal blog-abonnees (per e-mail of RSS)
  • aantal bezoekers per verkeersbron (zoekmachines, externe websites, social media)

#3: Gegevens over de interactie met bezoekers

Met deze gegevens brengt u de mate van betrokkenheid en interactie (‘engagement’) in kaart:

  • aantal bezochte pagina’s/gelezen artikelen per bezoeker
  • de gespendeerde tijd op het blog
  • het aantal reacties op de artikelen

#4: Conversie gegevens

Met deze gegevens brengt u de mate van actie van bezoekers in kaart:

  • het percentage van het aantal bezoekers, dat doorklikt naar een andere webpagina
  • het percentage van het aantal bezoekers, dat zich daadwerkelijk abonneert
  • het percentage van het aantal bezoekers, dat “advanced content” downloadt
Lees ook: Zakelijk bloggen – 10 tips voor meer succes en resultaat

Dit is een bijdrage van Robbert van den Heuvel. Wilt u hier ook een artikel schrijven – of kent u iemand die dat zou willen? Neem dan even contact op.

HubSpot

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

HubSpot

Blog Topics

  • Account Based Marketing
  • Boeken
  • Branding
  • Case Studies
  • Content Marketing
  • E-commerce
  • Email Marketing
  • Inbound Marketing
  • Leadgeneratie
  • LinkedIn
  • Marketing Trends
  • Podcasts
  • SEO
  • Social Media
  • Social Selling
  • Strategie
  • Thought Leadership
  • Tools
  • Webinars
  • WordPress hosting
  • Zakelijk bloggen
HubSpot

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

HubSpot

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer