• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Strategie / Hoe win je het vertrouwen van klanten? – 11 praktische tips

Hoe win je het vertrouwen van klanten? – 11 praktische tips

vertrouwen van klanten winnen

Bedrijven en professionals zien zichzelf graag als dé bron van kennis en expertise in het betreffende vakgebied. Toch is dat meestal niet waarmee je klanten echt aan je bindt. Expertise is namelijk geen garantie om het vertrouwen van klanten te winnen. Zien klanten je daarentegen als een ‘trusted advisor’, dan is het een heel ander verhaal.

Hoe win je het vertrouwen van klanten?

Je kent het gezegde ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Maar hoe win je het vertrouwen van klanten als ’trusted advisor’? Hoe krijgt jouw organisatie deze waardevolle reputatie?

Karakter en competentie zijn de sleutelfactoren. Karakter draait om integriteit, motieven en intenties. Competentie draait om capaciteiten, vaardigheden, resultaten en scores. Met de volgende 11 tips werk je structureel aan het vertrouwen van klanten:

#1 Luisteren

Luister oprecht naar wat jouw klant vertelt. Toon interesse in hun vragen, problemen, dilemma’s. Als zij ervaren dat jij zich over hen bekommert, neemt de waarde van jouw organisatie toe.

#2 Wees benaderbaar

Maak duidelijk dat je klanten graag ondersteunt bij het nemen van beslissingen en het vinden van oplossingen. Stel je beschikbaar op wanneer ze vragen hebben. Hierdoor benaderen ze jou zonder aarzeling op momenten dat er zaken kunnen worden gedaan.

#3 Doe wat je belooft

Doe wat je belooft én doe het op tijd. Altijd.

#4 Stap uit de comfortzone

Stap uit jouw comfortzone en treed buiten de gebaande paden. Daarmee laat je zien dat je in het belang van de klant risico’s durft te nemen. Durf ook ongemakkelijke situaties te benoemen. Een pijnlijke stilte? Vraag hoe je die moet interpreteren.

Maakte jouw verhaal zo’n indruk of zijn ze het juist niet met je eens? Geen probleem. Een ’trusted advisor’ gaat goed om met ongemakkelijke situaties.

#5 Wees recht voor zijn raap

Heb je slecht nieuws? Vertel het kort en zonder omweg, het liefst met minder dan tien woorden. Bijvoorbeeld: ‘We halen de deadline niet.’ Wees ook niet bang om rechtstreekse vragen te stellen. Ook als je vreest dat het antwoord negatief is. Zo weet je waar je staat en waar eventueel nog werk aan de winkel is.

#6 Neem verantwoordelijkheid

Neem je verantwoordelijkheid wanneer jij (of jouw collega’s) een fout maken. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Het kan klanten aangenaam verrassen wanneer je daar open over bent.

#7 Toon emotie

Stel je kwetsbaar op en toon emoties. Immers, in een gelijkwaardige relatie, gebaseerd op vertrouwen, doen gevoelens er net zo goed toe. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben behoorlijk van slag toen ik dat slechte nieuws hoorde.’ Of, zoals ze op het platteland zeggen: ‘Nu breek ik mijn klomp!’ (als je erg verbaasd bent)

Het klinkt misschien wat vreemd, maar met het tonen van emoties kun je meer vertrouwen van klanten winnen.

#8 Geef een heldere pitch

Vertel anderen kort en krachtig wat je doet. Zorg dat die boodschap duidelijk en geloofwaardig is. Ga er nooit vanuit dat mensen al weten welk product of dienst jouw organisatie levert. Oefen je verhaal desnoods 100 keer voor een spiegel of onderweg in de auto.

#9 Toon jouw kennis

Laat zien dat je relevante ervaring hebt en weet waar je over spreekt. Daarbij gaat het er niet om een ander de les te leren, maar te laten zien dat je weet welke ontwikkelingen er spelen en welk impact die hebben op hun business. Sociale media lenen zich daar goed voor. Deel of schrijf bijvoorbeeld informatie over vraagstukken die relevant zijn in uw klantenkring.

#10 Ken je ideale klant

Heb de moed om je terug te trekken wanneer je ziet dat jullie geen match vormen – hoe groot het omzetpotentieel ook is. Op langere termijn verdien je het terug met andere, sterke relaties, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

#11 Ken je klant als je broekzak

Wees de beste adviseur die jouw klant zich kan wensen. Ken de organisaties door en door. Weet wat de korte- en langetermijndoelen en prioriteiten van je klant zijn. Ken de feiten, de historie, het laatste nieuws en zo mogelijk ook hun financiële situatie. Gedraag je volgens hun normen en waarden. Verdiep je in hun klanten en de concurrentie. Begrijp waar hun kansen liggen en wat de marktpositie is. En als je de Unique Buying Reasons (UBR’s) kent, kun je hen perfect adviseren over aankopen en andere beslissingen. Op die manier win je meer vertrouwen van klanten.

Als ’trusted advisor’ ben je een klankbord van onschatbare waarde en kweek je loyaliteit voor de toekomst. Het verlegt de aandacht van prijs naar toegevoegde waarde, omdat je iets extra’s biedt dat niet in geld is uit te drukken. En daarvoor zal jouw klant je altijd dankbaar zijn. Succes verzekerd. Voor jouw organisatie én die van je klant.

Credits: Flickr


Wil je weten hoe ik je kan helpen om ’trusted advisor’ te worden? Neem dan even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer