Wij Nederlanders behoren tot de meest fanatieke LinkedIn gebruikers. Dat is mooi als jouw netwerk alleen uit Nederlanders bestaat. Maar hoe zit dat met internationaal netwerken en relaties uit – bijvoorbeeld – Duitsland, Japan of Rusland?
De kans is groot dat jouw contacten uit deze landen niet op LinkedIn te vinden zijn. LinkedIn is namelijk niet het énige sociale netwerk voor zakelijke gebruikers. Dus als jouw netwerk een sterk internationaal karakter heeft: kijk ook eens naar de alternatieven voor LinkedIn.
Internationale verschillen in het gebruik van LinkedIn
De Top 20 landen met LinkedIn gebruikers, naar aantal en online penetratie (bron: Socialbakers.com):
Simpel gezegd scoren Engelstalige landen goed op zowel aantallen als online penetratiegraad. In andere landen kan dit er heel anders uitzien. De online penetratiegraad (het percentage internetgebruikers met een LinkedIn profiel) ligt vaak een stuk lager. Dat geldt niet alleen voor Duitsland, maar ook voor opkomende economische grootmachten zoals de BRIC landen (Brazilie, Rusland, India en China).
XING: hét zakelijke netwerk in Duitsland
Duitsland is een belangrijke handelspartner voor Nederland. Maar gezien de penetratiegraad is LinkedIn in veel gevallen geen interessant platform voor internationaal netwerken met onze oosterburen.
Ook in absolute zin is LinkedIn daar geen marktleider. In plaats daarvan kunt u beter gebruik maken van XING, het grootste zakelijk netwerk onder Duitsers. XING kent meer dan 11 miljoen leden, waarvan 5,3 miljoen Duitstalige. Naast gratis registratie biedt XING een Premium lidmaatschap, een Sales lidmaatschap en een Recruiter-lidmaatschap. Net als bij LinkedIn biedt XING o.a. advertentie mogelijkheden, groepen en mogelijkheden voor bedrijven.
Meer alternatieven voor LinkedIn
Naast XING zijn er genoeg andere platforms die geschikt zijn voor internationaal netwerken. Hieronder staat meer informatie over netwerken in China en andere niet-Engelstalige gebieden. Daarnaast heb ik enkele niche-platforms toegevoegd die exclusiever (en wellicht meer kwalitatief) zijn dan LinkedIn.
Viadeo, ook een concurrent van LinkedIn
Het Franse Viadeo is opgericht in 2004 en een interessant alternatief voor LinkedIn – in niet-Engelstalige regio’s uiteraard. Viadeo kent 45 miljoen geregistreerde gebruikers – waarvan ca. 9 miljoen in China (Tianji.com), 5 miljoen in Frankrijk en 3,5 miljoen in India. Het platform groeit met 1 miljoen gebruikers per maand en bestaat voor 80% uit professionals.
Andere interessante informatie:
- In Frankrijk, China en Mexico heeft Viadeo meer gebruikers dan LinkedIn
- Beschikbare talen: Chinees, Engels, Frans, Italiaans, Portugees, Russisch en Spaans

Chinese alternatieven voor LinkedIn
China is het land met de grootste online potentie. Maar liefst 95% van de Chinese internet gebruikers is actief op sociale netwerken. Dat zijn meer dan 500 miljoen Chinezen; minder dan de helft van de totale bevolking. Westerse platforms als Facebook worden in China geblokkeerd of gecensureerd. In plaats daarvan maken enkele grote sociale netwerken de dienst uit, zoals Qzone, RenRen, Kaixin001, 51.com en Sina Weibo.
Veel sociale netwerken in China lijken een kopie van platforms als Facebook/MSN en zijn vooral gericht op Games en Dating. Een uitzondering is Weibo, dat met 300 miljoen geregistreerde gebruikers meer een serieuze concurrent lijkt voor Twitter.
- Het eerste Chinese alternatief voor LinkedIn is wellicht The China Business Network (TCBN). Dit zakelijke platform is in 2008 opgericht door Janet Carmosky. TCBN biedt communities en is gericht op experts, ondernemers en zakenmensen. Het (Engelslatige) platform biedt zowel een gratis als een betaald lidmaatschap.
- Een beter Chinees alternatief voor LinkedIn is waarschijnlijk Tianji. Dit netwerk is onderdeel van Viadeo, een internationale netwerk site met 45 miljoen geregistreerde gebruikers. Tianji kent relatief veel CEO’s en ca. 9 miljoen Chinese gebruikers.
- Tenslotte kennen we nog Ushi, gelanceerd in 2010 en de concurrent van Tianji. Naar eigen zeggen is Ushi een kwalitatief zakelijk netwerk met meer dan 50.000 CEO’s en gegevens van de meest prominente bedrijven in China. Het Amerikaanse Gerson Lehrman Group nam in 2011 een minderheidsbelang in deze Chinese variant van LinkedIn.
Nice platforms voor internationaal netwerken
Elixio.net is met 14.000 professionals een exclusief sociaal netwerk en enigszins vergelijkbaar met Google+. Om lid te kunnen worden, moet u een uitnodiging krijgen van een bestaand lid. Elixio biedt diensten zoals forums, locatie specifieke evenementen en het delen van foto’s. In tegenstelling tot veel vergelijkbare netwerken, worden op Elixio anonieme interacties en pseudoniemen niet toegestaan.
Focus.com is een zakelijk sociaal netwerk met gratis toegang voor leden. Focus biedt toegang tot informatie en experts in verschillende gebieden zoals IT, Sales, Marketing, MKB en HR. Er worden 3 secties aangeboden: Q&A (vragen stellen aan experts), Research (delen van onderzoeken, analyses etc.) en Events (zoals Roundtables).
MeetTheBoss.TV is een zakelijk (TV) kanaal voor leidinggevenden zoals directeuren en marketing managers. De onderwerpen variëren van Leiderschap tot Sales, Innovatie, Marketing en Strategie. Meetheboss TV biedt een mix van exclusieve interviews met Fortune 500 CEO’s, ondernemers en marktleiders. Leden hebben toegang tot de interviews, een blog en whitepapers. Meetheboss TV is eigenlijk geen netwerk tool zoals LinkedIn en XING, maar vanwege de interviews zeker de moeite waard. Helaas blijken veel artikelen en whitepapers nogal gedateerd (2010 en 2011).
Talkbiznow.com is een zakelijke community voor professionals in B2B en opgericht in 2008. Talkbiznow biedt mogelijkheden voor netwerken, samenwerking en promotie. Registratie is kosteloos en de diensten variëren van video conferencing tot webinars, data opslag, chat functies en zelfs een online webshop. Volgens Findthebest zijn bezoekers op deze community vooral afkomstig uit de VS (30%), UK (24%) en India (24%).
Ryze is een online zakelijk netwerk met 80.000 leden en opgericht in 2001. U kunt een gratis profiel maken en relaties leggen met andere professionals. Ryze was oorspronkelijk gericht op de High Tech sector, maar lijkt nu ook aantrekkelijk voor directeuren en ondernemers. Naar eigen zeggen kent Ryze inmiddels meer dan 500.000 leden uit 200 verschillende landen.
Ecademy is een netwerk organisatie voor zakelijke professionals en actief sinds 1998. Aanmelden is mogelijk met een Google, Twitter, Facebook en LinkedIn account. Dit platform is vooral interessant voor MKB ondernemers met een internationale focus. Ecademy vraagt wel om een actieve houding met netwerken, aangezien het opbouwen van vertrouwen centraal staat. Vanwege haar rijke historie claimt dit netwerk een hoge score in Google. Naar eigen zeggen hebben meer dan 500.000 mensen een profiel op Ecademy. Er wordt een gratis en betaalde vormen van lidmaatschap aangeboden.
Klik hier voor een actueel overzicht van sociale netwerken wereldwijd.
Hopelijk geeft dit artikel je meer inzicht in de mogelijkheden van internationaal netwerken. Persoonlijk vond ik het erg interessant om eens te kijken naar alternatieven voor LinkedIn. Maar ik ben vooral benieuwd naar jouw ervaringen: welke internationale netwerk sites gebruikt je en waarom?
Foto credits: Yemeky
Top-3 Boeken over LinkedIn & Social Selling:
Als bedrijf kun je LinkedIn voor veel doelen inzetten, hoe klein of groot je bedrijf ook is. Gerichte updates plaatsen, adverteren, je bedrijf als werkgever profileren, er zijn zoveel meer mogelijkheden dan het persoonlijke profiel. Het boek werkt als een duidelijke handleiding waarmee je een bedrijfsprofiel goed kunt professionaliseren. Het leest makkelijk weg en alles is snel toepasbaar.
#2 LinkedIn marketing in 60 minuten
Wil je in korte tijd zoveel mogelijk uit LinkedIn halen? Dan is dit boek iets voor jou. Het is een duidelijk en compact boek over de belangrijkste mogelijkheden van LinkedIn.
LinkedIn is één van de meest gebruikte tools voor Social Selling: een nieuwe manier van verkopen die gebruik maakt van het door online media voorgoed veranderde koopproces door online media effectief in te zetten.
Geef een reactie