Regelmatig spreek ik ondernemers die wél relevant willen blijven in het digitale tijdperk – maar niet investeren in Social Media. Hoe kunnen we dat verklaren?
Zeker, iedereen heeft een mening over Social Media. Toch bedenken mensen allerlei excuses waarom ze Social Media niet opnemen in hun strategie.
Waarom bedrijven niet investeren in Social Media
- Het is schadelijk voor de productiviteit van werknemers
- Het kan de reputatie van het bedrijf schaden
- We hebben geen idee waar het naar toe gaat
- We worden al overspoeld met informatie
- Online conversaties zijn erg oppervlakkig; we hebben wel wat beters te doen
- We hebben hier niet de tijd of de middelen voor om hieraan bij te dragen
- Onze zakelijke klanten gebruiken het niet
- Traditionele media is nog steeds belangrijker, Social Media komt later wel
- Het past niet binnen onze huidige structuren
- Commerciele resultaten zijn niet gegarandeerd
- De manieren om Social Media te meten en te analyseren zijn niet betrouwbaar
- Wij zitten in B2B en wie wil er nou horen over onze producten en oplossingen
- We zullen de controle verliezen over ons merk en imago
- Onze directie of het management levert niet de nodige middelen
- We wachten eerst op het rendement bij andere bedrijven
- We zijn bang om fouten te maken
- We weten niet hoe we moeten beginnen
- Eigenlijk willen we niet ons gezicht laten zien
- We hebben geen budget beschikbaar
- We missen de expertise om ermee om te gaan
- Het ontbreekt ons aan visie en beleid
- We zijn bang voor feedback en kritiek
- We zijn zo nieuwsgierig… dat we liever wachten
- We staan hier ronduit sceptisch tegenover
Dit is een greep uit de argumenten die ik links en rechts nog wel eens tegenkom. En het is vaak de directie die een doorslaggevende rol speelt om beter in te spelen op digitale ontwikkelingen.
De vraag is dus: hoe krijg je voldoende draagvlak, mensen en middelen voor Social Media?
Credits: Flickr
Geef een reactie