Het opstellen van klantprofielen van B2B kopers is één van de eerste en belangrijkste stappen in een digitale strategie. Zo’n klantprofiel zorgt enerzijds voor focus en anderzijds voor een betere interne beleving en afstemming. Maar wat komt er zoal in zo’n omschrijving? Om een indruk te geven staat hieronder een Infographic met drie klantprofielen van B2B kopers.
De Infographic is gebaseerd op onderzoek van Acquity Group (onder 207 B2B kopers met meer dan $ 100.000 budget) en bevat 3 verschillende typen zakelijke kopers:
- Mary the Millennial (18-35 jaar); doet online onderzoek en is geneigd tot online aanschaf
- Gerry the Gen (36-45 jaar); doet online onderzoek, maar is minder geneigd online aanschaf
- Jane the Boomer (46-60+); is overall minder online actief vergeleken met Mary en Gerry
Wat mij opvalt in deze Infographic:
- Gemiddeld verwachten B2B kopers dat online bestedingen met 37% toenemen
- 57% van de B2B kopers heeft al ervaring met online aankopen
- 50% van B2B kopers met een groot budget besteden 90% online bij leveranciers
- De opkomst van Amazon Supply als nieuwe speler in B2B
Zelf zou ik een klantprofiel van meer relevante informatie voorzien dan in deze Infographic wordt weergegeven. Maar ik vond het zeker het delen waard – vanwege de inzichten in online gedrag.
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie