Social Media is niet meer weg te denken als een manier om in contact te blijven met klanten. De meest populaire kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden ingezet om de positie van bedrijven en merken te versterken. En terecht. Social Media marketing kan niet alleen bijdragen aan een grotere naamsbekendheid en meer website bezoekers – zelfs een beter rendement behoort tot de mogelijkheden.
Sommige bedrijven blijven echter achter of worstelen met de gevolgen van dure fouten die eerder zijn gemaakt. Voordat je begint met Social Media marketing is een oriëntatie vooraf wel zo verstandig.
Hoe begin ik met social media?
Dit klinkt misschien raar, maar ‘bezint eer ge begint‘ voordat je overhaast aan de slag gaat met Social Media. Ondoordacht gebruik richt meer en sneller schade aan dan je kunt overzien. Een zorgvuldig opgebouwde positie wil niemand te grabbel gooien. Het is beter om vooraf rekening te houden met veelgemaakte fouten en een goede start te maken.
Acht klassieke Social Media fouten:
#1 We moeten NU op Social Media; want iedereen gebruikt het
Ik zie veel bedrijven zonder doel de wereld van Twitter en Facebook induiken. Zou je bij het openen van een nieuwe vestiging of lancering van een campagne ook zonder voorbereiding aan de slag gaan?
Want daar kunt het een beetje mee vergelijken. Zonder een duidelijke focus en strategie is het moeilijk of te bepalen of inspanningen succesvol zijn.
Maak dus een duidelijk plan met meetbare doelen, de juiste kanalen en het gebruik van content. Maar maak het ook niet te complex: een Social Media plan op enkele pagina’s is ook een plan.
#2 Wel praten, maar niet luisteren
Social Media draait in de eerste plaats om het leggen van contact. Het begint met interactie en het bouwen en versterken van relaties. Net als in de echte wereld raken mensen pas betrokken als je naar ze luistert. Eén van de meest gemaakte Social Media fouten is mensen te overspoelen met een stroom van eenrichtingsverkeer.
Luister naar wat relaties aangeven: zijn ze tevreden? Hebben ze vragen? Geven ze bruikbare feedback? Het gebruik van Social Media monitoring tools is hierbij onmisbaar.
#3 Het is niet relevant
Jouw (potentiële) klant zit niet te wachten op allerlei berichten over jouw onderneming. Standaard persberichten voldoen niet meer (als ze dat al deden). Jouw klant wil horen wat hem aangaat en wil antwoord op de vraag hoe je hem of haar kunt helpen.
Focus niet op jouw onderneming, producten of diensten. Deel – in plaats daarvan – links naar leuke, relevante websites en wees informatief. Geef jouw (potentiële) klant een reden om jou (en collega’s) te volgen.
Humor en creativiteit hoeven daarbij niet uit de weg te gaan! Sterker nog, soms kan een knipoog droge productinformatie een stuk leesbaarder maken.
#4 Je bent té persoonlijk
Dit soort berichten zie je ongetwijfeld wel eens voorbij komen: “Het is 18:00 en ik sta nog steeds in de file” of “Nog een paar dagen en dan ben ik op vakantie!” Jouw (potentiële) klant vormt zich op Social Media een beeld van jouw onderneming, dus dit soort informatie voegt niets toe aan de tijdlijn [en zéker niet op LinkedIn]. Spreek je doelgroep persoonlijk aan, maar wordt niet té persoonlijk.
#5 Onzorgvuldig gedrag
Een spelfout is zo gemaakt en een grammatica blunder zien we makkelijk over het hoofd. Ook al is het een informeel medium, het staat slordig en niet professioneel. Laat daarom vooral blog artikelen, whitepaper e.d. door een ander lezen, of lees deze zelf nog een keer.
#6 Profielen niet vastgelegd
Claim op tijd de juiste profielen op Social Media (bijvoorbeeld met http://namechk.com). Dit is vooral belangrijk bij (merk)namen die relatief veel voorkomen. Want de regels zijn simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook als iemand anders op de wereld toevallig dezelfde naam draagt als jijzelf, je onderneming, product of dienst.
#7 Te weinig fans of volgers
Sociale bewijslast is één van de zes principes van invloed bij Social Media Marketing. Veel fans of volgers versterken het vertrouwen in jouw onderneming. Meer mensen zullen de behoefte voelen om zich aan te sluiten en de dialoog aan te gaan. Als dat proces goed loopt, leidt dit tot nieuwe fans en volgers.
Zorg er dan wél voor dat het echte volgers zijn. Je zit niet te wachten op een mogelijke blunder zoals bij Sybrand van Haersma Buma. Zowel kwaliteit als kwantiteit zijn dus belangrijk.
# 8 Je volgt zelf niemand
Als je (meer) volgers wilt, volg dan zelf ook mensen. Natuurlijk investeer je eerst in bestaande klanten en relaties zoals leveranciers en partners. En wellicht ook andere personen waar je affiniteit mee hebt.
Besef dat Social Media marketing wérkt. Maar vergeet niet om zorgvuldig te bouwen aan een strategie en deze toe te passen. Niet elk kanaal zal even succesvol zijn en campagnes die anderen gebruiken werken mogelijk niet voor jouw onderneming.
Social media marketing vergt vooral tijd. Als daar weinig ruimte voor is, bekijk dan welke activiteiten je kunt uitbesteden. Zorg er wel voor dat activiteiten met direct contact in eigen beheer blijven. Zo voorkom je dat mensen een ‘call center – gevoel’ krijgen.
Gerelateerde artikelen:
Photo credits: nkzs
Wil je weten hoe ik je kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie