Heb je een e-mail nieuwsbrief? Gebruik dan een koppeling met Social Media. Die combinatie biedt veel kansen. Bijvoorbeeld om potentiële klanten te werven en jouw e-mail database uit te breiden. Het verkrijgen van een e-mailadres is erg waardevol.
Een e-mailadres met opt-in is dé start van een 1-op-1 relatie met een prospect of een klant. Er zijn talloze manieren voor deze vorm van leadgeneratie. Het kan leiden tot meer omzet via bestaande en nieuwe klanten.
Misschien weet je niet precies hoe je dit aan moeten pakken. Daarom vind je hieronder drie praktische tips.
#1: Nieuwsbrief abonnees werven
Je wilt leads een stap verder brengen. In dit geval onderneem je activiteiten om sociale connecties en volgers over te hevelen naar een e-mail database. Mensen worden verleid met kwalitatieve content die inspeelt op de informatiebehoefte. De trigger moet voldoende zijn om een e-mail adres achter te laten en toestemming te geven voor persoonlijke, directe communicatie.
Twitter, LinkedIn en Facebook zijn perfecte netwerken om uw nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Promoot jouw nieuwsbrief met een duidelijk call-to-action naar de inschrijfpagina op jouw website (dit kan via alle social netwerken).
Geef op je landingspagina een duidelijk antwoord op vragen: Wat levert het op? Wat ontvangt de abonnee? En hoe vaak zal hij of zij het ontvangen?
#2: Leadgeneratie via Facebook
Facebook leent zich goed voor betrokkenheid en interactie. Plaats daar je laatst verzonden nieuwsbrief of meld welke onderwerpen in de eerstvolgende nieuwsbrief staan. Leid je fans vervolgens naar de inschrijfpagina waar staat wat mensen kunnen verwachten, bijvoorbeeld zoals Blinker dat doet:
Het is nog mooier als je de aanmelding integreert binnen Facebook. Maak op jouw bedrijfspagina een extra tab aan met een inschrijfformulier op de nieuwsbrief en geef mensen eventueel een beloning.
#3: Gebruik speciale Social Media Tools
Gebruik een speciale functie binnen de Facebook omgeving waarmee de gebruiker toestemming geeft om het e-mailadres op te nemen in je e-mail database.
Zo werft G-star bijvoorbeeld ook e-mailadressen. Door middel van een speciale functie geeft de gebruiker zijn toestemming om zijn e-mailadres op te laten nemen in de G-star e-mail database.
Bovenstaand voorbeeld is geen standaard oplossing. Het betreft inschrijven voor notificaties en andere uitingen vanuit de volgende maatwerk applicatie.
Er zijn genoeg manieren voor leadgeneratie via social media. Het belangrijkste is dat je overbrengt wat mensen krijgen in ruil voor het e-mailadres. Als de eerstvolgende nieuwsbrief niet voldoet aan de verwachtingen, dan is de kans groot dat de abonnee zich weer uitschrijft. Kom dus altijd na wat je belooft!
Dit artikel is een bijdrage van Tatiana Bekker, Communicatie Coördinator bij Blinker. Het bedrijf heeft een blog waar regelmatig interessante artikelen over E-mail marketing geplaatst.
Gerelateerde artikelen:
- 7 Tips om Social Media en Email Marketing te integreren
- 4 Tactieken om klantwaarde te genereren via Lead Nurturing
Foto: Flickr
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie