De beste B2B bedrijven genereren gemiddeld 17% van hun leads uit Social Media, vergeleken met 7% door andere bedrijven. Dat blijkt uit een rapport van de Aberdeen Group, dat onderzoek deed naar de Social Media strategie van best presterende B2B bedrijven.
Best-in-class bedrijven scoren beter met leadgeneratie via Social Media. Ook hebben zij Social Media Marketing beter geïntegreerd met andere kanalen en processen. In dit artikel staan enkele opvallende resultaten.
Strategische keuze voor leadgeneratie via Social Media
Top bedrijven in B2B anticiperen op de ontwikkeling dat de traditionele verkoop cyclus niet meer volstaat. Zo noemt bijna de helft dat leadgeneratie via Social Media marketing als belangrijkste speerpunt.
Integratie van Social Media met andere kanalen
Top B2B bedrijven hebben meer aandacht voor integratie van Social Media dan gemiddeld in hun branche. Zo integreren ze Social Media vaker met E-mail en zoekmachine optimalisatie (SEO).
Daarnaast blijkt dat de B2B bedrijven met de hoogste omzetgroei beter inspelen op nieuwe technologieën:
- 51% van de B2B Top gebruikt Social Sharing tools
- 49% van de B2B Top gebruikt SEO trefwoorden voor Social Media monitoring
- Top bedrijven in B2B gebruiken Social Media Marketing langer dan gemiddeld in hun branche
De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op antwoorden van 500 respondenten uit B2B. Net als een eerder onderzoek van Altimeter lijkt er een duidelijke relatie tussen financiële prestaties en het inspelen op de kansen van Social Media. Daarnaast trek ik de conclusie dat First Movers betere resultaten behalen met Social Media Marketing. Daarbij is leadgeneratie via Social Media vaak een belangrijke focus.
Lees meer over leadgeneratie via Social Media:
- 3 voorbeelden van B2B leadgeneratie via Facebook
- B2B Social Media Marketing: voorbeelden van leadgeneratie
- Leads genereren via social media
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Traditionele verkoop werkt niet meer, dus gaan we leads opjagen op die nieuwe social media? Dat ruikt naar leadofilie:
http://metaalmarketing.wordpress.com/2011/11/14/leadofilie-het-failliet-van-de-trechter-in-marketing/
Dag Edwin, je reactie m.b.t. dit artikel vind ik een beetje te kort door de bocht. Maar je blog over de traditionele marketing trechter snijdt natuurlijk wel hout. Toch kan die trechter mensen wel houvast bieden en is het niet meer of minder dan een model. Net zoals de Customer Journey dat is. Waar het m.i. om gaat: welk framework / model doet het meest recht aan de werkelijkheid én kunnen mensen daar voldoende mee uit de voeten.
Overigens een terechte opmerking dat meestal weinig aandacht is voor de fase NA de aankoop beslissing. De meeste marketeers focussen op het genereren van de juiste leads voor Sales. Terwijl het vaak rendabeler is om meer investeren in bestaande klanten. Dat wordt in de praktijk (deels) ingevuld door de accountmanager en/of een aftersales/support afdeling.
In de toekomst verwacht ik dat we afscheid nemen van de verschillende silo’s die nog kenmerkend is voor de huidige organisatie structuren die stammen uit de 19e eeuw waarin het product / productieproces centraal stonden. Die transitie zou zo maar een jaar of 10 kunnen duren.