Over de Return On Investment van Social Media zijn al veel discussies gevoerd. Zelf ken ik weinig Marketeers die echt geloven dat Social Media ook financieel rendement oplevert. De waarde van Social Media wordt nog vooral als kwalitatief bestempeld en gedefinieerd in termen als ‘naamsbekendheid’, ‘betrokkenheid’ of ‘engagement’. Maar die houding lijkt te veranderen, althans in de V.S. Uit onderzoek van MarketingSherpa (2011) blijkt namelijk dat ‘Senior Marketing Executives’ verwachten ofwel de ROI van Social Media te kunnen bepalen – ofwel de resultaten direct toe te kunnen schrijven aan een beter bedrijfsresultaat.
Chart: CMO piorities focused on driving ROI, by Social Marketing maturity fase
Een strategische benadering geeft meer rendement
MarketingSherpa maakt onderscheid tussen de mate van volwassenheid in Social Media. Bedrijven met een strategische bandering van Social Media zien betere resultaten op het gebied van conversies, meetbaar rendement en kosten efficiency. Op deze gebieden scoren bedrijven in de experimentele (Trial) fase significant lager. Alleen op het gebied van lead generatie scoren zij opvallend hoger met 45%.
Lagere kosten op klanten service
Return On Investment is een parameter waarmee de financiële waarde van (bedrijfs)activiteiten uitgedrukt wordt. Wat Social Media betreft wordt deze waarde nog wel eens over het hoofd gezien. Op het vlak van klantenservice scoren bedrijven met een strategische benadering hier aanmerkelijk beter dan bedrijven in de experimentele fase. Social Media wordt kennelijk nog beperkt ingezet om klanten elkaar te laten helpen, waardoor de kosten voor klantenservice worden verlaagd.
Lees ook:
- Hoe volwassen is uw organisatie in Social Media?
- Hoe kunnen bedrijven winst maken met Social Media?
- Hoe bepaal ik het rendement van Social Media?
- Social Media strategie als voorwaarde voor succes
Ik ben benieuwd naar uw resultaten in Social Media. Draagt Social Media bij aan een beter bedrijfsresultaat en zo ja: hoe weet u dat? Geef uw reactie via het formulier hieronder!
Geef een reactie