Wil jij ook een gratis oliebol?
Ze kijkt me vriendelijk aan en houdt een grote schaal oliebollen in haar hand.
Mmmmm… die zien eruit alsof ze voor mij zijn gebakken!
Nee, dankjewel – zeg ik beleefd.
Dus gaat ze weer verder en spreekt drie dames aan.
Daar vinden de bollen met poedersuiker gretig aftrek.
Héérlijk! – roepen ze in koor.
Tja, ze voelen de kou en een warme oliebol gaat er wel in.
Terwijl ik weer op mijn fiets stap, denk ik aan die gratis oliebollen.
Niet dat ik spijt heb. Mijn vrouw en ik eten tegenwoordig heel bewust – denk ik dan.
En oliebollen horen daar niet bij. Nu nog niet, tenminste.
Maar deze actie van de Stadsbakker in Zwolle is natuurlijk geweldig.
Op een druk punt in de binnenstad, gratis oliebollen uitdelen.
Dus als ik 2 minuten later op kantoor ben, besluit ik om erover te bloggen.
Want iets waardevols weggeven, dat heeft alles te maken met marketing:
Om naamsbekendheid op te bouwen;
Om een mooie beleving te bieden;
Om mond-tot-mond reclame te krijgen;
Om nieuwe klanten aan te trekken.
Het principe van wederkerigheid
Het is ook geen geheim: slimme bedrijven geven altijd iets moois weg.
Een workshop, een whitepaper, een webinar, een test rit, een proefabonnement.
Want het werkt natuurlijk wél, dat principe van wederkerigheid:
Ik krijg iets van jou, dan wil ik iets terug doen. Bewust of onbewust.
Nu, morgen, volgende week. Of anders volgend jaar.
Het moment bepaal ik zelf wel. Net als de manier waarop.
En ja, waarschijnlijk loop ik half december tóch even binnen…
Voor lekkere oliebollen met rozijnen – die ik niet eens heb geproefd!
Want de Stadsbakker, die ligt toch op de route :)
En ondertussen denk ik verder, wat ik volgend jaar ga geven.
Gewoon, omdat het werkt én omdat het leuk is.
En jij? Wat ga jij ermee doen?
Afbeelding: Pixabay
Geef een reactie