Bij veel bedrijven was marketing jarenlang een staffunctie die vooral bekend stond om het leveren van brochures en het promoten van producten of diensten. Maar als marketeer weet je dat marketing impact heeft op de hele bedrijfsvoering. Je kunt dus bij veel onderwerpen meepraten, maar je voelt je tegelijkertijd maar een klein radartje in het grote geheel.
Of je nu wordt ingehuurd of in loondienst bent: het is jouw rol als marketeer om aan de rest van organisatie te laten zien wat de toegevoegde waarde van marketing is.
Maar hoe krijg je binnen je organisatie meer aandacht voor marketing?
Dit mooie artikel van Justin geeft drie antwoorden die ik hieronder heb samengevat:
#1 Wees een leider
Positioneer marketing als onmisbare motor voor strategische doelen.
Elke onderneming heeft doelstellingen die jaarlijks, halfjaarlijks of maandelijks gerealiseerd moeten worden. Deze doelstellingen zijn bepaald door het management team, maar is iedereen daarvan op de hoogte?
Je kunt druk zijn met content marketing, email marketing, social media marketing, etc etc. Voor je het weet, zie je door de bomen het bos niet meer. Zelf moet ik hierbij denken aan het verhaal waarbij 3 bouwvakkers wordt gevraagd waar ze mee bezig zijn.
De eerste antwoordt: ik breng zand van A naar B. De tweede antwoordt: ik werk samen aan een fundering. En de derde antwoordt: ik bouw mee aan een kathedraal!
Het is jouw taak om collega’s te motiveren waarom ze doen wat ze doen. In mijn ervaring betekent dat: enthousiasmeren, herhalen en vieren.
#2 Let op het individu
Zorg ervoor dat iedereen begrijpt hoe hij of zij bijdraagt aan het bereiken van een specifiek doel. Binnen een marketing team is dat vaak wel duidelijk. Maar managers van andere afdelingen hebben vaak geen flauw benul.
Het is jouw rol om een relatie te leggen tussen marketingactiviteiten en het bedrijfsresultaat. Dat is iets wat je regelmatig moet doen. Zelf maak ik altijd gebruik van specifieke bijeenkomsten, zoals kwartaal meetings: een uitgelezen kans om je marketingstrategie weer te herhalen (de kracht van reclame) en successen te claimen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat marketing vaak nog als kostenpost wordt gezien. Zodra de winst afneemt, wordt er bezuinigd op marketing. Want dat is een kostenbesparing.
Vergeet de ‘likes’. Als je collega’s laat zien wat marketing onderaan de streep oplevert, ben je spek koper. Dan is marketing geen kostenpost meer, maar een omzet katalysator.
#3 Vier de successen
Heb je een succesvolle marketing campagne achter de rug? Schrijf een enthousiaste email, onderbouw deze met feiten en cijfers en deel het met anderen!
Wat gebeurt er als je dit regelmatig doet?
Er wordt anders naar marketing gekeken. Je team wordt trots op behaalde resultaten en dat straalt af op de rest van de organisatie. Je krijgt een betere samenwerking met sales. Je wordt gevraagd om mee te denken met strategische beslissingen. Kortom: je krijgt meer aandacht voor marketing.