Content marketing is een effectieve marketingaanpak waarbij je op een strategische manier content produceert, publiceert en bij je doelgroep onder de aandacht brengt. Met content marketing kun je jouw organisatie beter onderscheiden, je online vindbaarheid een flinke boost geven, je naamsbekendheid vergroten en kwalitatieve leads genereren. Bedrijven die werk maken van content marketing, zorgen ervoor dat hun expertise wordt vertaald naar waardevolle content. Maar krijg je nou meer klanten met content marketing?
Hieronder staan 4 stappen:
#1 Gebruik Persona’s
Een Persona is de eerste stap naar succes. Dit is een profielschets van de ideale klant en werkt anders dan de traditionele segmentatie. In theorie klinkt het makkelijk om zo’n persona te maken, maar de praktijk is vaak anders: mensen kunnen héél verschillend denken over het profiel van de ideale klant.
#2 Beschrijf de Customer Journey
Omschrijf voor elke persona welke stappen hij of zij doorloopt. Het maakt niet uit welk model je hiervoor gebruikt, als het maar aansluit op de praktijk. Koppel vervolgens aan elke fase de centrale vraag of het probleem.
#3 Speel in op de behoefte aan informatie
Beantwoord de volgende vragen voor elke fase in de Customer Journey:
– Op welke manier willen ze informatie ontvangen?
– In welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd?
– Hoe vaak en hoeveel informatie willen ze ontvangen?
– Door wie of wat worden ze beïnvloed?
#4 Analyseren en verbeteren
Gebruik een matrix, bekijk welke content je al hebt en waar de gaten zijn. Dit zorgt voor de juiste prioriteiten en een hogere conversie.
Top-5 Boeken over Content Marketing:
#1 Content! Zuurstof voor je klanten
Op welke manier vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving. Content! geeft antwoord op deze en andere vragen.
#2 Content marketing en community management
Dit is een interessant studieboek dat een verbinding legt tussen content marketing en communities. Leest prettig, zit goed in elkaar en is voorzien van aansprekende voorbeelden. Een aanrader!
Leest makkelijk weg, zit vol voorbeelden van kleine bedrijven en is geschikt voor zowel beginners als ervaren content marketeers.
#4 Campus handboek – Content Marketing
Een mooi boek voor marketeers die willen beginnen met Content Marketing of die zich verder willen verdiepen in de kneepjes van het vak. Goed en vlot geschreven is het een toegankelijk boek met veel informatie en praktische cases. Aanrader!
Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. In dit boek staan meer dan honderd voorbeelden van formats. Je leest hoe je als merk zelf formats kunt ontwikkelen. Formats die hard nodig zijn, omdat ze binnen de contentstrategie van merken zorgen voor meer orde, meer structuur en minder los zand.
Lees meer over Content Marketing:
- 12 Creatieve ideeën voor content marketing
- Zakelijke klanten beter begrijpen met content marketing
- Infographic: alles wat je moet weten over visuele content marketing
- In 4 stappen van content strategie naar conversie
- Top 10 beste boeken over content marketing
- Vijf uitdagingen voor B2B content marketing
- Content marketing gebruiken voor branding
- 5 Effectieve tips voor B2B content marketing
- Content marketing in B2B vraagt meer lef, inhoud en creativiteit
- Meer draagvlak (en budget) voor content marketing
- Zo wordt je website beter vindbaar in Google