De vraag of Facebook voor B2B bedrijven geschikt is, ligt inmiddels wel achter ons. Zo zijn er voorbeelden van Facebook voor leadgeneratie en leent dit grootste sociale platform zich natuurlijk voor Social PR, recruitment en branding in het algemeen. Maar Nederlandse voorbeelden van B2B op Facebook lijken schaars. Toch kunnen we ook dat beeld bijstellen. Ter inspiratie staan in dit artikel 5 voorbeelden van eigen bodem. Voorzien van mijn gedachten over de manier waarop zij Facebook gebruiken.
#1 Boon Edam Nederland
Boon Edam Nederland ziet zichzelf als internationaal marktleider op het gebied van deuren en toegangstechnologie. De onderneming kent wereldwijd honderden gemotiveerde medewerkers bij dochterondernemingen in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika en een netwerk van exclusieve distributeurs in tientallen andere landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Edam en daar staat ook het grootste verkoop- e productiecentrum. Daarnaast worden in Edam veel nieuwe producten ontwikkeld.
Boon Edam Nederland op Facebook
De onderneming gebruikt haar zakelijke Facebook pagina voor het delen van vacatures, het delen van inspirerende foto’s over producten en projecten en events binnen en buiten de organisatie. Boon Edam laat zien over de nodige creativiteit te beschikken en dat werkt goed op een platform als Facebook. Verder wordt goed gebruik gemaakt van Facebook Timeline. Toch een punt ter verbetering: de interactie tussen Fans en de mensen van Boon Edam lijkt nog niet van de grond te komen. [Update] Maar zodra er wel door Fans wordt gereageerd, komt een medewerker met een reactie – zelfs ’s avonds en in het weekend.
#2 Volvo Trucks Nederland
Volvo Trucks is één van ’s werelds grootste vrachtwagen producenten en levert een totaalpakket van transportoplossingen. Het bedrijf biedt een volledig assortiment van zware tot middelzware trucks en heeft een internationaal netwerk van duizenden servicepunten. Kwaliteit, zorg voor het milieu, veiligheid en focus op klanten zijn belangrijke waarden – aldus de onderneming.
Volvo Trucks Nederland heeft een netwerk van 11 dealers met in totaal 50 vestigingen. Volvo-trucks worden geproduceerd in verschillende landen zoals Brazilië en de Verenigde Staten. Trucks voor de Nederlandse markt worden geproduceerd in de fabriek in het Belgische Gent en in Zweden.
Volvo Trucks Nederland op Facebook
Met de zakelijke Facebook pagina speelt Volvo goed in op de betrokkenheid van truckers bij hun favoriete vrachtwagen merk. Er wordt dan ook volop gereageerd op de enorme hoeveelheid foto’s, de belangstelling voor nieuwe modellen is groot en af en toe komt er iets anders aan bod dan een vrachtwagen. Naast de updates zorgt Volvo ook voor voldoende content op andere vlakken, zoals een digitale brochure, een dealer locator en video’s. De onderneming zal ook wel moeten, aangezien concurrent DAF zich op Facebook ook niet onbetuigd laat. Voor Volvo staat 2013 in ieder geval in het teken van het thema ‘True Value’. Ik ben erg benieuwd of ze in staat zijn om dat door te trekken naar deze Facebook pagina.
Overigens zal alle interactie op Facebook niet voldoende zijn om de uiteindelijke beslissers effectief te beïnvloeden. Truckers kunnen dan wel enthousiaste Volvo Fans zijn, maar ondernemers of ‘fleet managers’ haken de knoop door. En in tijden van economische tegenwind spelen factoren zoals Total Cost of Ownership een doorslaggevende rol . Ik neem dus aan dat de digitale strategie van Volvo dan ook veel breder en dieper gaat dat deze ‘engagement’ op Facebook.
#3 Cofely Nederland
Cofely Nederland is onderdeel van GDF Suez, een wereldwijde speler op het gebied van energie. Bij de Nederlandse business unit werken ongeveer 7.000 mensen die samen een omzet realiseren van dik 1 miljard euro. Cofely is de grootste technische dienstverlener van Nederland en biedt een combinatie van deskundigheid op het gebied van Energy Efficiency en andere duurzame oplossingen.
Cofely gebruikt haar zakelijke Facebook pagina om projecten onder de aandacht te brengen, traineeships te promoten en te laten zien hoe leuk het is om er te werken (‘Social PR’). De dames die deze pagina beheren, laten ook zien dat ze over de nodige creativiteit beschikken door bijvoorbeeld een vacature voor Service Technicus als ‘Infographic’ te publiceren. Al met al een mooie Facebook pagina die vooral bijdraagt aan branding zonder commerciële intenties.
#4 Rittal Nederland
Rittal is een Duitse producent van behuizingen met een breed scala aan accessoires. Men houdt zich bezig met de productie van kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering, IT-Infrastructuur, software en service. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Zevenaar. Naast Zevenaar beschikt Rittal in Reeuwijk en Waalre over technologie- en trainingscentra. Hier wordt met klanten van gedachten gewisseld over uiteenlopende onderwerpen die niet alleen te maken hebben met de toepassing van producten en systemen, maar ook over actuele thema’s die een gemeenschappelijke waarde hebben.
Op haar zakelijke Facebook pagina biedt Rittal Nederland vooral een kijkje achter de schermen. Allerlei gebeurtenissen passeren de revue: van trainingen en workshops tot partnerdagen, beurzen en goede doelen acties van medewerkers. Wat verder opvalt, is het gebruik van de diverse subpagina’s (‘Tabs’) met YouTube video’s, gebruikersbeleid (‘Netiquette’) en het aanbod van trainingen. Wat ik zelf anders zou doen, is de omslagfoto. Op mij komt dat minder persoonlijk over. Maar goed, smaak is persoonlijk. Daarnaast laat Rittal de mogelijkheid liggen om Facebook Timeline goed te benutten.
#5 Hilti Nederland
Hilti Nederland is onderdeel van de Hilti Groep, een internationale speler op de markt van professionele toeleveranciers voor de bouw. De Hilti organisatie in Nederland kent ongeveer 170 medewerkers, waarvan de meeste werkzaam zijn in Sales.
De zakelijke Facebook pagina van Hilti Nederland wordt vooral gebruikt voor de promotie van producten. Dat lijkt misschien te commercieel voor Facebook, maar Hilti komt op deze manier wel in contact met (potentiële) klanten en gebruikers. Er worden dan ook vragen en opmerkingen geplaatst. Meestal worden deze snel opgepakt, getuige de volgende inhoudelijke reactie: Beste Peter, de accu haakseslijper AG 125 – A22 is voorzien van ATC (Active Torque Control), die ongewenste terugverslag vermindert, ook is hij voorzien van een geremde schijf en de dodemansknop. De TE-2 is evenals de SFC 22-A voorzien van een slipkoppeling. Bij de SFC 22-A is dit een verstelbare slipkoppeling die je in kunt stellen bij de kop. Kortom een ongeluk zit in een wel heel klein hoekje!
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Hallo Jos, wat een leuke voorbeelden. Ik ga zeker eens kijken om inspiratie op te doen. Heb je al eens gekeken op http://www.facebook.com/wijzonol?
Hoi Claudia, bedankt voor je reactie. Leuk voorbeeld ook, Wijzonol; ik ben wel benieuwd: hoe bepaal je het succes van deze FB pagina? En welke plek neemt FB in bij jullie?
Hallo Jos, Facebook is voor ons een interactief communicatiemiddel. We hebben verschillende doelgroepen die we onder 1 merknaam bedienen met Wijzonol. Dat maakt het soms lastig om de juiste info te plaatsen. We zijn een oerhollands merk, gemaakt in Nederland voor Nederland door het familiebedrijf Van Wijhe Verf. Via onze Facebookpagina willen we een gezicht geven aan het bedrijf en onze waarden en normen.
Bedankt voor je suggestie Marguerite. Ik heb me aangemeld en het lijkt me leuk om even bij te praten.
Hallo Jos,
Wat een leuk artikel! ja, BtoB is inderdaad soms een uitdaging, maar wel leuk om te doen. Voor ons is Facebook het kanaal om onze (nieuwe) producten te promoten, personeel te werven en open dagen te tonen. https://www.facebook.com/WurthNederland
Hoi Suzanne
Bedankt voor je reactie en het delen van de Facebook Pagina. Ik zag dat je regelmatig updates plaatst. Maar kun je het effect ook zien? En lukt het ook om je doelen te bereiken? Draagt het bijvoorbeeld bij aan meer klanten of nieuwe collega’s? Ik ben erg benieuwd ;)
Groet en succes