Online B2B Marketing is sterk in ontwikkeling. Zo beschrijft dit artikel de verschuiving van Push naar Pull Marketing. Deze trend vond ik een mooie aanleiding voor een interview met Robbert van den Heuvel.
Robbert is eigenaar van Heuvel Marketing en gespecialiseerd in Inbound Marketing. Dit is een vorm van pull marketing waarbij klanten naar jou toe komen wanneer zij je nodig hebben. Ik stelde hem drie vragen over Online B2B Marketing:
Wat is belangrijk voor Online B2B Marketing?
Robbert: Het beslissingsproces van B2B inkopers is sterk veranderd. De online zoektocht naar informatie speelt daarin een cruciale rol. Daarom is het noodzakelijk dat Marketing en Sales optimaal samenwerken. Deze samenwerking moet vorm krijgen bij:
- het komen tot een gezamenlijke definitie van “Marketing Qualified Lead” en “Sales Qualified Lead”.
- het gezamenlijk ontsluiten van kennis, die relevant is voor de overeengekomen ideale klant. Dit kan door het onderhouden van een zakelijk weblog door marketing, mede aan de hand van input van sales. Daarnaast is het de taak van sales om deze kennisartikelen onder de aandacht te brengen van hun “ideale klant” via de van toepassing zijnde social media kanalen.
- komen tot een met marketing software ondersteund proces van beschikbaar stellen van informatie, dat parallel loopt aan de aankoopcyclus van de potentiële klant.
Wat is Inbound Marketing en wat zijn de voordelen?
Robbert: Een Inbound Marketing Strategie is er op gericht dat een onderneming:
- meer relevante bezoekers trekt naar de corporate website
- een hogere conversie van bezoeker naar lead en
- een hogere conversie van lead naar klant realiseert
- dit proces nauwkeurig meet, analyseert en bijstuurt
Met een goed ingerichte Inbound Marketing strategie kom je tot een aanzienlijke kostenbesparing op het online genereren van B2B leads.
Hoe brengen bedrijven Inbound Marketing in praktijk?
Robbert: Het is belangrijk dat Inbound Marketing strategie is afgestemd op de strategie van een onderneming. Daarnaast moeten Marketing en Sales KPI’s in kaart worden gebracht. Ten slotte is het nodig om doelen te formuleren in termen van webbezoek, leads en sales. De Inbound Marketing Calculator is daarbij een handige tool.
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie