• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Marketing Trends / Bedrijven slecht voorbereid op Online Crisiscommunicatie

Bedrijven slecht voorbereid op Online Crisiscommunicatie

Het gebruik van Social Media heeft direct impact op communicatie namens een onderneming. Vooral als het gaat om een crisissituatie. Dat kan ontstaan door fouten van collega’s en gebrekkige controlesystemen. Een klein incident of bericht kan het begin zijn van een storm van kritiek. En soms gaat het om onjuiste berichten in de media. Bij dat laatste denk ik concreet aan Beaphar, een bekende fabrikant van diergeneesmiddelen.

Online crisiscommunicatie in de praktijk

Wat was er aan de hand bij Beaphar? Er ontstonden berichten over giflozing in het plaatselijke riool. In no-time verschenen artikelen in lokale en landelijke media zoals RTV Oost, De Stentor en De Telegraaf. Zelfs een persconferentie werd op YouTube gezet.

Later sprak ik over deze zaak met Linda Westenberg, toen verantwoordelijk voor communicatie. Zij heeft overuren gedraaid om deze crisis het hoofd te bieden. Naar eigen zeggen is ze daar goed in geslaagd. En maanden later werd via de rechter aangetoond dat Beaphar niet schuldig was.

Infographic: Waarom online crisiscommunicatie belangrijk is

Goede voorbereiding  op online crisiscommunicatie is geen overbodige luxe. Negatieve publiciteit kan iedere onderneming overkomen. En meestal gebeurt het totaal onverwacht. In dit digitale tijdperk is het belangrijk daarover na te denken – vóórdat zo’n crisissituatie zich echt voordoet.

Maar de realiteit is anders. De Infographic hieronder laat zien dat weinig bedrijven voorbereid zijn op online crisiscommunicatie.

Online crisiscommunicatie

Gerelateerde artikelen:

  • 4 Tips voor Online Reputatiemanagement in B2B

Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Neem dan even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer