Online Leadgeneratie en SEO hebben veel raakvlakken met Social Media Marketing. Daarom heb ik een interview gehouden met Barbara Kremers. Ik heb haar leren kennen als expert op het gebied van Online Leadgeneratie en SEO. Zij is eigenaar van Amylion, internet marketeer en analytisch zeer sterk.
#1: Wat is belangrijk voor online B2B marketing?
Je online strategie is je business strategie. Iedereen zit tegenwoordig online. En met de opkomst van de smartphone en tablets zijn we ook nog eens vaker online. Als je nu iets wilt kopen ga je eerst Googelen. Daarbij komt dat door blogs en social media marketing tweerichtingcommunicatie geworden. Dit vervangt het traditionele zenden van informatie zoals we zien op TV, maar ook nog op veel websites.
Om profijt te hebben van welke ontwikkeling dan ook zijn 2 zaken van belang:
- Integratie
Naast inzet van moderne marketingtactieken volgt het integreren daarvan in je strategie. Meet de effectiviteit van elk van deze kanalen om meer te kunnen gaan doen van wat werkt (en minder van wat niet zo goed werkt). Het grote voordeel van inbound marketing – online leadgeneratie via contentmarketing, seo, blogs en social media – is natuurlijk dat je de resultaten kunt meten.
- Accountability
Marketing wordt nog te vaak als kostenpost gezien. Dat is het ook als je blijft hangen in brochure design, banner advertising, advertenties in tijdschriften en beurspresentaties. Door inbound marketing toe te voegen aan de marketingmix maak je zaken meetbaar, accountable, en kun je gericht bijsturen.
Kortom, het gaat er niet om het oude los te laten, maar nieuwe tactieken te integreren en meetbaar te maken. Zo kan bijvoorbeeld een inbound marketing strategie je ook helpen in het effectiever maken van je kostbare beurspresentaties.
#2: Hoe kun je scoren met Online Leadgeneratie?
Je haalt betere resultaten met Online Leadgeneratie door een betere afstemming van Marketing en Sales. Ga eens samen rond de tafel zitten om vast te stellen wat een lead eigenlijk is. Hoe wil je een lead kwalificeren? Hoe is een website bezoeker over te halen zich te registeren? Hierbij kan de verkoopafdeling belangrijke input leveren. Zij hebben immers het meeste klantcontact en kunnen vertellen welke vragen prospects stellen en welke problemen zij ervaren.
Wanneer een websitebezoeker als marketinglead is geregistreerd is deze niet automatisch sales-ready. Een lead te vroeg overdragen aan een verkoper is als een huwelijksaanzoek op de eerste date. Je gooit juist je eigen glazen in. Het is de taak van marketing om deze leads eerst op te warmen en zo betere leads te overhandigen aan sales.
Het opwarmen van leads noemen we lead nurturing. Als je je de marketingsalestrechter voorstelt is deze breed van boven en smal van onder. Bovenin – dus direct na het eerste contact – zijn mensen zich nog aan het oriënteren. Je kunt voor hen een algemeen e-book schrijven over hun wakkerligpunten. Zo zorg je voor herkenning. Je laat zien dat je hun problemen begrijpt. Pas later hebben mensen behoefte aan case studies die over jouw oplossing gaan. Geef die pas als ze wat verder zijn opgeschoven in de marketingsalestrechter.
Kortom, laat je Content Marketing strategie aansluiten op de verschillende fasen in de Marketing & Sales trechter en zorg voor een goede samenwerking tussen Marketing en Sales. Dat zijn de succes voorwaarden voor Online Leadgeneratie.
#3: Welke tips kun je geven om hoger in Google te komen?
Ondanks de opkomst van social media blijft ‘search’ de grootste leverancier van websitetraffic of heeft in elk geval de potentie om dat te zijn. Er worden per minuut 694.445 zoekopdrachten in Google uitgevoerd. Zorg dat een gedeelte daarvan uitkomt op jouw website. Elke minuut weer en laat een zo hoog mogelijk percentage hiervan je ‘marketingsalestrechter’ ingaan.
Via search ontdekken nieuwe mensen jouw bedrijf, mensen die jou nog helemaal niet kennen, waarna je de interactie met ze kunt aangaan. Door search te omarmen kun je veel eerder in de koopcyclus contact leggen met klanten; in het stadium waarin ze zich nog aan het oriënteren zijn.
Daarnaast heeft search een sterk hefboomeffect. Hoe meer voor Google geoptimaliseerde pagina’s, hoe meer bezoekers je krijgt. En elke pagina blijft bestaan. Investeren in SEO houdt lang zijn waarde.
Google wil mensen een goede gebruikerservaring geven, zodat Google haar nummer 1 positie houdt. Maak daarom websites voor mensen en niet voor Google. Kies voor een lange termijn strategie zodat jouw website bij elke wijziging in het Google algoritme juist zal stijgen ipv dalen.
Google wijzigt in een rap tempo, of beter gezegd: verbetert. Denk aan de caffeine update in 2010 of de serie Panda algoritmes in 2011. Dit zorgt ervoor dat je hoe dan ook altijd kwaliteit moet leveren. SEO trucs zijn (gelukkig) onvoldoende.
Let daarom op deze 3 factoren:
1: De kwaliteit van je content
Versheid: Evergreen-content was eerst goed genoeg, maar nu kijkt Google ook naar hoe ‘vers’ je website content is. Schrijf je over de echtgenotes van een Russische tsaar die lang geleden leefde dan hoef je je artikel niet te wijzigen. Maar schrijf je over nieuwe behandelmethodes in de strijd tegen kanker, dan zul je – om up to date en dus waardevol te blijven – je artikel steeds moeten updaten met nieuwe ontwikkelingen op dat gebied.
Engagement: Google weet heel veel over het gedrag van mensen op jouw site. Via welke routes komen ze binnen. Klikken ze gelijk weer weg of blijven ze. Hoeveel pagina’s bekijken ze en hoe lang doen ze daarover.
Tip: Strooi niet met keywords (zoektermen), maar voeg waarde toe.
2: Social media
Kon je vroeger nog zeggen dat je SEO deed als je de metatags goed invulde, tegenwoordig is het een hele andere wedstrijd. Mensen delen, liken en retweeten je content; ze linken naar je vanuit sociale media. De mate waarin dat gebeurt zegt iets over de kwaliteit van je content en Google is op zoek naar kwaliteitscontent. Content die mensen inspireert en beweegt.
Tip: Maak het mensen makkelijk jouw content te delen.
3: Links naar een pagina
Off-page SEO staat voor het krijgen van zoveel mogelijk links naar je website, en niet alleen naar je homepage maar ook naar diepergelegen pagina’s. Het gaat hierbij ook weer niet alleen om kwantiteit. Vaak zijn de waardeloze links het gemakkelijkst te verkrijgen. Maar een link afkomstig van een qua onderwerp relevante website die zelf hoog aangeschreven staat (ook veel inkomende links heeft) en die een relevante ankertekst gebruikt heeft de meeste waarde.
Tip: Schrijf ‘linkwaardige’ content en durf ook eens stelling te nemen.
Mijn SEO-credo is ‘keep it real’. Denk lange termijn en zorg dat je altijd kwaliteit levert.
Foto: seo_kid
Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:
- De gouden tijd voor b2b marketeers
- De verandering van Sales in B2B
- B2B Marketing: van push naar pull
- Leads genereren in het MKB: bedrijven laten kansen liggen
- Leads genereren via social media: 6 tips voor sales
- Social Selling: 4 tips die sales een boost geven
- B2B Social media marketing: voorbeelden van leadgeneratie
Geef een reactie