Ik krijg regelmatig de vraag op welke momenten bedrijven actief moeten zijn met Social Media en online marketing. Daarom heb ik een webinar gevolgd van Dan Zarella, Social Media onderzoeker en verbonden aan Hubspot. Tijdens zijn presentatie gaf hij opmerkelijke eye-openers over het effect van timing in Online Marketing. In dit artikel staan enkele interessante suggesties op basis van zijn onderzoek.
Timing in Social Media
- Twitter in de middag en aan het eind van de week
- Hoe meer Twitter berichten, hoe meer volgers
- Verspreid via Twitter hooguit 1 a 2 links per uur
Timing in E-mail Marketing
- Experimenteer met mailings in het weekend of vroeg in de ochtend
- Een hogere frequentie in e-mail marketing verlaagt het percentage uitschrijvingen
- E-mail nieuwsbrieven worden het best gelezen door nieuwe abonnees
Timing met Bloggen
- Publiceer een blog in het weekend om reacties te krijgen
- Publiceer een blog vroeg in de ochtend om links te krijgen
- Publiceer zoveel mogelijk blog posts om unieke bezoekers te krijgen
De bottom line is natuurlijk: meten is weten. Analyseer het gedrag van websitebezoekers, nieuwsbrief abonnees en gebruik monitoring tools om het effect van uw online strategie te meten. Een dashboard met KPI’s kan u daarbij goed van dienst zijn.
Welke ervaringen heeft u met de timing in Online Marketing en hoe meet u het effect?
Ik zou voor email marketing vooral eerst kijken naar je (Google) analytics pakket en daar uithalen wat het beste tijdstip is om je mailingen te verzenden.
@Patrick bedankt voor je reactie en de mooie tip.