Online marketing is onmisbaar om je klanten te bereiken. Dan is het belangrijk om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
Maar met welke trends moet je dit jaar rekening houden? Hieronder staan vijf online marketing trends waar je in 2018 (meer) ervaring mee moet krijgen.
#1 Meer interactie
Steeds meer bedrijven bieden mogelijkheden voor directe interactie met klanten. Het gebruik van Whatsapp is daar een mooi voorbeeld van. Vorig jaar startte de dienst al met een zakelijke toepassing: bedrijven krijgen hiervoor een verified account, herkenbaar aan een groen vinkje achter de bedrijfsnaam. Daarmee weten gebruikers dat ze daadwerkelijk met dat bedrijf communiceren.
Een ander voorbeeld is de toename van live-chats op websites. Zo’n chat functie is waardevol omdat je direct kan inspelen op een vraag van een klant. Grofweg zie je twee toepassingen van chats: de mogelijkheid voor directe interactie en geautomatiseerde chats. Dat laatste is vooral interessant voor bedrijven met grote hoeveelheden klanten en bedrijven met piekmomenten zoals zorgverzekeraars. Bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben zo’n chat-bot meestal niet nodig: ze kunnen juist meer toegevoegde waarde leveren met authentieke en meer inhoudelijke interactie.
De trend van meer interactie zien we ook terug bij Facebook, met het gebruik van Facebook Messenger. Hiermee ben je direct aanspreekbaar voor de bezoekers van je Facebookpagina. Volgens Facebook koopt 53 procent van de mensen eerder bij een bedrijf waarnaar ze rechtstreeks een bericht kunnen sturen en stuurt 56 procent van de mensen liever een bericht naar de klantenservice dan dat ze bellen. In de loop van 2018 kun je bij Facebook allerlei nieuwe mogelijkheden verwachten.
#2 Meer video en VR/AR
In 2012 scheef ik mijn eerste post met 8 tips voor online video marketing in B2B. Toen stond videomarketing nog in de kinderschoenen, dat is nu wel anders. Je kunt rustig stellen dat videomarketing al jaren een belangrijke trends is. Videocontent is inmiddels de snelst groeiende advertentievorm. Op alle grote sociale mediaplatformen speelt video steeds meer een dominante rol. Sommigen verwachten zelfs dat in 2019 meer dan 80% van alle content op sociale media uit video zal bestaan.
Naast videomarketing wordt het gebruik van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality ook steeds belangrijker. Alle grote tech bedrijven zijn ermee bezig. Zo werkt Facebook aan het platform Spaces om jou via VR met je vrienden te verbinden. En Google Cardboard – een pop-up VR headset – was het meest verkochte VR apparaat.
Enkele jaren geleden was de verwachting dat VR belangrijker zou worden dan AR. Inmiddels lijkt dat beeld omgekeerd: de verwachte omzet voor de AR-markt is veel groter dan voor de VR-markt.
Veel mensen denken dat het nog een hele tijd duurt voordat VR/AR echt doorbreekt, zeker in B2B. Maar ik zie in mijn directe omgeving steeds meer bedrijven die serieus in VR toepassingen investeren. Zij zijn de experimentele fase al voorbij en klaar voor de volgende stap. Bekijk deze video maar eens:
#3 Meer aandacht voor privacy: GDPR
GDPR staat voor General Data Protection Regulation en is een Europese privacyverordening (AVG) over de ‘bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens’. Met ingang van 25 mei 2018 vervangt deze wet alle andere regelgeving op dit gebied. Als je niet aan de GDPR voldoet, kun je een boete krijgen tot € 20 miljoen, of 4% van je omzet. Andere belangrijke punten die je moet weten:
- De GDPR geldt voor alle bedrijven (ook ZZP’ers) die data verzamelen over burgers in Europa. Dus ook Amerikaanse bedrijven moeten aan de nieuwe wetgeving voldoen.
- Je mag alleen persoonlijke gegevens opslaan, als je daar een ‘grondslag’ voor hebt. Dat betekent: wetgeving, noodzaak voor je dienstverlening óf goedkeuren van de consument.
- Europese burgers krijgen nieuwe rechten: het recht om vergeten te worden, het recht om alle informatie over hun zelf op te vragen én het recht van dataportabiliteit. Daarmee kunnen ze hun gegevens opvragen om die bij een concurrent onder te kunnen brengen.
Deze nieuwe wet heeft grote gevolgen voor online marketing, bijvoorbeeld omdat remarketing wordt beperkt. Alle informatie die kan leiden tot iemand identiteit mag niet ongevraagd worden gebruikt. Vanaf 25 mei 2018 zijn anonimiteit en privacy de standaard. Dit betekent dat het nog belangrijker is om het vertrouwen te winnen.
Klik hier om deze nieuwe EU wet te lezen.
#4 Meer personalisatie
De belangrijkste online marketing trend voor 2018 is misschien wel die van personalisatie. Door de ’tsunami’ aan informatie op het internet, wordt content-op-maat steeds belangrijker. Om dat goed te doen, moet je beschikken over voldoende data van je doelgroep.
Aan de ene kant kun je stellen dat dit op gespannen voet staat met de introductie van nieuwe Europese privacywetgeving (GDPR). Aan de andere kant verwacht ik dat kwaliteit nog belangrijker wordt en dat dit beloont wordt met goedkeuring van je doelgroep.
#5 Meer aandacht voor Influencers
Volgens Alexander Boykov, CEO van Buzzweb, wordt 2018 het jaar van de ‘rise of the influencer‘. Natuurlijk is ‘influencer marketing’ geen nieuw fenomeen, maar het heeft wel alles te maken met de toegenomen waarde van authenticiteit en relevante.
Daarbinnen in een trend waarbij de inzet van ‘micro-influencers’ steeds belangrijker wordt, omdat een micro-influencer weliswaar minder mensen bereikt, maar ook effectiever is vanwege de groter relevantie.
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.