Op internet zie je soms de mooiste websites. Maar wat heb je aan zo’n website zonder bezoekers en conversie? Om te kunnen overleven in het digitale tijdperk heb je een online pull strategie nodig.
In dit artikel staan uitgangspunten om online gevonden te worden door potentiële klanten.
Drie pijlers van een online pull strategie
#1 Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de basis van Online Marketing. Met behulp van de juiste trefwoorden wordt een website gevonden door zoekmachines. Dit principe van de juiste trefwoorden geldt ook voor Social Media en content. Uit onderzoek blijkt dat een top 4 positie erg belangrijk is: 70% van de gebruikers klikt op deze resultaten en zoekt niet verder. Er zijn veel handige tools die u kunt gebruiken voor SEO, zoals de Keywords tool van Google, Google Webmaster Tools en de SEO Toolkit van Microsoft.
#2 Social Media Marketing
Social Media is een container begrip voor tienduizenden websites en applicaties waarmee gebruikers onderling kennis, ervaring en informatie met elkaar uitwisselen. Een zakelijke inzet van Social Media heeft impact op de hele bedrijfsvoering en vraagt om een holistische benadering. Om resultaat te behalen, zijn draagvlak, cultuur, strategie en focus belangrijke randvoorwaarden.
Social Media Marketing is de tweede pijler van een online pull strategie. Het bestaat uit een combinatie van online marketing tactieken en kanalen om in contact te komen met één of meer doelgroepen.
Lees meer over Social Media Marketing:
- B2B Social Media Marketing: LinkedIn versus Facebook
- 12 Social Media Marketing tips voor B2B
- Social Media Marketing en de principes van invloed
- Social Media Marketing: wat is effectief?
#3: Content Marketing
Content is digitale informatie en fungeert als ‘brandstof’ voor de Social Media motor. Waardevolle content is afgestemd om de informatiebehoefte van de doelgroep. Content wordt gebruikt om in contact te komen met potentiële/bestaande klanten.
Het is de uitdaging om de juiste content, op het juiste moment en op de juiste manier aan te bieden bij de doelgroep. Bijvoorbeeld door content te distribueren via Social Media kanalen.
Content Marketing is de derde pijler van een online pull strategie. Kort gezegd is Content Marketing een algemene term voor het creëren en verspreiden van informatie die aansluit op de behoefte van de beoogde doelgroep.
Lees meer over Content Marketing:
- Content is essentieel voor online B2B Marketing
- Scoren in Google: content marketing en SEO
- Van content marketing strategie naar conversie
Foto credits: Flickr
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie