Uit onderzoek van Jungle Minds blijkt dat 86% van de Nederlandse organisaties experimenteert met Social Media activiteiten. Bijna de helft is in 2009 hiermee begonnen en 14% is van plan om dit te doen. Slechts een derde van de bedrijven heeft meer dan één jaar ervaring met de inzet van Social Media.
Social Media wordt ook toegepast voor innovatie
Dat Social Media vooral wordt gebruikt om producten en diensten te promoten, is niet verrassend. Maar wist je dat Social Media door 59% van de organisaties ook wordt toegepast voor innovatie? Deze bedrijven gebruiken hun doelgroep om feedback te krijgen op eigen innovaties of om ideeën te krijgen voor nieuwe producten of diensten.
Nog een stap verder is co-creatie via Social Media: samen met één of meerdere klanten het hele proces van productontwikkeling doorlopen. Dit is de ultieme vorm van een klantgerichte bedrijfsvoering, maar het vraagt natuurlijk wel een andere rol van bijvoorbeeld productmanagement.
Experimenteren met Social Media
De manier waarop Social Media activiteiten georganiseerd worden, geeft een indicatie van de experimentele fase waarin veel bedrijven zich bevinden. Zo worden de activiteiten bij 59% van de organisaties uitgevoerd door 2 personen of minder en is er geen samenwerking met de rest van de organisatie.
Met name (middel)grote organisaties lopen hiermee het risico dat communicatie via meerdere kanalen plaatsvindt, maar de betreffende interne processen niet zijn geborgd. Denk hierbij aan de afhandeling van klachten en het genereren van leads.
Aantal personen betrokken bij Social Media activiteiten (NL, 2010):
In totaal namen 155 respondenten deel aan dit onderzoek, waarvan 31 actief zijn in B2B en 47 in zowel B2B als B2C. Hierin werd duidelijk in welke mate organisaties experimenteren met Social Media. De resultaten van deze en andere onderzoeken zijn gebundeld in één rapport voor B2B.
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie