De realiteit van Social Media is niet alleen voor B2C relevant. Juist in de zakelijke markt zijn het relaties tussen mensen die zo waardevol zijn. Immers, de intentie van ieder mens blijft het aangaan en versterken van de onderlinge band. Inmiddels realiseren steeds meer bedrijven in de B2B-sector dat de digitale wereld ook voor onmisbaar is. Het gebruik van Facebook, LinkedIn en Twitter is (uiteraard) onvoldoende om relevant en onderscheidend te blijven. We kunnen daar niet in blijven hangen – maar doorgroeien naar Social Business.
Social Business? Waar hebben we het over?
Laten we eens kijken naar deze definitie:
Het creëren van gedeelde waarde voor iedereen die deel uitmaakt van de waardeketen, inclusief de klant en de digitale omgeving waar hij zich bevindt. Social Business draait om het bouwen aan een zakelijke samenwerking die draait om de menselijke factor.
Het is tijd om te beseffen dat Social Media niet alleen geschikt is voor Marketing of PR. Want daarmee doen we de potentie veel te kort. De essentie van Social Business draait om een ‘connected ecosystem’. Anders gezegd: een samenwerking met de insteek dat alle betrokkenen bijdragen aan de continuïteit. Een idee dat goed toepasbaar is in de B2B wereld. De acceptatie en adoptie van Social Media door de hele organisatie is een kernthema. Het moet stap voor stap onderdeel worden van ons denken en doen. Tijdens dat proces worden bedrijfsactiviteiten steeds meer verbonden met Social Media.
In deze ontwikkeling zal de bedrijfscultuur een kritische succesfactor blijken. Het is naïef te denken dat implementatie voldoende is. Het zijn juist de medewerkers die Social Business in praktijk gaan brengen. En niet per se omdat Social Media in een functieomschrijving wordt gezet (hoewel borging wel degelijk belangrijk kan zijn). Bewustwording vanuit de bedrijfscultuur is essentieel. Trots op de onderneming waar mensen werken werkt dan als een katalysator. Maar het bereiken van voldoende draagvlak is een cruciale stap naar een cultuurverandering.
Maar welke aspecten van Social Business maken deel uit van een andere cultuur? Allereerst de oprechte wil om waarde te creëren, voor zowel de eigen onderneming als voor anderen – zoals leveranciers, partners en klanten. Dit dient ingevuld te worden door het aangaan van relaties met iedereen die deel uit maakt van de bedrijfsvoering. Vervolgens spelen interactie, transparantie en authenticiteit op de lange termijn een essentiële rol. En hoe moet voor iedereen voldoende duidelijk zijn welke spelregels daarvoor van toepassing zijn. Social Media beleid kan daarin voorzien. De invulling is voor elke organisatie anders, maar hebben wel hetzelfde doel. Een goede aansluiting met waarden en normen is dus een eerste stap op weg naar een Social Business.
Credits: marketoonist.com
Dit is een bewerkte bijdrage van Daniel Gelderman.
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie