• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

HubSpot
  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Social Media en leiderschap: 6 nieuwe vaardigheden

Social Media en leiderschap: 6 nieuwe vaardigheden

Steeds meer mensen maken gebruik van Social Media. Zoals vrienden en familie. En zakelijke relaties natuurlijk: collega’s, klanten en leveranciers. Maar veel leiders van bedrijven in B2B zijn nogal huiverig voor de risico’s van het ongebreidelde delen van informatie. Zij zien vooral de moeilijkheden van Sociale Media integratie binnen bestaande (en vertrouwde) communicatie- en verkoop processen. Want er is geen enkele controle mogelijk, zo is de redenering.

Dit zorgt wel voor een probleem.  Leiders die Social Media blijven negeren, verspelen juist mogelijkheden die een onderneming duurzaam kan onderscheiden van anderen. Bijvoorbeeld op het gebied van strategische samenwerking, innovatie en co-creatie, het onderling delen van kennis en nieuwe manieren om klanten te binden en te boeien. Wat is er nodig om dat te veranderen? Kunnen Social Media en leiderschap überhaupt wel samengaan?

Ontwikkelingen zoals deze vragen feitelijk om een nieuw soort leiderschap. Ronald Deiser (McKinsey) stelt dan ook dat leiders zich nieuwe vaardigheden eigen moeten maken:

#1 De leider als producent: het creëren van de juiste informatie

De tools om informatie te maken zijn alom tegenwoordig. Zo is het maken van een simpele video al voor iedereen mogelijk. Ook het uploaden van een video is binnen enkele minuten gebeurd. Om dus op een persoonlijke manier deel te nemen aan het Social Media verkeer,  moeten leiders de basisvaardigheden hebben om (bij wijze van spreken) zelf een video op te nemen. Of zich op z’n minst authentiek te presenteren voor een (video) camera.

Social Media en leiderschap

#2 De leider als verspreider van informatie

Nieuw leiderschap vereist een nieuwe kijk op het verspreiden van informatie. Social Media hebben het traditionele informatieproces omgekeerd. Waar verspreiding vroeger het resultaat was van een (gestructureerd) creatie proces – is het met Social Media eerder een startpunt geworden. Dit vereist begrip van en invloed op de manier waarop berichten hun weg vinden, binnen en buiten de organisatie. Even belangrijk is het om te weten wie de invloedrijke personen zijn, om zodoende informatie door de juiste kanalen te kunnen sturen.

#3 De leider als ontvanger: omgaan met de informatie vloed

Het grote aantal e-mails, tweets, RSS-feeds etc. is onmogelijk om bij te houden. Met het gebruik van software tools die deze informatie helpen filteren, zijn we er helaas niet. De moderne leider van een B2B organisatie heeft vaardigheden nodig om goed te kunnen reageren op allerlei informatiestromen. Hij moet weten op welke manier en met welke snelheid wel of juist niet gereageerd moet worden op een enorme verscheidenheid aan berichten. Dit heeft alles te maken met online reputatie management.

#4 De leider als dirigent: strategisch omgaan met Social Media

Bij veel meeste bedrijven in B2B is het enthousiasme voor Social Media (nog steeds) groter dan de benodigde kennis en kunde. Zonder begeleiding, coördinatie en de genoemde vaardigheden kan dit enthousiasme onbedoelde schade veroorzaken. Dit vereist allereerst leiders met vaardigheden om te onderwijzen. Maar ook om een organisatie te veranderen naar een Social Business. Dat betekent onder andere het opzetten en definiëren van nieuwe,  Social Media gerelateerde functies binnen de onderneming.

#5 De leider als architect: het creëren van de juiste infrastructuur

Vooral bedrijven in B2B kennen nog een formele, hiërarchische organisatiestructuur met dito verdeling van verantwoordelijkheid. Daarnaast bestaat een informele – meer horizontale – structuur die altijd al belangrijk is geweest. En deze horizontale structuur wordt versterkt door de adoptie van Social Media. De integratie van deze verticale en horizontale dimensie vraagt een andere organisatiestructuur dan veel leiders tot nu toe gewend zijn. Een infrastructuur van communicatie moet het vrij delen van informatie aanmoedigen én tegelijkertijd de risico’s van onverantwoordelijk gebruik beperken.

#6 De leider als analist: investeren in voorsprong

Het is voor leiders van groot belang om digitale ontwikkelingen op de voet te volgen. Want toekomstige technologische ontwikkelingen bieden ongetwijfeld nieuwe kansen die zij als zodanig moeten herkennen om erop in te kunnen spelen.

Voorlopig bevinden we ons nog aan het begin van een nieuw tijdperk. En de meeste leiders zien Social Media vooral als tijdelijke hype of hebben geen oog voor de kansen van Social Media voor B2B. Verder hebben deze digitale ontwikkelingen nog geen wezenlijke inbreng in de huidige onderwijsprogramma’s. Laat staan dat nieuwe vaardigheden al onderdeel uitmaken van leiderschap programma’s zoals we die nu kennen.

Ronald Deiser vindt dat dit moet veranderen. Social Media en leiderschap kunnen én moeten samengaan. En dat ben ik met hem eens. Want bedrijven die Social Media omarmen, zijn creatiever, sneller en innovatiever. Deze organisaties zijn in staat om talent aan te trekken en kunnen het potentieel van de eigen organisatie veel beter benutten. Ze zullen eerder in staat zijn om nieuwe business modellen te gebruiken en een voorsprong nemen op concurrenten.

Veranderen vraagt een flinke dosis lef. En déze verandering heeft niet alleen invloed op leiders, maar ook op cultuur, structuur en  processen. Maar organisaties die tijdig anticiperen (en blijven leren), hebben zeker een mooie toekomst in het digitale tijdperk.

Of lees meer over dit onderwerp:

  • Tijd voor Social Business: een cultuurverandering AUB
  • 5 modellen voor Social Media structuur in uw organisatie
  • Het geheim van succesvolle marketeers op Social Media
  • Bedrijven zijn slecht voorbereid op online crisiscommunicatie
  • Taken en verantwoordelijkheden van een Social Media team
  • Hoe overtuig ik mijn directie om Social Media te omarmen
  • Waarom Social Media projecten vaak mislukken
  • 3 manieren om Social Media te organiseren
  • In 5 stappen naar een Social Media strategie
HubSpot

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Bas Douma | Bascommunicatie says

    5 maart 2013 at 12:54

    Beste Jos,
    helder artikel. Ben bezig met bewerking van hetzelfde recente artikel van Mckinsey. Wel zo netjes om aan te geven waar je je teksten vandaan haalt!!

    Bas Douma | Bascommunicatie

    Beantwoorden
  2. Bas says

    5 maart 2013 at 12:56

    Beste Jos,
    en nu zie ik pas bij nauwkeurig lezen dat je dat wel hebt gedaan, excuses!

    Beantwoorden
    • josveldwijk says

      5 maart 2013 at 13:02

      OK, geen probleem.

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

HubSpot

Blog Topics

  • Account Based Marketing
  • Boeken
  • Branding
  • Case Studies
  • Content Marketing
  • E-commerce
  • Email Marketing
  • Inbound Marketing
  • Leadgeneratie
  • LinkedIn
  • Marketing Trends
  • Podcasts
  • SEO
  • Social Media
  • Social Selling
  • Strategie
  • Thought Leadership
  • Tools
  • Webinars
  • WordPress hosting
  • Zakelijk bloggen
HubSpot

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

HubSpot

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer