Vergeleken met gemiddelde internetgebruikers zijn Decision Makers in B2B het meest sociaal betrokken. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek door Global Web Index. Zo blijkt dat 60% van de B2B inkopers uit alle sectoren actief gebruik maken van Social Media. Wat verder opvalt: beslissers in B2B maken relatief meer gebruik van YouTube, Facebook en Twitter. In dit artikel staan de belangrijkste resultaten en conclusies uit het onderzoek.
Belangrijkste cijfers over Social Media in B2B
- Seniors maken relatief meer gebruik van YouTube (53%), Facebook (46%) en Twitter (23%)
- Het gebruik van Social Networking steeg van 41% in juli 2009 tot 60% in juli 2011
- Het gebruik van Microblogs zoals Twitter steeg in die periode van 21% tot 39%
- Communicatie via Social Media heeft de meeste invloed op het beslissingsproces
Waarom zijn B2B Decision Makers actief op Social Media?
In het onderzoek worden een aantal motivaties genoemd, zoals:
- Het doen van onderzoek (algemeen)
- Het vinden van (nieuwe) producten
- Het netwerken via Social Media
- Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen
- De promotie van producten, ideeën en meningen
Lokale verschillen in communicatie voorkeur
Kansen voor B2B Marketing
In het onderzoek worden vier punten genoemd:
- In de meeste marketen wordt online communicatie meer gewaardeerd dan Sales Meeting; dit duidt op de kracht van Social Media en het belang ervan voor Marketing en Sales in B2B
- Communicatie via Sociale netwerken worden hoog gewaardeerd. Dit betekent dat het niet om de platforms maar om de mensen gaat. Het laat ook de noodzaak zien van een Social Media strategie.
- Traditionele kanalen worden nog steeds gewaardeerd; Social Media zullen deze dan ook niet vervangen maar moeten geïntegreerd worden in de hele marketingstrategie.
- Voor internationale bedrijven is het belangrijk om rekening te houden met lokale verschillen.
Wat betekent dit voor uw organisatie?
Ik denk dat het belangrijk is om eerst een Social Media strategie te ontwikkelen. Deze moet aansluiten op uw corporate strategie. Daarnaast zult u een afweging moeten maken over de effectiviteit en inzet van uw huidige Marketing-, Sales-, en Communicatie kanalen. Tenslotte zult u een Content Strategie moeten ontwikkelen, om in te kunnen spelen op de behoefte aan digitale informatie op alle belangrijke momenten in het beslissingsproces.
Herkent u het Social Media gebruik binnen uw onderneming en onder uw doelgroep?
Geef een reactie