Vraag je je af hoe Social Media in de industrie wordt gebruikt?
Lees dan dit verhaal van Colt International. Deze onderneming is nog steeds een familiebedrijf met een open en informele cultuur, één van de belangrijkste succesfactoren bij de inzet van Social Media.
Onlangs hield ik een interview met Gertie Arts, manager Marketing & Communicatie. In dit artikel een kort verslag:
#1 Social Media in de industrie. Waarom is Colt ermee begonnen?
Bij Colt begonnen we zo’n 18 jaar geleden met het bouwen van een website. In die tijd kon niemand zelfs maar dromen hoe groot de impact van het internet zou worden. En al helemaal niet voor bedrijven. Nu is het web niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het heeft onze manier van informatievoorziening totaal veranderd. Met de opkomst van de sociale media is dit zelfs in een stroomversnelling geraakt. De nieuwe media veranderen de manier waarop we met elkaar communiceren en de boodschap verandert met de middelen.
Waar we in het verleden als Colt de regie over de communicatie in eigen hand hadden en zo bepaalden welke informatie onze klanten kregen, daar is nu de klant aan zet. Onze klanten bepalen welke informatie ze willen krijgen, hoe ze die informatie willen en wanneer. Onze klanten zijn mensen en zoveel meer dan afnemers van onze producten. Het is aan ons om onze klanten binnen te laten kijken in onze onderneming, om geloofwaardig te zijn en het vertrouwen te winnen. Wij willen dit bereiken door onze kennis met hen te delen en open te staan voor de dialoog.
Daarnaast is het zo dat mensen zowel zakelijk als privé steeds meer tijd online zijn en van sociale netwerken gebruik maken om informatie en ervaringen over producten en diensten te delen. Via de sociale media wil Colt enerzijds haar kennis met haar klanten delen en anderzijds samen kennis maken. Het uiteindelijke doel is een win-win situatie voor beide.
#2 Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daarmee om?
Naast de omslag in het denken die natuurlijk gemaakt moest worden, blijkt in de praktijk het vooral een uitdaging te zijn om de doelgroepen goed te formuleren. In het verleden wisten we van onze klanten niet veel meer dan de NAW-gegevens en de branche. Wanneer we echter de klant centraal stellen en die informatie willen leveren die hij of zij zoekt, is het van belang om te weten welke onderwerpen voor hem of haar interessant zijn of waar hij of zij wakker van ligt.
Meer informatie over de mens achter de klant is noodzakelijk. De profielen van deze mensen duidelijk definiëren en toetsen is dan ook een continu proces geworden dat prioriteit op de agenda heeft. De volgende uitdaging is dan om de doelgroep te blijven voorzien van relevante informatie. Hiervoor is er regelmatig overleg met specialisten over de verschillende onderwerpen nodig. Over wetenswaardigheden wordt een blog geschreven en door de deskundigen wordt dit blog bij relevante linkedIn groepen geplaatst. Op deze wijze wordt de kennis gedeeld maar wordt ook de doelgroep aangezet tot het geven van een reactie (interactie).
Blog van Colt International
#3 Welke concrete resultaten heeft het voor Colt opgeleverd?
Vanaf het moment dat Colt is begonnen met bloggen en het plaatsen van de blogs op LinkedIn is het website bezoek verdubbeld. Bijkomend voordeel is dat door de juiste keywords in de blogs te gebruiken we op bepaalde termen een hogere ranking in de zoekmachines hebben verkregen. En last but not least: we bereiken goede resultaten op het gebied van lead generatie. In de eerste 9 maanden van 2011 hebben we 190 leads gerealiseerd, waarvan 82 via Social Media en 39 via zoekmachines.
Lees meer over Social Media in de industrie:
- Social Media in de industrie: voorbeelden en tips
- Social Media Case uit de industrie: Wärtsilä
- Technisch bedrijf Unica experimenteert met Twitter
Credits : dak op Centraal Station van Den Haag (Flickr)
Wil je weten hoe ik je kan helpen? Neem dan even contact op.
Beste Gertie,
Perfect, zoals je kon verwachten bij je,
Groetjes, ook aan Geert van
Ger & Jopie