• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Social Media Marketing 2011: welke tactieken zijn effectief?

Social Media Marketing 2011: welke tactieken zijn effectief?

Er zijn verschillende tactieken voor Social Media Marketing. Maar welke zijn het meest effectief? Een relevante vraag als u nadenkt over de implementatie van Social Media en de middelen die u beschikbaar geeft. Uit onderzoek van MarketingSherpa (2011) onder 3.342 Social Media Marketeers blijkt dat relaties met bloggers als meest effectief wordt genoemd. Tegelijkertijd is dat ook een tactiek die als meest moeilijk wordt ervaren. In dit artikel geef ik graag een korte uitleg over de het onderzoek en de resultaten.

Overzicht van Social Media Marketing tactieken

Social Media Marketing

Bovenstaande grafiek laat niet alleen zien welke tactieken als  effectief worden ervaren, maar ook de populariteit (usage) en de moeilijkheidsgraad. Daarnaast wordt de positieve relatie tussen effectiviteit en moeilijkheidsgraad direct duidelijk.

Hard werken loont

Het opbouwen van relaties met bloggers blijkt het meest effectieve instrument binnen Social Media Marketing. Maar de grafiek laat ook zien dat deze tactiek minder vaak wordt gebruikt dan bijvoorbeeld ‘Social sharing buttons’ op websites en in e-mail. Naast bloggen scoort ook zoekmachine optimalisatie (SEO) hoog op effectiviteit en moeilijkheidsgraad.

Snel en makkelijk: vooral in experimentele fase

Het toevoegen van ‘Social sharing buttons’ op websites en in e-mail nieuwsbrieven is makkelijk en snel te implementeren. Deze tactieken worden vooral gebruikt voor organisaties die nog experimenteren met Social Media. Slechts 10% van de respondenten geeft aan dat dit erg effectief is, maar toch waardeert 55% deze tactieken als ‘enigszins effectief’. Zelf een kleine moeite zou dus al effectief kunnen zijn, zeker voor organisatie in de Ad Hoc en Experimentele fase. Aan de andere kant zullen Marketeers met meer ervaring ook gebruik maken van tactieken met een hogere moeilijkheidsgraad – zoals zakelijk bloggen.

Als ik kijk naar mijn eigen resultaten in Social Media, dan kan ik de uitkomsten van dit onderzoek onderstrepen: sommige activiteiten kosten inderdaad veel tijd en moeite. Maar levert ook veel op in termen van online vindbaarheid, het opbouwen van relaties en het genereren van leads.

Lees ook:

  • Zakelijk bloggen – 10 tips voor succes en resultaat
  • Hoe volwassen is uw organisatie in Social Media?

Wat zijn uw ervaringen in Social Media? Deel uw reactie met anderen via het formulier hieronder!

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. elmar says

    19 oktober 2011 at 13:23

    Thx Jos, kan ik wat mee!

    Beantwoorden
  2. Jos Veldwijk says

    23 oktober 2011 at 00:46

    Graag gedaan Elmar! Tips en suggesties blijven natuurlijk welkom ;)

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing
  • Boeken
  • Branding
  • Case Studies
  • Content Marketing
  • E-commerce
  • Email Marketing
  • Inbound Marketing
  • Leadgeneratie
  • LinkedIn
  • Marketing Trends
  • Podcasts
  • SEO
  • Social Media
  • Social Selling
  • Strategie
  • Thought Leadership
  • Tools
  • Webinars
  • WordPress hosting
  • Zakelijk bloggen

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer