Voor de vierde keer op rij heeft Social Media Examiner een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van Social Media Marketing. Meer dan 3.800 marketeers (vooral uit de V.S.) namen deel aan dit onderzoek. Vergeleken met voorgaande jaren zag ik geen onverwachte verschuivingen. In dit artikel staan de resultaten die mij nog het meest zijn opgevallen.
Geen grote veranderingen in gebruik Social Media Marketing
Veel gestelde vragen over Social Media Marketing
Uit het onderzoek komt de volgende top 10 van meest gestelde vragen over Social Media Marketing:
- Hoe bepaal ik het rendement van Social Media? (lees meer)
- Hoe vind ik mijn doelgroep met Social Media?
- Wat zijn de beste manieren voor interactie en betrokkenheid?
- Hoe kan ik producten of diensten via Social Media verkopen?
- Hoe kan ik mijn tijd zo effectief mogelijk besteden? (lees meer)
- Hoe ontwikkel ik een Social Media strategie? (lees meer)
- Welke Social Media tactieken zijn het meest effectief? (lees meer)
- Wat zijn de beste Social Media Management tools?
- Hoe gebruik ik de verschillende Social Media kanalen? (lees meer)
- Hoe kies ik de beste Social Media platforms voor mijn business?
Gebruik van Social Media Marketing in B2B
Naast veel gestelde vragen is het gebruik van Social Media Marketing in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat de meeste marketeers (94%) Social Media – niet verrassend – voor marketing doeleinden gebruikt.
Verder blijken toegenomen exposure (85%) en website bezoeken (69%) de meest genoemde voordelen van Social Media Marketing.
Andere voordelen zoals het genereren van leads, een betere zoekmachine ranking en betere verkoopresultaten scoren lager.
Als we specifiek kijken naar Social Media Marketing in B2B, valt mij het volgende op:
- B2B Marketeers maken langer gebruik van Social Media dan hun collega’s in B2C
- Bedrijven in B2B gebruiken Social Media relatief vaker voor Business Intelligence
- B2B Marketeers zijn relatief meer gericht op Linkedin, Twitter en bloggen

Belangrijke trends in Social Media Marketing
Met dit onderzoek vallen de volgende ontwikkelingen nog het meest op:
- Marketeers vinden time management en interactie veel belangrijker dan vorig jaar
- Ervaren marketeers besteden minder tijd aan Social Media dan in 2011
- Leadgeneratie via Social Media werd dit jaar significant vaker als voordeel genoemd
- Na de top 5 (Facebook, Twitter, Linkedin, Blogs en YouTube) wordt Google Plus het meest gebruikt
- Het uitbesteden van Social Media activiteiten stabiliseert tot 30% van de bedrijven
Het hele rapport kunt u hier rechtstreeks downloaden (PDF).
Twee procent van de respondenten was afkomstig uit Nederland. Ik vraag me dan ook af: herken je je in deze resultaten?
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Erg goed dank je
Graag gedaan!