Onderzoeksbureau Altimeter heeft onderzoek gedaan naar de mate van engagement onder de Top 100 van wereldwijde merken. Engagement wordt omschreven als ‘een inschatting van de mate van interactie met website bezoekers ten opzichte van duidelijk geformuleerde doelstellingen’ (Eric Peterson). In het onderzoek staat de hypothese dat een Social Media strategie financieel resultaat oplevert – mits bedrijven voldoen aan een aantal randvoorwaarden.
In dit artikel vind je 3 belangrijke elementen voor een succesvolle social media strategie.
1. Relatie tussen het aantal kanalen en de mate van engagement
Er is een positieve relatie tussen het aantal kanalen en de mate van engagement: Hoe meer kanalen een bedrijf heeft ingezet, hoe intensiever de interactie met de doelgroep. De mate van engagement verschilde wel sterk per branche. De hoogste mate van engagement ontstond in de sectoren ‘Media’ en ‘Technologie’. In de branches ‘Financieel’, ‘Levensmiddelen’, ‘Consumentenproducten’ en ‘Industrie’ scoorde engagement het laagst.
2. Minimaal 7 kanalen en Social Media als kern in de groeistrategie
Er is een positieve relatie tussen engagement en financieel resultaat indien bedrijven minimaal 7 kanalen gebruiken en Social Media als kernelement in de corporate strategie toepassen. Deze bedrijven worden in het onderzoek ‘Mavens’ genoemd en hebben niet alleen een robuuste strategie en aangewezen Social Media teams.
De groei van deze bedrijven in 2009 ten opzicht van 2008:
+ 18% omzet
+ 15% brutomarge
+ 4% nettomarge
3. Minder dan 7 kanalen en behoedzaam met Social Media
Aan de andere kant is er een negatieve relatie tussen engagement en resultaat indien bedrijven minder dan 7 kanalen gebruiken, hoofdzakelijk experimenteren en zeer behoedzaam omgaan met Social Media. Deze bedrijven worden ‘Wallflowers’ genoemd en boekten in 2009 negatieve resultaten ten opzicht van 2008:
– 6% omzet
– 9% brutomarge
– 11% nettomarge
Hieruit blijkt een Social Media strategie dus een belangrijke voorwaarde voor succes. Ben je benieuwd hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Jos,
Ik lees dat o.b.v. wijziging in bedrijfsresultaten in 1 jaar conclusies worden getrokken t.a.v. het omzet- en marge -ontwikkeling die zouden worden veroorzaakt door de mate van de inzet van social media en ook nog eens branche afhankelijk zijn.
Dat lijkt me vorbarig.
De branches die voorop lopen, lopen wat betreft communicatieprocessen altijd voorop. De tijdsperiode waarin gemeten is werd gekenmerkt door een zeer grote crisis waardoor de impact van 1 enkele variabele niet goed meetbaar is.
Kortom ik kan weinig met dit artikel. Het is een artikel gericht op het aanzetten tot discussie en daarin is het geslaagd wat mij betreft.
Groet,
Eric
Dag Eric, bedankt voor je valide argumenten. De toekomst zal ongetwijfeld uitwijzen in hoeverre de veronderstelling juist is en of er nuances aan te brengen zijn.