• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Social Media strategie als voorwaarde voor succes

Social Media strategie als voorwaarde voor succes

social media strategie voorwaarde succes

Onderzoeksbureau Altimeter heeft onderzoek gedaan naar de mate van engagement onder de Top 100 van wereldwijde merken. Engagement wordt omschreven als ‘een inschatting van de mate van interactie met website bezoekers ten opzichte van duidelijk geformuleerde doelstellingen’ (Eric Peterson). In het onderzoek staat de hypothese dat een Social Media strategie financieel resultaat oplevert – mits bedrijven voldoen aan een aantal randvoorwaarden.

In dit artikel vind je 3 belangrijke elementen voor een succesvolle social media strategie.


1. Relatie tussen het aantal kanalen en de mate van engagement

Er is een positieve relatie tussen het aantal kanalen en de mate van engagement: Hoe meer kanalen een bedrijf heeft ingezet, hoe intensiever de interactie met de doelgroep. De mate van engagement verschilde wel sterk per branche. De hoogste mate van engagement ontstond in de sectoren ‘Media’ en ‘Technologie’. In de branches ‘Financieel’, ‘Levensmiddelen’, ‘Consumentenproducten’ en ‘Industrie’ scoorde engagement het laagst.

Social media strategie als voorwaarde voor succes

2. Minimaal 7 kanalen en Social Media als kern in de groeistrategie

Er is een positieve relatie tussen engagement en financieel resultaat indien bedrijven minimaal 7 kanalen gebruiken en Social Media als kernelement in de corporate strategie toepassen. Deze bedrijven worden in het onderzoek ‘Mavens’ genoemd en hebben niet alleen een robuuste strategie en aangewezen Social Media teams.

De groei van deze bedrijven in 2009 ten opzicht van 2008:

+ 18% omzet

+ 15% brutomarge

+ 4% nettomarge

3. Minder dan 7 kanalen en behoedzaam met Social Media

Aan de andere kant is er een negatieve relatie tussen engagement en resultaat indien bedrijven minder dan 7 kanalen gebruiken, hoofdzakelijk experimenteren en zeer behoedzaam omgaan met Social Media. Deze bedrijven worden ‘Wallflowers’ genoemd en boekten in 2009 negatieve resultaten ten opzicht van 2008:

– 6% omzet

– 9% brutomarge

– 11% nettomarge

Hieruit blijkt een Social Media strategie dus een belangrijke voorwaarde voor succes. Ben je benieuwd hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als marketing en e-business manager en blog over trends, strategie en technologie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. eric jordans says

    10 februari 2011 at 21:23

    Jos,
    Ik lees dat o.b.v. wijziging in bedrijfsresultaten in 1 jaar conclusies worden getrokken t.a.v. het omzet- en marge -ontwikkeling die zouden worden veroorzaakt door de mate van de inzet van social media en ook nog eens branche afhankelijk zijn.
    Dat lijkt me vorbarig.
    De branches die voorop lopen, lopen wat betreft communicatieprocessen altijd voorop. De tijdsperiode waarin gemeten is werd gekenmerkt door een zeer grote crisis waardoor de impact van 1 enkele variabele niet goed meetbaar is.
    Kortom ik kan weinig met dit artikel. Het is een artikel gericht op het aanzetten tot discussie en daarin is het geslaagd wat mij betreft.
    Groet,
    Eric

    Beantwoorden
  2. josveldwijk says

    11 februari 2011 at 10:40

    Dag Eric, bedankt voor je valide argumenten. De toekomst zal ongetwijfeld uitwijzen in hoeverre de veronderstelling juist is en of er nuances aan te brengen zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over strategie, trends en technologie in marketing.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Adverteren (1)
  • Artificial Intelligence (2)
  • Boeken (13)
  • Branding (7)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (7)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • Leiderschap (2)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (77)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (10)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2023 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer

Cookies
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Aanpassen
{title} {title} {title}