• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Social Media: verschillen tussen B2B en BC

Social Media: verschillen tussen B2B en BC

In een eerder artikel heb ik 10 argumenten genoemd waarom Social Media voor B2B heel geschikte is. Maar waarin verschillen B2B en B2C van elkaar als het gaat om in inzet van Social Media?

In ieder geval kunnen we constateren dat B2C in 2009 volledig is ingehaald door B2B, zo blijkt uit onderzoek van Jungle Minds. Inmiddels is 89% van B2B actief, vergeleken met 77% bij B2C.

Social Media verschillen tussen B2B en B2C:

Social Media verschillen tussen B2B en B2C

Social Media op corporate niveau

B2B en B2C verschillen ook in de manier waarop Social Media activiteiten worden gecoördineerd. Binnen B2B wordt 72% van de activiteiten gestuurd op corporate niveau. Bij B2C ligt dat aandeel slechts op 34%.  Kennelijk is de markt oriëntatie van invloed op de manier waarop social media activiteiten worden afgestemd.

Social Media B2B en B2C op corporate niveau (NL, 2010):

Verschillend gebruik van Social Media platforms

Het onderzoek van Jungle Minds laat helaas niet zien in hoeverre B2B en B2C van elkaar verschillen in de toepassing van Social Media platforms. Marktonderzoeker Michael Stelzner heeft deze wel in kaart gebracht, maar alleen voor de markt in de V.S.

Uit zijn top 5 van meest gebruikte platforms zijn duidelijke verschillen waarneembaar. Zo maakt B2B relatief meer gebruik van Twitter, Linkedin en Weblogs. B2C daarentegen maakt relatief meer gebruik van FaceBook. Verder valt op dat YouTube door B2B en B2C evenveel wordt gebruikt.

Gebruikte platforms door B2B en B2C (VS, 2010):

social media verschillen b2b b2c


Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (5)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer