In een eerder artikel heb ik 10 argumenten genoemd waarom Social Media voor B2B heel geschikte is. Maar waarin verschillen B2B en B2C van elkaar als het gaat om in inzet van Social Media?
In ieder geval kunnen we constateren dat B2C in 2009 volledig is ingehaald door B2B, zo blijkt uit onderzoek van Jungle Minds. Inmiddels is 89% van B2B actief, vergeleken met 77% bij B2C.
Social Media verschillen tussen B2B en B2C:
Social Media op corporate niveau
B2B en B2C verschillen ook in de manier waarop Social Media activiteiten worden gecoördineerd. Binnen B2B wordt 72% van de activiteiten gestuurd op corporate niveau. Bij B2C ligt dat aandeel slechts op 34%. Kennelijk is de markt oriëntatie van invloed op de manier waarop social media activiteiten worden afgestemd.
Social Media B2B en B2C op corporate niveau (NL, 2010):
Verschillend gebruik van Social Media platforms
Het onderzoek van Jungle Minds laat helaas niet zien in hoeverre B2B en B2C van elkaar verschillen in de toepassing van Social Media platforms. Marktonderzoeker Michael Stelzner heeft deze wel in kaart gebracht, maar alleen voor de markt in de V.S.
Uit zijn top 5 van meest gebruikte platforms zijn duidelijke verschillen waarneembaar. Zo maakt B2B relatief meer gebruik van Twitter, Linkedin en Weblogs. B2C daarentegen maakt relatief meer gebruik van FaceBook. Verder valt op dat YouTube door B2B en B2C evenveel wordt gebruikt.
Gebruikte platforms door B2B en B2C (VS, 2010):
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie