• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Social Media voor B2B: zelf doen of uitbesteden?

Social Media voor B2B: zelf doen of uitbesteden?

Social Media voor B2BIn de Verenigde Staten maakte 14% van de bedrijven in 2010 gebruik van outsourcing van Social Media activiteiten. Ook in Nederland worden steeds meer diensten aangeboden waarbij het beheer van Social Media aan derden overgelaten wordt. Op het eerste gezicht is dit een logische ontwikkeling, omdat kleine en middelgrote B2B ondernemingen niet over de capaciteit en ervaring beschikken om hier zelf invulling aan te geven. In dit artikel staan 8 activiteiten die bij Social Media voor B2B uitbesteed kunnen worden.

1: Plaatsen van berichten op weblogs

Waarschijnlijk beschikken uw collega’s over specifieke kennis en know-how voor de markt waarin u actief bent. Maar niet elke medewerker heeft voldoende talent om deze informatie op de juiste manier te delen met uw doelgroep. U kunt daarvoor gebruik maken van een freelancer die uw expertise vertaalt naar goed leesbare artikelen. Want met kwalitatieve content op branchespecifieke websites kunt u online autoriteit creëren. Bijkomend voordeel: uw organisatie wordt makkelijker gevonden door uw doelgroep en u kunt meer leads genereren.

2: Inkopen van content

Als u zelf niet over kwalitatieve content (zoals tekst, foto’s en video’s) beschikt, kunt u deze inkopen bij freelancers die dit voor uw aanleveren. Wees wel zo specifiek mogelijk in uw wensen, dit voorkomt teleurstellingen.

3: Beheren van profielen

Twitter, LinkedIn en andere social mediasites zijn essentieel om in contact te komen met uw doelgroep. Het onderhouden van profielen op deze platforms kunt u uitbesteden aan derden. Wees hierbij wel duidelijk in uw briefing en zorg dat u goed geïnformeerd blijft over de voorgang en de geboekte resultaten.

4: Nieuwsbrieven maken en publiceren

Naast het publiceren op weblogs kunt u ook overwegen om e-mail marketing aan een derde over te laten. Als u nog niet over een geschikt e-mail programma beschikt, kunt u hiervoor een professional raadplegen. Afhankelijk van de competenties en ervaring kunt u ook derden inschakelen om nieuwsbrieven te maken en te verzenden.

5: Commentaar geven op andere websites

Het plaatsen van opmerkingen op andere websites is een goede manier op meer bezoekers naar uw eigen website te trekken. Deze activiteiten kunt u in principe uitbesteden – mits u hiervoor duidelijke kaders meegeeft.

6: Reageren op commentaar

Als uw organisatie actief is op Social Media, is de kans groot dat u regelmatig online commentaar krijgt. Het is belangrijk om dan snel en correct te reageren. Ook deze activiteiten kunt u aan derden uitbesteden, al hebben die reacties waarschijnlijk minder diepgang als eigen medewerkers reageren. Ook hier geldt: geef duidelijke kaders om blunders te voorkomen.

7: Zoekmachine optimalisatie

SEO of zoekmachine optimalisatie is een vak op zich en Social Media wordt hierin steeds belangrijker. Bent u werkzaam binnen een grote organisatie, dan is de kans aanwezig dat eigen medewerkers hier voldoende invulling aan kunnen geven. Kleine en middelgrote organisaties beschikken meestal niet over deze kennis en ervaring en kunnen dit beter uitbesteden aan freelancers of bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Tip: laat u goed voorlichten en maak afspraken over het gewenste resultaat.

8: E-book / whitepaper schrijven of redigeren

B2B ondernemingen hebben dankzij Social Media nieuwe en unieke mogelijkheden om zichzelf als autoriteit voor specifieke vraagstukken te positioneren. Eén van de opties is het publiceren van een e-book of whitepaper. Beschikt u over een kleine afdeling voor marketing en communicatie? Dan kunt u activiteit beter uitbesteden aan freelancers of bureaus die dit kunnen faciliteren.

Hopelijk geeft dit artikel u inzicht in de mogelijkheden van outsourcing van Social Media werkzaamheden. In sommige gevallen bent u waarschijnlijk per definitie aangewezen op de expertise van derden.  Persoonlijk vind ik het beter om zoveel mogelijk zélf op Social Media actief te zijn. Op korte termijn kost dit uiteraard tijd en energie, maar de voordelen op langere termijn zijn veel groter. Zo creëert u intern meer draagvlak en betrokkenheid en dat is een belangrijke voorwaarde voor succes. Maar ook het effect van de eigen leercurve zal zich na verloop van tijd zeker uitbetalen.


 

cover-ebook-case-studies-2E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

  • Lees het E-Book ‘101 B2B Social Media Case Studies‘ en ontdek hoe B2B bedrijven succesvol inspelen op de kansen van Social Media

 

 


 

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer