In de Verenigde Staten maakte 14% van de bedrijven in 2010 gebruik van outsourcing van Social Media activiteiten. Ook in Nederland worden steeds meer diensten aangeboden waarbij het beheer van Social Media aan derden overgelaten wordt. Op het eerste gezicht is dit een logische ontwikkeling, omdat kleine en middelgrote B2B ondernemingen niet over de capaciteit en ervaring beschikken om hier zelf invulling aan te geven. In dit artikel staan 8 activiteiten die bij Social Media voor B2B uitbesteed kunnen worden.
1: Plaatsen van berichten op weblogs
Waarschijnlijk beschikken uw collega’s over specifieke kennis en know-how voor de markt waarin u actief bent. Maar niet elke medewerker heeft voldoende talent om deze informatie op de juiste manier te delen met uw doelgroep. U kunt daarvoor gebruik maken van een freelancer die uw expertise vertaalt naar goed leesbare artikelen. Want met kwalitatieve content op branchespecifieke websites kunt u online autoriteit creëren. Bijkomend voordeel: uw organisatie wordt makkelijker gevonden door uw doelgroep en u kunt meer leads genereren.
2: Inkopen van content
Als u zelf niet over kwalitatieve content (zoals tekst, foto’s en video’s) beschikt, kunt u deze inkopen bij freelancers die dit voor uw aanleveren. Wees wel zo specifiek mogelijk in uw wensen, dit voorkomt teleurstellingen.
3: Beheren van profielen
Twitter, LinkedIn en andere social mediasites zijn essentieel om in contact te komen met uw doelgroep. Het onderhouden van profielen op deze platforms kunt u uitbesteden aan derden. Wees hierbij wel duidelijk in uw briefing en zorg dat u goed geïnformeerd blijft over de voorgang en de geboekte resultaten.
4: Nieuwsbrieven maken en publiceren
Naast het publiceren op weblogs kunt u ook overwegen om e-mail marketing aan een derde over te laten. Als u nog niet over een geschikt e-mail programma beschikt, kunt u hiervoor een professional raadplegen. Afhankelijk van de competenties en ervaring kunt u ook derden inschakelen om nieuwsbrieven te maken en te verzenden.
5: Commentaar geven op andere websites
Het plaatsen van opmerkingen op andere websites is een goede manier op meer bezoekers naar uw eigen website te trekken. Deze activiteiten kunt u in principe uitbesteden – mits u hiervoor duidelijke kaders meegeeft.
6: Reageren op commentaar
Als uw organisatie actief is op Social Media, is de kans groot dat u regelmatig online commentaar krijgt. Het is belangrijk om dan snel en correct te reageren. Ook deze activiteiten kunt u aan derden uitbesteden, al hebben die reacties waarschijnlijk minder diepgang als eigen medewerkers reageren. Ook hier geldt: geef duidelijke kaders om blunders te voorkomen.
7: Zoekmachine optimalisatie
SEO of zoekmachine optimalisatie is een vak op zich en Social Media wordt hierin steeds belangrijker. Bent u werkzaam binnen een grote organisatie, dan is de kans aanwezig dat eigen medewerkers hier voldoende invulling aan kunnen geven. Kleine en middelgrote organisaties beschikken meestal niet over deze kennis en ervaring en kunnen dit beter uitbesteden aan freelancers of bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Tip: laat u goed voorlichten en maak afspraken over het gewenste resultaat.
8: E-book / whitepaper schrijven of redigeren
B2B ondernemingen hebben dankzij Social Media nieuwe en unieke mogelijkheden om zichzelf als autoriteit voor specifieke vraagstukken te positioneren. Eén van de opties is het publiceren van een e-book of whitepaper. Beschikt u over een kleine afdeling voor marketing en communicatie? Dan kunt u activiteit beter uitbesteden aan freelancers of bureaus die dit kunnen faciliteren.
Hopelijk geeft dit artikel u inzicht in de mogelijkheden van outsourcing van Social Media werkzaamheden. In sommige gevallen bent u waarschijnlijk per definitie aangewezen op de expertise van derden. Persoonlijk vind ik het beter om zoveel mogelijk zélf op Social Media actief te zijn. Op korte termijn kost dit uiteraard tijd en energie, maar de voordelen op langere termijn zijn veel groter. Zo creëert u intern meer draagvlak en betrokkenheid en dat is een belangrijke voorwaarde voor succes. Maar ook het effect van de eigen leercurve zal zich na verloop van tijd zeker uitbetalen.
E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies
- Lees het E-Book ‘101 B2B Social Media Case Studies‘ en ontdek hoe B2B bedrijven succesvol inspelen op de kansen van Social Media
Geef een reactie