E-mail marketing lijkt soms een ondergeschoven kindje, met al die aandacht voor Social Media, Big Data en Content Marketing. En dat is jammer, want e-mail marketing is nog steeds een effectief onderdeel van een digitale strategie. Maar maakt het ook wat uit op welk moment een e-mail nieuwsbrief wordt verstuurd? Onderzoek laat zien dat timing impact heeft op de effectiviteit van e-mail marketing.
Timing en effectiviteit van e-mail marketing
Opvallende cijfers over de timing en effectiviteit van e-mail marketing:
- de beste resultaten (open en click ratio’s) worden gemiddeld vroeg in de ochtend bereikt
- e-mail nieuwsbrieven worden gemiddeld vaker in het weekend – en vroeg in de ochtend geopend
- het aantal uitschrijvingen is het laagst bij een frequentie van 1 tot 4 nieuwsbrieven per maand
- het percentage clicks (CTR) is het hoogst als de eerste nieuwsbrief binnen 10 dagen wordt verstuurd
Bij het interpreteren van bovenstaande Infographic is het belangrijk om te beseffen dat een analyse van eigen resultaten de beste inzichten geeft. Onderzoeksresultaten over de effectiviteit van e-mail marketing zijn per definitie algemeen van aard.
7 tips om de effectiviteit van e-mail marketing te verhogen
- kies een goede onderwerp regel, zodat nieuwsbrieven geopend worden en niet gezien worden als spam
- analyseer eerdere resultaten en kijk waar verbetering mogelijk is
- segmenteer e-mail nieuwsbrief abonnees om zo relevant mogelijk te blijven
- houd rekening met mobiel internet, maak de nieuwsbrief daarvoor geschikt
- respecteer de wetgeving omtrent e-mail marketing
- maak e-mail nieuwsbrieven persoonlijk, zowel in aanhef als in de afsluiting
- test verschillende manieren waarop mensen zich aan kunnen melden
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan contact op.
Geef een reactie