In een eerder artikel liet ik de blauwdruk van de ideale blogpost zien. Blog content is als brandstof in Social Media. Het geeft een boost aan zoekmachinemarketing, binding met lezers en het generen van leads. Content Marketing biedt kansen, maar is niet altijd effectief.
Maatwerken B2B Content Marketing
Effectieve content brengt mensen in beweging. Maar hoe creëer je dat? Er zijn meer manieren dan ooit om je boodschap af te stemmen op de behoefte van je doelgroep. Benodigdheden: gepersonaliseerde, relevante en uitvoerbare informatie. Gebruik maatwerk in Content om jouw ideale doelgroep aan te spreken. B2B Content Marketing kent één simpele vuistregel: hoe sterker de trigger, hoe groter de conversie.
5 Tips voor B2B Content Marketing
#1 Schrijf voor één lezer
Het is niet gemakkelijk om te schrijven voor een grote, diverse doelgroep. Hoe sluit je aan bij de lezer? Vermijd teksten vol algemeenheden en vage taal die niemand aanspreekt. In je wens om iedereen aan te spreken, voelt juist niemand zich meer aangesproken.
Je schrijft het meest efficiënt met één lezer voor ogen. Segmenteer je klanten en ontwikkel Persona’s (profielschetsen) voor elke groep. Met een Persona creëer je een zo adequaat mogelijk profiel van een bepaald type klant.
Het publiek dat je wilt bereiken, is veelal erg divers. Door je te focussen op de karakteristieken van je topklanten kun je gemakkelijk patronen herleiden die je helpen jouw markt te verdelen in logische groepen.
#2 Stop selling, start telling
Vergeet alles wat je wilt vertellen over jouw bedrijf.
Vergeet hoe enthousiast je wilt delen dat jouw bedrijf het beste, meest kwalitatieve, onvergelijkbare, goedkoopste, meest vernieuwende, vooruitstrevende of uiterst innovatieve bedrijf aller-tijden is.
Focus niet op wat je wilt dat klanten weten, maar focus op wat de klanten van jou willen weten. Luister je naar ze? Hoe specifieker je kunt zijn met deze informatie, hoe beter.
Je verkoopt producten of diensten aan een specifieke doelgroep: business decision makers. Daarom is het van belang om te stoppen met verkopen en te starten met vertellen. Geen praatjes; vertel hen de waarheid, dat is alles wat ze willen horen.
Genereer de meest nuttige informatie die je elk klantsegment kunt bieden. Stop nooit met het verbeteren van je klantrelaties: hoe meer je weet van klanten, hoe beter je ze kunt helpen.
#3 Pull de trigger, met content
Waarom zou je marketingbudget verspillen om prospects te vinden, als je door hen gevonden kunt worden? Dat is namelijk de kracht van ‘pull marketing’: jouw doelgroep zoekt al naar een oplossing voordat je het zélf weet. Zorg ervoor dat jouw (online) marketing activiteiten leiden naar je website, of naar een specifieke landingspagina met een verleidelijk aanbod.
#4 Erkenning en beloning
Er zijn tal van bedrijven die creatieve manieren vinden om loyale klanten te belonen. Het goede nieuws: jij kunt dit ook! En misschien zelfs nog béter. Jouw klanten zijn je op een reguliere basis van dienst, dus dat is op z’n minst een oprecht bedankje waard, toch?
Bedenk hoe je jouw waardering kunt demonstreren. Waar lopen klanten warm voor en wat past bij perfect bij je business? Bedenk dat het niet zozeer gaat om financiële beloningen: soms willen klanten gewoon weten dat je naar ze hebt geluisterd en dat je weet wie ze zijn.
#5 Kort maar krachtig!
Voor effectieve B2B Content Marketing geldt het devies: hoe korter, hoe beter. Lange en saaie content zet mensen niet in beweging. Houd rekening met de korte spanningsboog op internet. Niemand heeft zin om lappen tekst op een beeldscherm te verwerken. Dit schrikt af. Waarom zou je zoveel vertellen? Wie wil er veel tijd steken in het creëren van content, als blijkt dat niemand het zoekt of gebruikt?
Het is veel krachtiger om slechts dat te delen wat er echt toe doet. Zorg voor kwalitatieve content met de focus op hoe korter, hoe beter. Deel de belangrijkste informatie en sluit het af met een sterke call-to-action. Dan wordt jouw boodschap eerder wordt gehoord – en verspreid.
B2B Content Marketing is belangrijk. Maar content is ook aan verandering onderhevig. Probeer zo goed mogelijk in te spelen op de belangrijkste trends en pas je content hier zo goed mogelijk op aan. Dwing jezelf om na te denken wat je kunt verbeteren en laat de kracht van content voor jou werken.
Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:
- Hoe ontwikkel je een content marketing strategie?
- Scoren in Google: Content Marketing en SEO
- In 4 stappen van Content Marketing Strategie naar conversie
- B2B Social Media Marketing: Content biedt nieuwe kansen
- Content Marketing en Google Analytics: zo werkt het
- Top 10 boeken over content marketing
- Hoe krijg je meer klanten met content marketing?
- Waarom jouw blogartikel niet wordt gedeeld op social media
- 5 Content Marketing Trends voor 2018
- Infographic: Hoe reageert ons brein op content marketing?
- Wat je moet weten over visuele content marketing
- 7 Triggers voor effectieve content marketing
Geef een reactie