Steeds meer mensen gebruiken een LinkedIn profiel als tool voor zakelijk netwerken. Maar dankzij extra functies is zo’n profiel is ook geschikt als krachtig marketing instrument. Dat geldt eens te meer voor een LinkedIn bedrijfspagina.
Een professionele bedrijfspagina op LinkedIn bevat niet alleen een omschrijving van jouw onderneming. Zo is het mogelijk om daar producten en diensten aan toe te voegen. In dit artikel geef ik graag een aantal tips voor een professionele bedrijfspagina op LinkedIn.
Tips voor een professionele LinkedIn bedrijfspagina
#1 Zorg voor een goede omschrijving
Professionals zoals zakelijke inkopers oriënteren zich steeds vaker éérst online. Een professionele LinkedIn bedrijfspagina is dan een goede manier om uw visitekaartje af te geven. Gebruik dus woorden die aansluiten bij jouw onderneming en de manier waarop je gevonden wilt worden. Naast een algemene omschrijving kun je o.a. de volgende onderdelen toevoegen:
- Logo
- Specialties
- Type en omvang
- Locatie(s)
- Branche
#2 Maak anderen verantwoordelijk voor het beheer
Het onderhoud van een LinkedIn bedrijfspagina kan door meerdere mensen worden uitgevoerd. Degene die het bedrijfsprofiel heeft aangemaakt, geeft daarvoor toestemming aan anderen. Op die manier wordt niet alleen het werk en de verantwoordelijkheid gedeeld: collega’s kunnen dan ook namens de onderneming een Update publiceren en verspreiden:
#3 Maak gebruik van Targeted Updates
Bij de vorige tip heb ik genoemd dat meerdere mensen vanuit een LinkedIn bedrijfspagina Updates kunnen plaatsen. Het wordt mogelijk om deze Updates gericht te publiceren. Op die manier kunnen doelgroepen beter worden bereikt. In onderstaande video wordt dit kort en krachtig uitgelegd:
#4 Voeg producten en diensten toe
Sinds november 2010 biedt LinkedIn de mogelijkheid om producten en diensten aan een bedrijfspagina toe te voegen. Je kunt deze niet alleen een omschrijving meegeven, maar ook specifieke kenmerken, een logo of afbeelding, disclaimer, landingspagina, contactpersonen, een promotie en zelfs een passende YouTube video. Hieronder zie je een goed voorbeeld van de mogelijkheden:
#5 Vraag naar Recommendations
Je kunt klanten en andere relaties vragen om een aanbeveling voor producten of diensten. Deze Recommendations worden vervolgens geplaatst bij de activiteiten bij de bedrijfspagina. Daarnaast worden deze reacties zichtbaar bij het product of dienst waarvoor deze gegeven wordt. Dit is een belangrijk wapen, want mond-tot-mond reclame is veel krachtiger dan adverteren.
#6 Plaats Updates via de Linkedin bedrijfspagina
Het is eenvoudig om – bijvoorbeeld in teamverband – periodiek Updates te plaatsen. Via Google vind je verschillende video’s waarin dat wordt uitgelegd:
#7 Vraag anderen de Linkedin bedrijfspagina te volgen
Om het effect van LinkedIn echt te kunnen zien, heb je Company Followers nodig. Meer Followers op LinkedIn betekent meer zichtbaarheid. Overigens is kwaliteit ook hier belangrijker dan kwantiteit. Maar het opbouwen van zo’n publiek gaat niet vanzelf. Hier staan drie tips:
- Vraag bestaande collega’s om de Linkedin bedrijfspagina te volgen
- Volgen de Company profielen van anderen in de branche, klanten, etc.
- Nodig relaties uit (maar maak wel duidelijk wat de voordelen zijn)
#8 Gebruik Linkedin statistieken
Deze analyse tool van Linkedin geeft jou o.a. inzicht in pagina bezoeken, demografische gegevens, unieke bezoeken en activiteiten m.b.t. producten en diensten. Let wel: staar je niet blind op deze ‘metrics’. In plaats daarvan is het belangrijker om Social Media te integreren binnen de marketingmix en te sturen op resultaten die er meer toe doen – zoals conversie en omzet via Social Media.
Lees meer over Linkedin:
- 8 manieren om potentiële klanten te vinden via Linkedin
- 8 tips voor een echte discussie op Linkedin
- Linkedin guru Jan Vermeiren: veel gemaakte fouten
- 7 Linkedin tips die u waarschijnlijk niet kent
- 5 Linkedin Business Tools voor B2B Marketing
- 5 tips voor het opzetten en beheren van Linkedin groepen
- 5 tips voor slimme relatie marketing via Linkedin
Jos, kijk even naar je tweede zin “Maar dankzij extra functies is z’n profiel is ook geschikt als krachtig marketing instrument.” deze zin loopt niet echt. twee is…..
Bedankt voor je reactie, ik zag de type fout over het hoofd.
Leuk artikel, wel een vraagje
Hoe voeg ik een rss feed toe aan een bedrijfspagina?
Bedankt voor je reactie. LinkedIn heeft (helaas) besloten om met deze functie te stoppen, zie: http://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/29034
Ik ga dit ook even toepassen
Bedankt voor je reactie. Vergeet niet om periodiek te kijken wat het heeft oplevert.
Kost een linkedin bedijfspagina geld?
Hoi Marieke, bedankt voor je reactie. Een LinkedIn bedrijfspagina kost geen geld.
waar kan ik een bedrijfspagina aanmaken? en kan ik meerdere bedrijven onder 1 account hangen?
Dag Eric
zoek binnen linkedIn op companies/bedrijven. Ergens rechts bovenin vind je de knop ‘add a company’ / ‘bedrijf toevoegen’. de rest wijst zich vanzelf. zie ook:
http://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/710
Je kunt meerdere company pages aanmaken als je daar momenteel werkzaam bent en dit hebt aangegeven op je persoonlijk LI profiel
ik heb een service toegevoegd aan de bedrijfspagina van mijn werk. Deze heb ik gedeeld om daarmee deze service onder de aandacht te brengen van mijn netwerk. Toch verschijnt dit niet op mijn startpagina. Hoe krijg ik dit wel voor elkaar?
Waarschijnlijk heb je ervoor gekozen om deze Update alleen te delen met je connecties in plaats van als publieke Update. Dan zou het namelijk op je startpagina zichtbaar moeten zijn.
Als je de Update op je eigen startpagina wilt zien, heb je 2 mogelijkheden.
1) maak gebruik van de Update functie op je startpagina. Kopieer hiervoor de URL van je product/dienst, pas eventueel tekst/titel aan en plaats dit als Update/bericht.
2) maak bij de bedrijfspagina gebruik van de publieke Update i.p.v. alleen connecties, groepen of individuele personen.
Mooie punten noem je, bedankt! Ik vraag me nog even af of die targeted updates geld kosten.
Verder heb ik goede ervaringen met de bedrijfspagina van http://wij-leren.nl/ . Het is heel interessant om te zien hoe vaak bepaalde berichten gezien worden door de ‘volgers’. Je merkt wel dat die aantallen sterk toenemen als er op een update gereageerd wordt of als ze ‘interessant’ gevonden worden. Bij het plaatsen van zo’n update probeer ik dus goed na te denken over de vragen: Hoe stimuleer ik de interactie over de update? Wat zouden mijn volgers graag willen delen met hun netwerk? Vaak kun je door de juiste formulering en een leuke afbeelding hier veel effect mee bereiken.
Verder valt het me op dat de groei in het aantal volgers schoksgewijs verloopt. Ze zien het namelijk van elkaar en dan gaan ze je bedrijfspagina ook volgen.
Bedankt voor je reactie Machiel, targeted updates kosten (nu) geen geld maar ik sluit niet uit dat LinkedIn dit in de toekomst gaat veranderen. Het blijft een commerciële organisatie tenslotte.
Interessant om te lezen wat jouw ervaringen zijn trouwens. Wel herkenbaar wat betreft ‘interessante’ updates. Goed nadenken over c.q. slim gebruik maken de titel vergroot de kans op interactie en volgers inderdaad. Kwestie van de juiste snaar raken :)
Hallo Jos,
Ik heb aan mijn persoonlijke profiel een bedrijfspagina gekoppeld hangen van het bedrijf waar ik werk.. Kan ik ook (net als bij Facebook) LinkedIn gebruiken ALS mijn pagina. Dus dat ik commentaar kan leveren als bedrijf bij updates van anderen?
Hoi Gonnie, bedankt voor je reactie. Voor zover ik weet, is het op dit moment niet mogelijk om op LinkedIn te reageren d.m.v. een LinkedIn bedrijfspagina. Dat vind ik eigenlijk wel logisch, omdat LinkedIn meer een b2b platform is (en dus gericht op persoonlijke relaties/interactie). Facebook is meer een b2c platform (maar evengoed ‘bruikbaar’ voor b2b bedrijven: https://www.veldmerk.nl/facebook-voor-b2b/)