Digitale ontwikkelingen hebben impact op de manier waarop B2B bedrijven in contact komen met nieuwe klanten. Zo blijkt uit een Infographic van Maximize Social Media dat het oriëntatieproces van potentiële klanten meestal online plaatsvindt. Dat vraagt om een andere aanpak. Bijkomend voordeel van deze nieuwe benadering: de kosten voor leadgeneratie zijn een stuk lager:
Ik ben benieuwd naar jouw mening: is ‘Inbound’ echt het gouden ei of is ‘Outbound’ nog steeds waardevol? Met andere woorden: is deze verandering van Sales wel nodig, of vind je een draai van 180 graden zwaar overdreven?
Het hangt denk ik erg af van het marktsegment waarin je opereert. Ik werk nu voor een klant die de belangrijke klanten in de markt goed kent en daar direct zaken mee doet. Wat we met inbound proberen te doen is klanten uit de long-tail te werven die we dus nog niet kennen. Dat valt echter niet mee en is zeker niet zo eenvoudig als de infographic doet voorkomen.
Mee eens. Met bestaande en bekende klanten kun je vaak veel sneller tot zaken komen. Daar heb je in principe geen inbound strategie voor nodig – al lijkt me dat voor de lange termijn wel een verstandige aanpak, ook voor bestaande klanten. Bij potentiële klanten zul je eerst bekendheid en vertrouwen moeten krijgen. Inbound is daarvoor zeker geschikt en ik weet uit ervaring dat het uiteindelijk meer oplevert in termen van meer (nieuwe) business.
Maar een infographic als deze stelt de zaken simpel voor, helemaal mee eens.