De afgelopen periode stond in het teken van experimenteren met Social Media. Inmiddels zijn implementatie, integratie en Return on Investment centrale thema’s in 2011. Eén van de belangrijkste vragen is dan ook: hoe integreert u Social Media in uw organisatie? Daar is in ieder geval geen ‘one size fits all’ oplossing voor. Hier staan vijf modellen voor Social Media structuur in uw organisatie:
#1 Centralized (gecentraliseerd)
Dit model is het meest geschikt voor grote, op productie gerichte organisaties. Hier wordt de strategie bepaald vanuit één persoon of afdeling en sluit daarom goed aan bij bedrijven met een sterk hiërarchische structuur. Kenmerken:
- 1 afdeling controleert alle activiteiten
- consistent, maar niet altijd authentiek
#2 Organic / distributed (gedecentraliseerd)
Dit model kent een gedecentraliseerde structuur, waarbij individuen zelfstandig beslissingen nemen hoe zij patriciperen in Social Media activiteiten. Op lokaal niveau worden best practices met elkaar gedeeld en de communicatie is zeer authentiek. Taken en verantwoordelijkheden bevinden zich op decentraal niveau. Deze benadering is het meest geschikt voor kleinere, ondernemende organisaties. Kenmerken:
- Authentiek
- Experimenteel
- Ongecoodineerd
- Organische groei
#3 Coordinated / Hub & Spoke (centraal gecoördineerd)
Deze benadering houdt het midden van een centrale en decentrale organisatiestructuur. Binnen dit model worden vanuit één centraal punt het kader met richtlijnen vastgesteld, terwijl een deel van de controle bij afdelingen of business units ligt. Op lokaal niveau is dus ruimte voor innovaties. Kenmerken:
- 1 afdeling bepaalt regels en procedures
- business units voeren activiteiten uit
- verspreid zich door de organisatie
#4 Dandelion / Multiple Hub & Spoke (decentraal gecoördineerd)
Dit model is vergelijkbaar met de centraal gecoördineerde structuur, maar de verschillende afdelingen of business units opereren min of meer onafhankelijk van elkaar. Deze structuur is het meest geschikt voor grote organisaties met verschillende business units, actief in gespecialiseerde sectoren zoals de zakelijke dienstverlening. Kenmerken:
- Besluiten en coördinatie op product-, merk- of business unit niveau
- Verspreid zich door de organisatie
- Kost relatief veel tijd
#5 Holistic / Honeycomb (holistisch, als geheel)
Deze benadering is het meest gecompliceerd. Bij het holistisch kader worden alle medewerkers aangemoedigd om klantgericht te denken en alles te doen om klantwaarde te genereren. Corporate beleid geeft kaders aan het gedrag naar individuen hebben veel vrijheid om eigen keuzes te maken.Kenmerken:
- Elke medewerker heeft eigen bevoegdheden
- Georganiseerd, maar niet centraal aangestuurd
Bron: Social Business Forecast 2011 en geïnspireerd door Social Media Modellen. Ik ben erg benieuwd of deze modellen u geschikte kaders geven voor de integratie van Social Media in uw organisatie. Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Geef uw reactie via onderstaand formulier!
interessant! kan me voorstellen dat je met het ene model begint om toe te werken, naar -in mijn ogen het beste model- holistic. Een sluit het andere dus niet uit?
Dag Roos, dat klopt. Organisaties kunnen groeien in het gebruik van Social Media en hun organisatiestructuur daarop aanpassen. Ik zag dat je Social Media Manager bent bij Deloitte: welk model sluit het best aan bij jullie organisatie en wat betekent dat in de praktijk? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Bedankt voor de informatie! ik heb deze website als bron voor mijn schoolproject gebruikt ;)