Facebook is een Social Networking site waarvan het aantal gebruikers de laatste jaren enorm is toegenomen. Zo kende de website in juli 201o wereldwijd al meer dan 500 miljoen gebruikers.
Ook in ons land is Facebook bezig aan een stevige opmars, met meer 3 miljoen gebruikers in december 2010. En volgens een onderzoek van KPN denkt 37% van de Nederlanders zelfs dat Facebook in 2011 het belangrijkste online netwerk zal zijn. Biedt Facebook dan ook kansen voor de zakelijke markt? Dat is afhankelijk van het gewenste doel en de doelgroep(en). Nederlandse cases zijn nog niet voor handen, maar er zijn wel degelijk interessante voorbeelden van B2B op Facebook te vinden.
5 praktijkvoorbeelden van B2B op Facebook
Dell for Business [Dec 2010: 1.583 mensen vinden dit leuk]
Met dit Facebook profiel biedt Dell haar zakelijke doelgroep relevante informatie en reageert zij op vragen en opmerkingen die op de pagina worden geplaatst. Onder de pagina Support kunnen bezoekers onder andere PC handleidingen en software downloaden.
Daarnaast kan men de Dell Community inschakelen om technische problemen op te lossen en adviezen te krijgen voor de keuze van het meest geschikte Dell product. Opvallend is verder dat Dell veel aandacht besteedt aan ‘Social Media for Small Business’, onder andere met handleidingen voor het opzetten van een Blog en het starten met Twitter.
Sodexo Careers [December 2010: 4.987 mensen vinden dit leuk]
De Sodexo Groep is de grootste internationale Food & Facilities Management organisatie ter wereld. De onderneming is beursgenoteerd en heeft wereldwijd 380.000 mensen in dienst. Het doel van de verschillende Sodexo Career Social Networks is het bouwen van persoonlijke relaties met potentiële kandidaten en bestaande werknemers, onder andere via deze Facebook pagina’s.
Naast de aangeboden vacatures worden hier evenementen bekend gemaakt en interessante foto’s en video’s getoond. Op het prikbord staan vooral reacties van mensen die geïnteresseerd zijn in een baan bij Sodexo. Ik vraag me dus af in hoeverre Sodexo Facebook ook gebruikt ten behoeve van klantenservice en communicatie met recruiters.
Salesforce [December 2010: 12.629 mensen vinden dit leuk]
Salesforce is een grote, internationale leverancier van cloud computing oplossingen voor de zakelijke markt. Behalve vijf links naar andere Social Media platforms waarop deze onderneming aanwezig is, presenteert zij vooral veel foto’s en video’s van evenementen waaraan Salesforce heeft deelgenomen. Interessanter vind ik echter de toevoeging van de applicatie Slideshare, waarmee momenteel 16 documenten worden getoond die bezoekers direct kunnen inzien.
Hubspot [December 2010: 18.109 mensen vinden dit leuk]
Hubspot levert de kleinzakelijke markt software, kennis en advies op het gebied van Content, Conversie en Analyse. Op haar Facebook pagina’s slaagt zij erin om veel reacties te krijgen op de informatie die wordt gepubliceerd en daarmee toont deze onderneming aan dat zij Content Marketing goed beheerst. Wat verder opvalt, zijn de Forum pagina en de Customers pagina, waar zij case studies van haar klanten presenteert. Verder maakt Hubspot gebruik van de applicatie Slideshare en de Social Media websites YouTube en Flickr.
SteelMaster Buildings [December 2010: 7.324 mensen vinden dit leuk]
SteelMaster USA is een internationale leverancier van stalen constructies en bedient diverse markten zoals overheden, de agrarische sector en de industrie . Wat mij opviel op haar Facebook profiel, is de speciale aanbieding voor nieuwe Facebook vrienden.
Via een link aan de linkerkant van de webpagina wordt de bezoeker doorgeleid naar een tijdelijke actie pagina met 70% korting op een geselecteerd aantal producten. Verder gebruikt SteelMaster regelmatig de Prikbord pagina (waar ook Spaanstalige reacties op staan), kunnen bezoekers een offerte aanvragen, Steel Building locaties opzoeken en foto’s/video’s bekijken.
Bovenstaande voorbeelden zijn gevonden in dit artikel. Facebook wordt door deze onderneming gebruikt om in contact te komen met hun doelgroep door relevante content te plaatsen zoals product documentatie, offerte aanvragen, tips, downloads, promoties, evenementen, klant cases, vacatures, foto’s en video’s.
Hopelijk geven deze praktijkvoorbeelden u inspiratie over het gebruik van Facebook in zakelijke markten. Eén ding is vrijwel zeker: als u Facebook inzet voor uw Social Media strategie, is de onderneming extra onderscheidend ten opzichte van uw concurrenten.
lees ook het originele artikel waar dit uit komt.
http://socialmediab2b.com/2009/12/10-examples-of-b2b-facebook-fan-pages/
zou netjes zijn als je dit vermeldt in je blog
Dag Rob, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad goed om te vermelden waar deze voorbeelden gevonden zijn, ook al is het oorspronkelijke artikel niet 1 op 1 overgenomen. Ik heb dit nu vermeld en zal ook controleren of dit voor andere posts op zijn plaats is.
Mocht je meer opmerkingen/vragen hebben, dan hoor ik het graag. Dat houdt me scherp!
Groet, Jos
Leuke voorbeelden.
Zijn er ook al Nederlandse voorbeelden van B2B op Facebook?
Groet Arjan
Dag Arjan, bedankt voor reactie. Op dit moment ken ik nog geen voorbeelden van Nederlandse bedrijven, maar ik ben er wel continu naar op zoek. Dus als je iets tegenkomt… Ik houd me aanbevolen!
Hoi Jos,
Heb je in de afgelopen weken nog wat voorbeelden kunnen vinden van bedrijven die Facebook gebruiken om te communiceren naar andere bedrijven (B2B) i.p.v. naar consumenten (B2C)?
Zelf kwam ik op ‘Social Media Succes’. Hoor graag van je!
Groet,
Ferry
Hoi Ferry, er zijn zeker Nederlandse voorbeelden van B2B op Facebook. Bijvoorbeeld:
https://www.facebook.com/BoonEdamNederland
https://www.facebook.com/pages/Onexis/112824878793634?sk=info
https://www.facebook.com/CofelyNederland
https://www.facebook.com/pages/Weldingsuppliesnl/115291281861472?sk=app_4949752878
Is dit wat je zocht?