Google Plus begon vorig jaar als een serieuze tegenspeler van Facebook. Inmiddels is het uitgegroeid tot een platform dat interessante mogelijkheden biedt. Afgelopen november lanceerde Google Plus eindelijk haar veelbelovende ‘brand pages’. Grote merken en bedrijven als Starbucks, McDonalds en H&M maakten er direct gretig gebruik van.
Maar wat kan Google Plus voor jou betekenen? Is het een investering waard? Dit artikel bespreekt 3 voordelen van een Google Plus Bedrijfspagina.
Wat is Google Plus?
Op 28 juni 2011 lanceerde Google een nieuw sociaal netwerk: Google Plus. Het begint als een project dat het antwoord moet zijn op de concurrent Facebook.
Google Plus onderscheidt zich voornamelijk door het gebruik van cirkels; een nieuwe deelmogelijkheid die meer privacy biedt. Ook maakt het gebruik van zogenaamde Sparks en Hangouts.
Met de lancering van de Google Plus Bedrijfspagina’s vegroot Google haar bereik in het sociale landschap. Hoewel het zich eerst slechts focuste op het verbinden van gebruikers met andere gebruikers, is er nu de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met prospects en fans voor je bedrijf – en vice versa.
Wat zijn de voordelen van een Google Plus Bedrijfspagina?
#1 Verbeterde vindbaarheid in Google
Mensen gebruiken Google Plus omdat het de zoekresultaten positief beïnvloedt. Voor Google is het interessant om bezoekers bij zich te houden. Google dirigeert zoekers bij voorkeur naar een Google Plus pagina, dan naar een website waar ze geen controle over hebben. De vuistregel is simpel: Hoe meer +1’s (vergelijkbaar met Facebooks’ ‘vind ik leuk’) je weet te verzamelen, hoe meer jouw content gedeeld wordt en des te hoger je positie in Google.
#2 Segmenteren van publiek
Eén van de grootste voordelen van Google Plus is het maken van de zogenoemde ‘circles’. Hiermee kun je gemakkelijk uw relaties te segmenteren in verschillende groepen. Diezelfde circles zijn ook beschikbaar voor Google Plus Bedrijfspagina’s. Zo kun je jouw publiek indelen in bijvoorbeeld bestaande klanten, prospects en suspects. Je kunt ook de meest loyale klanten aanbiedingen doen, die voor de rest van jouw circles onzichtbaar blijven. Zo komt het juiste bericht altijd bij de juiste doelgroep terecht.
#3 Hangouts
Met Google Plus hangouts kun je videochatten met verschillende personen. Het creëert de mogelijkheid om in contact te komen met klanten of prospects. Daarnaast kunnen werknemers onderling team meetings houden, samen te werken, of zelfs webinars te organiseren! Je kunt kiezen of je alleen hangouts voor mensen in je eigen circles wil organiseren, of juist openbaar wilt maken. Met hangouts creëer je jouw eigen unieke kanaal.
Foto: Leo Reynolds
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Helder artikel, al valt er veel meer over Google+ te zeggen. Ik vind met name de mogelijkheid van het segmenteren van je publiek heel handig. Bij het delen van artikelen is dat een prettige optie. Daarnaast zie je de cirkels in je gmail terug en kan je eenvoudig alle emailadressen van zo’n cirkel exporteren en er een mail naar sturen.
@Machiel bedankt voor je reactie. Interessante optie inderdaad om e-mail adressen te exporteren en er een mail naar te sturen. Had het zelf nog niet gezien :)