• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Waarom marketingmanagers Social Media vermijden

Waarom marketingmanagers Social Media vermijden

marketingmanagers

Marketingmanagers geloven in de toegevoegde waarde van social media. Zo laat onderzoek zien dat 75 procent overtuigd is van een meetbare impact op sales. En een ander onderzoek meldt dat 89 procent vindt dat ‘social data’ bijdraagt aan beter inzicht in de klant en daarmee invloed heeft op de interne besluitvorming.

Desondanks spelen marketingmanagers zelf onvoldoende in op het potentieel van social media. Uitzonderingen daargelaten, zijn ze niet of nauwelijks zichtbaar met online communicatie. Ze nemen niet deel aan fundamentele discussies en spelen niet in op reacties en berichten. Kortom, de meeste marketingmanagers hebben een passieve houding als het gaat om het gebruik van social media.

Dat roept vragen op. Waarom gebruiken zij social media niet op een actieve manier? Moeten zij dat eigenlijk wel doen? En zo ja: op welke manier?

Waarom zijn marketingmanagers niet actief op social media?

Een artikel van Kimberly Whitler, werkzaam bij de Universiteit van Indiana, laat zien dat er vier redenen voor zijn:

#1 Geen tijd

Marketingmanagers hebben al moeite om hun dagelijkse werkzaamheden door te komen, laat staan dat ze tijd hebben om actief te zijn op social media. Dit is geen verrassing. Tijd is schaars – zeker voor mensen die veel verantwoordelijkheid dragen.

#2 Angst en onzekerheid

Iedereen kent de verhalen over persoonlijke missers op social media. Verhalen over mensen die werden ontslagen omdat ze iets hebben gedeeld op Facebook, LinkedIn of Twitter. Marketingmanagers kiezen dus voor de veilige weg.

#3 Persoonlijke drempel

De meeste marketingmanagers zijn wel overtuigd van de waarde van social media voor hun business, maar ze zien niet dat hun persoonlijke inbreng ook erg waardevol is. Wat dat betreft lijkt deze houding op die van vroeger, met de opkomst van e-mail en mobiele telefonie. Ook nu moeten marketingmanagers eerst de stap nemen en ervaren hoe simpel en effectief het kan zijn.

#4 Gebrek aan kennis

Veel marketingmanagers weten simpelweg niet hoe ze moeten beginnen met social media. Dat is niet zo vreemd. Er zijn enorm veel kanalen en toepassingen. Elk met hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Moeten ze voor Twitter gebruik maken van diensten zoals Tweetdeck of Hootsuite? Hoe krijgen ze een echte discussie op LinkedIn groepen? Hoe bouwen ze aan een groot en kwalitatief online netwerk? En hoe zit dat met online monitoring en reputatiemanagement? Kortom, social media roept vooral veel vragen op.

Moeten marketingmanagers Social Media gebruiken?

Het is in ieder geval in hun eigen belang. Zo vergroot een sterk netwerk op LinkedIn de kans op een nieuwe stap in hun carrière. Door actief te zijn op social media blijven ze als individu top of mind bij recruiters, head hunters en hun eigen zakelijke netwerk. Daarnaast vergroten ze hun eigen inzicht in de mogelijkheden van social media.

Maar moet een marketingmanager social media ook gebruiken voor de eigen organisatie? Of moeten ze dat overlaten aan anderen? Deze vraag laat zich moeilijker in één antwoord vangen. Het is een feit dat een actieve houding op social media bijdraagt aan de bekendheid en het gezicht van de eigen organisatie. Zoals dat voor iedereen geldt. Maar een directe impact op sales is minder waarschijnlijk. Daar ligt vooral een verantwoordelijkheid voor mensen die direct contact hebben met klanten. Zoals accountmanagers, binnendienstmedewerkers en mensen op de klantenservice.

Wat kunnen marketingmanagers doen op Social Media?

Een marketingmanager kan social media gebruiken voor personal branding en daarmee werken aan betere carrière perspectieven. Bijkomend voordeel: ook de eigen organisatie kan profiteren van toegenomen inzicht, kennis en ervaring. Actief gebruik van social media begint in het klein, bijvoorbeeld door eerst één uur in de week te reserveren om te experimenteren. E-books, artikelen en online webinars kunnen daarbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om vooraf na te denken over de eigen regels. Die beantwoorden de vraag welke informatie wel en niet gedeeld gaat worden met anderen. En op welke onderwerpen of vaardigheden men zich wil onderscheiden.

Het gebruik van social media voor de eigen organisatie is een ander verhaal. Dat geldt niet alleen voor marketingmanagers, maar voor iedere medewerker. De redenen waarom veel mensen niet namens hun organisatie op social media participeren, zijn vrij universeel. De barrières van angst, onzekerheid, tijd en kennis kunnen alleen door leiders en beslissers worden weggenomen. Dat begint met een heldere visie op de digitale realiteit en duidelijk beleid voor medewerkers.

Dit artikel is eerder verschenen op Emerce


Wil je weten wat dit voor jou betekent? Neem dan even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (5)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer