Moeten wij Pinterst zakelijk gebruiken? Wat is het eigenlijk en wat kunnen we ermee? Hoe zit dat in B2B? Zomaar wat vragen die wel eens worden gesteld.
En waarschijnlijk herken je dit.
Laten we bij het begin beginnen. Pinterest is een Social Media website en in korte tijd erg populair geworden. Alleen, wat is er nou zo nieuw of bijzonder? Het simpele antwoord: een online prikbord. Gebruikers kunnen over het hele web afbeeldingen ‘pinnen’ en deze vervolgens op zelf aangemaakte ‘moodboards’ plaatsen. Het voordeel van Pinterest voor bedrijven is dat alle foto’s gekoppeld zijn aan jouw website en dat is precies wat je kunt bereiken: website bezoekers.
Als je overweegt om Pinterest te gebruiken binnen jouw Social Media strategie, is het verstandig om eerst na te denken of het past bij je business en doelgroep. Heb je veel inspirerende foto’s van bijvoorbeeld producten – en komen er regelmatig nieuwe foto’s die gedeeld kunnen worden met je doelgroep? Dan is Pinterest een geschikt online marketing instrument. Het kost namelijk weinig tijd om Pinterest bij te houden en geschikt materiaal te delen. Het draait uiteindelijk om afbeeldingen waar mensen zo enthousiast over zijn, dat ze deze willen delen met anderen.
Vervolgens is het verstandig om te bekijken welke onderwerpen populair zijn op Pinterest. Categorieën die veel in de belangstelling staan, zijn onder andere interieur, mode, reizen en gadgets. Als je beeldmateriaal hebt dat in één van deze categorieën valt, kan het veel website bezoekers via Pinterest opleveren.
Wellicht heb je nog geen account op Pinterest. Maar je doelgroep kan hier al wel zijn. En misschien plaatsen jouw collega’s of relaties al foto’s op Pinterest. Op www.pinterest.com/source/urlvanjouwsite.nl/ kun je bij ‘urlvanjouwsite.nl’ je eigen website invullen. Op deze manier kun je zien of en welke foto’s de aandacht trekken en wie foto’s van jouw website al delen op Pinterest.
Als je besluit om Pinterest zakelijk te gebruiken, is het belangrijk om regelmatig te ‘pinnen’, een netwerk op te bouwen en jouw account op verschillende manieren te delen. Zo wordt een profiel steeds vernieuwd en is het interessant voor anderen om dit te volgen.
Lees ook: Wat je moet weten van Pinterest als marketing tool
Dit is een bewerkte bijdrage van Elise Lingbeek.
Credits: Flickr
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Bedankt Jos voor deze waardevolle info. Na de genoemde afwegingen (hebben we genoeg fotos, genoeg updates etc) heb ik voor Speelgoedbank Amsterdam meteen een Pinterest account aangemaakt en een paar mooie boards gevuld. Nu nog volgers :-) http://pinterest.com/speelgoed020/ Ik ben heel benieuwd naar de reacties en resultaten.
Graag gedaan! En bedankt voor je reactie, de boards zagen er al goed uit. Weet je al op welke manier je gaat bepalen of het wel/niet de moeite waard is? Dat kunnen reacties zijn, maar bijvoorbeeld ook het aantal website bezoekers afkomstig van Pinterest (daarom vind ik Google Analytics onmisbaar). Succes in ieder geval.