Bent u van plan om Social Media in uw organisatie te implementeren? Dan is het handig om de weten wat de meest gemaakte fouten zijn. De Duitse Denktank Brand Science Institute (BSI) heeft in 2010 een Europees onderzoek gedaan naar de redenen waarom Social Media projecten zijn mislukt. Dit ‘undercover’ onderzoek werd gehouden onder 563 marketeers van 52 merken. In dit korte artikel staan belangrijke oorzaken waarom Social Media projecten vaak mislukken:
- 81% van de onderzochte bedrijven had geen Social Media strategie
- Grote ondernemingen hadden twee keer zoveel tijd nodig als kleinere
- Slechts 7% begreep de waarde van interacties met klanten
- 27% van de onderzochte bedrijven had werkelijk inzicht in de klantbehoefte
- 73% moest na 12 maanden de financiële resutlaten aantoonbaar maken
- 76% van de marketeers ondervond tegenwerking van de juridische afdeling
- 87% moest de verwachtingen van Social Media later bijstellen
- 72% dacht dat Social Media viral marketing moet zijn
- 68% van de marketeers had nog nooit van de 1-9-90 regel gehoord
- 84% vergeleek Social Media resultaten met traditionele meetdata
- Slechts 7% begreep de waarde van Social Media voor CRM
- 37% dacht dat je via Social Media aandacht kunt kopen
- Slechts 11% had een Social Media beleid
- 86% had geen idee hoe ze om moet gaan met negatieve feedback
- Slechts 4% deelde ervaringen met de rest van de organisatie
Elk project brengt risico’s met zich mee en de vraag is hoe u hier grip op houdt. Het schrijven van een Social Media Business Plan kan u daarbij helpen. Lees ook ‘4 kritische succesfactoren voor Social Media‘.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van leidinggevenden en professionals op het gebied van Social Media projecten. Wat gaat goed en waar loopt u tegenaan? Herkent u redenen waarom een project of campagne is mislukt? U kunt reageren via het formulier hieronder.
Geef een reactie