Social Media is in Nederland vooral bekend geworden vanwege het gebruik in verkiezingscampagnes, met Femke Halsema en Maxime Verhagen als meest gevolgde politici op Twitter. Verder hebben met name bedrijven in consumentenmarkten ingespeeld op de mogelijkheden van Social Media.
Maar hoe zit het met Social Media voor B2B? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bedrijven in B2B actiever zijn met Social Media dan die in B2C.
10 Redenen waarom Social Media voor B2B werkt
1. Hogere opbrengsten per klant
Public Relations is voor B2B een relatief kostbare aangelegenheid. De marketingkosten per klant zijn vele malen hoger dan bij B2C bedrijven. Echter, voor B2B zijn de opbrengsten per klant ook veel hoger. Dit is een belangrijke argument om Social Media voor B2B te gebruiken.
2. De doelgroep kunt u niet missen
B2B bedrijven zijn meestal zeer gespecialiseerd en verkopen complexe producten in specifieke segmenten. Dit maakt het eenvoudiger om de doelgroep op Social Media te vinden en u daarop te richten.
3. De waarde van kwalitatieve informatie
Gespecialiseerde bedrijven met complexe producten of diensten vragen om extra uitleg en service. Social Media in B2B geeft kansen om diep op specifieke onderwerpen/vragen in te gaan.
4. Minder concurrentie op Google
Er is minder concurrentie op het gebied van zoekresultaten bij B2B dan bij B2C. Dit maakt het makkelijker (en goedkoper) om gevonden te worden door de doelgroep. Daarbij is het wel van belang om rekening te houden met de manier waarop zoekresultaten tot stand komen.
5. Meer controle over het imago
Vergeleken met B2C wordt er veel minder kritiek gegeven op B2B bedrijven. Denk in dat kader bijvoorbeeld aan meningen en ervaringen over energiebedrijven. Voor B2B is het makkelijker om veel kwalitatief hoogwaardige content te plaatsen die het imago positief kunnen beïnvloeden.
6. Minder last van criticasters
B2B bedrijven hebben een lagere naamsbekendheid dan B2C bedrijven en zijn daarom moeilijker door criticasters aan te vallen. Zo is MacDonals een makkelijk doelwit, in tegenstelling tot een producent van – bijvoorbeeld – stoelbekleding.
7. Levenscyclus van producten en diensten
B2B producten en diensten hebben een langere levenscyclus dan die van B2C. De investeringen in Social Media zijn daarom veel effectiever.
8. Mensen zijn socialer dan producten
Vooral in de zakelijke dienstverlening maken de kwaliteiten en expertise van de medewerkers het verschil. Hier is Social Media bij uitstek geschikt voor B2B, zeker in branches met een ‘stoffig’ imago.
9. B2B professionals creëren interessante content
Professionals in een B2B omgeving willen hun kennis en netwerk vergroten. Dit genereert zeer interessante informatie voor een community. Consumenten daarentegen zullen minder geneigd zijn om een hamburger te verbeteren.
10. Het voordeel van de First Mover
Social media groeit snel binnen B2B, maar veel bedrijven hebben (nog) geen strategie geformuleerd. Als een B2B organisatie Social Media op de juiste manier omarmt, kan het een voorsprong nemen op haar concurrenten.
Lees meer over Social Media voor B2B:
- B2B Social Media Marketing: voorbeelden van lead generatie
- B2B Case: de Social Media strategie van Philips
- B2B Social Media: 3 voorbeelden uit de zakelijke printer markt
- B2B Social Media Case: Hoe SIDN Linkedin heeft ingezet voor R&D
- B2B Case: de robuuste Social Media strategie van John Deere
- In 5 stappen naar een Social Media strategie voor B2B
- 3 voorbeelden van B2B lead generatie op Facebook
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.
Geef een reactie