‘Waarover moet ik bloggen?’
Iedereen die wil bloggen of dat al jaren doet, herkent deze vraag.
Als je vervolgens via Google gaat zoeken naar ideeën voor je blog artikelen, kom je terecht in een overvloed aan zoekresultaten. Dat is natuurlijk prima als je voldoende tijd hebt om alles door te lezen en erachter te komen welke ideeën goed zijn.
Zelf heb ik daar geen tijd voor – en jij waarschijnlijk ook niet.
Daarom heeft content marketing platform ‘Sumo’ uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste blog artikelen die je kunt schrijven. En met “uitgebreid onderzoek” bedoelen ze een analyse van 175 miljoen websitebezoekers.
Dit zegt dus véél meer dan een gewoon lijstje dat je vindt via Google.
Waarover moet ik bloggen?
Dit zijn de 10 beste ideeën voor je blog artikelen:
#1 Hoe-moet-ik blog artikelen
Met stip op één: blog artikelen die de lezer vertellen hoe ze iets moeten doen. Simpeler kan het niet. Dus als je veel verstand hebt van kredietverzekeringen, kun je een blog artikel schrijven met als titel: “Hoe kies ik de beste kredietverzekering?”.
Volgens Sumo waren dit soort artikelen goed voor 23% van alle websitebezoeken. Dit soort informatieve artikelen mogen dus niet ontbreken als je meer websitebezoekers wilt aantrekken via je blog!
#2 Een blog artikel met een lijst
Op de tweede plaats komen blog artikelen met een lijst. Precies, het soort artikel dat je nu leest. Dit soort blog artikelen genereren relatief meer websitebezoekers, maar het maakt volgens Sumo wel uit in welke branche je actief bent.
Hierbij is het belangrijk om te weten dat 59% van de websitebezoekers een blog artikel deelt, zonder dit helemaal te lezen. De meeste mensen zijn namelijk ‘luie lezers’ en scannen vooral een artikel om te bepalen of ze het interessant vinden. Daarom zijn lijstjes met tussenkopjes in een blog artikel ook zo effectief. Je moet er dan wel voor zorgen dat je zoveel mogelijk websitebezoekers weet te verleiden om een bepaalde actie te ondernemen – zoals het downloaden van een ebook in ruil voor hun email adres.
#3 Een blog artikel waarmee je iets uitlegt
Met zo’n artikel leg je een moeilijk onderwerp op een makkelijke manier uit aan je lezer.
Deze blog artikelen zijn erg geschikt om jezelf te positioneren als een expert in je vakgebied.
De vragen die je hiermee beantwoordt, kun je ontlenen aan vragen die je bijvoorbeeld hoort tijdens een event of gesprekken met (potentiële) klanten. Daarnaast kun je vaak binnen communities ontdekken wat de meest gesteld vragen zijn.
#4 De waarschuwing
Wij mensen worden standaard gealarmeerd door waarschuwingen. Het voorkomen van problemen zit namelijk dip ingebakken in onze menselijke natuur. Met een blog artikel kun je daarop inspelen.
Laat ik je ter plekke een voorbeeld geven: veel mensen maken zich zorgen om hun privacy op internet. Het onderwerp van een blog artikel kan dan zijn “Welke informatie Google over je verzamelt – en hoe je dat kunt voorkomen”.
Stel dat jij een expert bent op het gebied van cyber security of privacy, dat is dit de perfecte insteek om jezelf als specialist te positioneren en veel relevante websitebezoekers aan te trekken.
Zoiets vond ik op het blog van Argeweb:
#5 Een BN’er inschakelen
Een bekende persoon trekt per definitie de aandacht. Het maakt daarbij niet uit of dat nou voor de camera is, tijdens een event of in jouw blog post. Het werkt daarom uitstekend om een beroemde persoonlijkheid te ‘gebruiken’ voor je blog.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Stel, je werkt in de muziekindustrie en begeleid aanstormend talent om een platencontract te krijgen. Je hebt onlangs gesproken met Frans Bauer – bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst, show of interview dat je met hem gepland hebt. Je blogartikel zou dan kunnen zijn “Hoe Frans Bauer de beste platendeal ooit heeft gekregen”.
Een ander voorbeeld vond ik op het blog van Liander:
#6 Het nieuws-artikel
Een blog artikel waarin je iets nieuws kunt melden, dat lijkt niet voor iedereen weggelegd. Voor websites zoals NOS.nl en NU.nl zijn nieuwsartikelen natuurlijk core-business.
Toch kun jij ook nieuws-artikelen schrijven.
Laat ik een voorbeeld geven: stel je werkt in brandbeveiliging van gebouwen. En de regering heeft onlangs een wet aangenomen die de regels heeft aangescherpt. Deze wijziging heeft het landelijke nieuws niet gehaald, want het was niet interessant genoeg voor het grote publiek. Maar wel voor jou als expert – en de klanten die je bedient. Daarom kan een wijziging in wet- en regelgeving de perfecte aanleiding zijn om er een blog artikel over te schrijven.
Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden om nieuws te publiceren. Denk bijvoorbeeld aan een onderzoek wat je hebt gedaan (of laten doen). Of een event dat je onlangs hebt georganiseerd. Eigenlijk kan alles wel ‘nieuws’ zijn – mits het relevant is voor jouw publiek.
#7 Het uitgebreide lijst-artikel
Volgens Sumo scoren dit soort artikelen ook goed. Ze lijken op #2, maar geven de lezer veel meer aanvullende informatie zoals tips, video’s en afbeeldingen.
Een tijdje geleden schreef ik bijvoorbeeld dit artikel, met extra uitleg bij iedere tip:
#8 Het discussie-artikel
Het zal geen verrassing zijn: artikelen over onderwerpen waarover de meningen zijn verdeeld, worden graag gelezen.
Maar hoe kom je aan het juiste idee voor zo’n artikel?
Je hebt verschillende manieren om aan inspiratie te komen. Wat dacht je van gewone gesprekken met mensen uit je (werk)omgeving? Wie goed luistert en doorvraagt, kan al snel ontdekken welke onderwerpen een discussie uitlokken.
Je kunt ook denken aan plekken waar klanten vragen stellen of discussies starten. LinkedIn groepen lenen hier zich meestal niet (meer) voor, maar er zijn tegenwoordig interessante alternatieven zoals Slack groepen.
Een enkele keer gebruik ik dit soort artikelen ook. Vooral voor de variatie, maar ook om te experimenteren en reacties te krijgen:
#9 De veelgestelde vragen
Artikelen met veelgestelde vragen vallen ook in de categorie ‘waardevolle & makkelijke content’.
Blog artikelen met veelgestelde vragen (en antwoorden) zijn interessant om de volgende redenen:
- Ze scoren vaak goed in de zoekresultaten van Google
- Ze zijn makkelijk en snel te schrijven
- Ze zijn bruikbaar voor een lange periode
- Ze zijn geschikt voor klantenservice
Gall&Gall heeft bijvoorbeeld 12 veelgestelde vragen over wijn:
#10 De ‘ultieme’ handleiding
Op nummer tien: een blog artikel over een bepaald onderwerp, voorzien van stappenplan, voorbeelden, tips etc. Denk hierbij aan een artikel over het opzetten van een adviesbureau of het ontwikkelen van een bepaald softwareproduct. Zo’n blog artikel kun je zien als de ‘ultieme handleiding’ en lijkt op #1 (hoe-moet-ik artikelen) en #7 (uitgebreide lijst) maar is nog véél uitgebreider.
Natuurlijk zijn er wel meer ideeën voor je blog artikelen, maar ik denk dat je met deze zonder problemen een jaar lang voldoende inspiratie hebt!
Welke spreken jou het meest aan – en waarom?
Geef een reactie