• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / De rol van interne Social Media ambassadeurs

De rol van interne Social Media ambassadeurs

interne social media ambassadeurs

Veel bedrijven zetten de eerste stappen op Social Media. Er wordt lekker getwitterd, de LinkedIn bedrijfspagina staat als een huis, het YouTube kanaal is gevuld met product video’s en – als klap op de vuurpijl – eindelijk begint die Facebook pagina te lopen.

De drijvende kracht hierachter zijn enthousiaste mensen die overtuigd zijn van de kansen van Social Media.

Deze ‘early adaptors’ lopen voorop en kunnen we interne Social Media ambassadeurs noemen. Tenminste, dat zou zo moeten zijn. Want het wordt vaak verkeerd aangepakt. Met ongewenst resultaat tot gevolg.

Laten we eerst eens kijken naar een voorbeeld uit de praktijk. Een e-mail bericht dat wordt doorgestuurd naar collega’s (die niet betrokken zijn):

Beste collega’s,

Hierbij wil ik jullie laten weten wat we tot nu toe met Social Media hebben bereikt:

We hebben nu meer dan 180 Twitter volgers. Met regelmatig een ReTweet.

Onze LinkedIn groep heeft sinds vorige week meer dan 50 members (tijd voor taart!)

Bij elkaar hebben onze YouTube video’s zelfs al 1231 views gerealiseerd.

Bijna 60 mensen vinden ons leuk op onze Facebook pagina (en ze reageren ook)

We hebben dus steeds meer engagement. Binnenkort volgt een nieuwe update.

We houden jullie op de hoogte!!

Groetjes van Melanie 

Het is goed om andere collega’s te informeren over Social Media. Alleen hebben die wel andere dingen aan hun hoofd. Zoals Sales targets die gehaald moeten worden. Het aantal Service calls dat nog openstaat. Een IT project dat teveel kosten maakt. Een slecht nieuws gesprek met een collega. Kortom, iedereen heeft het vooral druk. En tijd is kostbaar.

Ineens komt zo’n mailtje binnen. Sommigen nemen de tijd om het te lezen. De reacties laten zich raden…

Zullen ze nog steeds vergaderen over dat Twitter gedoe?

Laat ze ophouden met die onzin. Straks ligt er informatie op straat.

Waarom helpen ze ons niet met nieuwe product brochures?

Kijk, daar heb je die nieuwe speeltjes weer.

De rol van interne social media ambassadeurs

Zeker, interne communicatie is belangrijk om anderen te betrekken. En ik weet: bij veel bedrijven is dat bepaald niet makkelijk. Juist daarom is de rol van interne Social Media ambassadeurs cruciaal.

Interne Social Media ambassadeurs hebben de mooie, maar lastige taak om ontwikkelingen te duiden, keuzes te onderbouwen en verbanden te leggen. Dat kan op verschillende manieren:

Analyse laat zien dat product x en y meer aanvragen genereren; dit is een direct gevolg van onze campagne.

We zien dat onze Social Media activiteiten de afgelopen maand tot 5% meer klant afspraken hebben geleid.

Dankzij online monitoring hebben we in een vroegtijdig stadium 6 onbekende klachten gevonden en opgelost.

Het blog artikel van vorige week, met onze visie op de branche ontwikkelingen,  is overgenomen door de vakbladen [….] en [….] 

Dankzij de know-how binnen onze LinkedIn groep hebben we 5 ideeën voor product innovaties verkregen waar we zelf niet opgekomen zijn.

Het is erg belangrijk om de toegevoegde waarde te delen met anderen. Kleine en grote successen. Daarom moeten interne Social Media ambassadeurs zich goed in kunnen leven in de verschillende stakeholders binnen de organisatie.

Immers: we zitten niet op Social Media omdat het zo leuk is, maar omdat het concreet waarde toevoegt. Voor klanten, voor medewerkers, voor de organisatie. En die waarde moet door verschillende mensen worden gezien. Als dat onvoldoende lukt, krijgen critici de ruimte om vooruitgang en  resultaten te blokkeren. Goed bedoelde initiatieven met Social Media zijn dan geen lang leven beschoren.

Gerelateerde artikelen:

  • Waarom Social Media projecten mislukken
  • 4 kritische succesfactoren voor Social Media
  • Hoe creeer ik meer draagvlak voor Social Media
  • Hoe overtuig ik mijn directie van Social Media

Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Emile Giethoorn says

    14 november 2012 at 09:30

    Jos, heel herkenbaar wat je schrijft en vooral ook hoe met kleine simpele aanpassingen een mail over sociale media een andere lading kan krijgen, zo worden ook meer collega’s enthousiast.
    Misschien dat er zelfs wel meer collega’s zelf socalmedia gaan gebruiken en verwijzen naar hun bedrijf en of producten, waar ze trots op zijn.

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      14 november 2012 at 09:39

      Emile, bedankt voor je reactie. Helemaal eens met het effect op andere collega’s!

      Beantwoorden
  2. Jan-Willem Koers says

    14 november 2012 at 10:52

    Leuk dat voorbeeld van de interne mail. Ambassadeurs heb je zeker nodig. Ik zou deze ook breder zoeken dan alleen de communicatieafdelingen.

    Zelf ga ik altijd op zoek naar bestaande netwerken binnen een bedrijf. Zo ben ik bij de wat grotere bedrijven (500+) medewerkers, altijd fan van het interne Secretaressenetwerk. Vaak belangrijke steunpilaren voor het mgt, vaak op de hoogte van allerlei ontwikkelingen. Vaak ook bereid om nieuwe dingen te leren zoals Social Media.
    Onlangs heb ik bij een opdrachtgever nog een groot deel van het secretaressenetwerk opgeleid in social media (Twitter-Facebook-Linkedin-accounts aanmaken etc). Voor je het weet wordt je door de managers van de afdelingen uitgenodigd om social media presentaties te geven in afdelingsoverleggen. Als je daar dan weer over bericht in de interne media dan gaat de verandering pas echt beginnen….

    Vragen? Mail of bel me;-))

    Met groet, Jan-Willem Koers

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      14 november 2012 at 11:00

      Bedankt voor je reactie Jan-Willem. Mooi om te lezen dat je aanpak werkt! Wellicht bel ik eens om ervaringen uit te wisselen ;)

      Beantwoorden
      • Jan-Willem Koers says

        15 november 2012 at 10:29

        Dat lijkt me heel erg leuk. Kennisdelen ben ik altijd voor.

        groet,

        Beantwoorden
  3. Coen Koppen says

    14 november 2012 at 12:50

    Leuk artikel Jos. Het delen van de successen is inderdaad een belangrijke manier om social media binnen de organisatie gebruikt te krijgen. Doet mij erg denken aan de Social Business Champions van Deloitte waar Jochem Koole tijdens HowardsPlaza over sprak.

    Ze willen op den duur van iedere medewerker, merkwerker maken en doen dit via een olievlekstrategie op basis van de champions die intern het enthousiasme aanwakkeren voor social media:

    http://w3.howardshome.com/2012/11/01/middagsessie-howardsplaza12-van-big-data-naar-big-business-verslag-presentaties/

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      19 november 2012 at 12:34

      Nog bedankt voor je reactie Coen. Interessant om het artikel te lezen. Het bekende conversation verhaal van Steven vind ik inspirerend, maar te mager. Engagement an sich vind ik geen garantie voor concrete resultaten.

      De olievlek strategie binnen Deloitte is een voorbeeld voor velen. Het heeft alles te maken met bedrijfscultuur en -structuur, een bepalende factor voor social business succes. Een belangrijk thema voor de komende jaren.

      Boeiend om de ontwikkelingen van Howardshome te volgen trouwens. Jullie zijn zelf ook een flinke verandering ondergaan in de afgelopen 3 jaar.

      Beantwoorden
  4. Ines says

    14 november 2012 at 16:40

    Volgens mij is het toch echt een early adopter en niet een early adapter!

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      14 november 2012 at 16:57

      Haha, geniaal Ines! Goed gezien, ik ga het nu aanpassen. Thanks.

      Misschien komt het omdat ik gisteren een telefoon adapter heb besteld ;)

      Beantwoorden
      • Ines says

        14 november 2012 at 17:29

        Zelfs bij een early adapter kun je je nog wel wat voorstellen, maar leek me inderdaad in dit verband niet waarschijnlijk!

        Beantwoorden
  5. Coen Koppen says

    14 januari 2013 at 16:41

    Hoi Jos,

    Ik heb jouw reactie uit november helemaal gemist. Maar ja, wij zijn bij HowardsHome hard bezig om meer waarde te bieden bij Social Business. Wij proberen daarbij zelf ook steeds meer social te zijn in onze marketing. Via curation, onze eigen blogposts en social media accounts. Kwa customer service waren wij altijd al social.

    Ook de interne communicatie is er op vooruit gegaan. Waar we eerst van enkele chattooltjes afhankelijk waren / de dagelijkse interne nieuwsbrief van wat iedereen die dag ging doen, zijn wij nu al pakweg 6 maanden aan het werk met ons eigen social business platform Magpipe.

    Hier kunnen we interne kennis combineren met kennis vanuit nieuws, twitter en linkedin om processen te verbeteren en meer kansen/leads te zien. Maar ook kunnen we interessante artikelen die intern gevonden zijn vanuit Magpipe gebruiken voor onze content marketing.

    Kortom: het zijn spannende en leuke tijden en er worden grote stappen gemaakt met http://www.magpipe.com

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      14 januari 2013 at 16:47

      Bedankt voor je reactie Coen!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer