Je wilt een webinar organiseren, maar hoe pak je dat aan? Wat heb je nodig en hoe zorg je ervoor dat je bereikt wat je wilt bereiken? In dit artikel krijg je het antwoord op deze en andere vragen.
#1 Een webinar organiseren met de juiste tools
Het is belangrijk om de juiste tools te gebruiken. Een soepel en professioneel webinar maakt je namelijk een stuk geloofwaardiger. Dat hoeft geen vermogen te kosten: een investering van €350 is al voldoende. Dit heb je nodig:
- Een PC of laptop; geen mobiele apparaten zoals een tablet of smartphone.
- Goede webinar software; gebruik geen conference software (zoals Zoom), die zijn niet ontwikkeld voor webinars
- Een goede microfoon, zoals de GXT 252 Emita – USB Studio Microfoon
- Een goede webcam, zoals de Logitech C920 – HD Pro Webcam
- Goede verlichting, zoals de Picca 10 inch ringlamp
- Een koptelefoon, zoals de JBL Tune 500BT
#2 Een webinar organiseren over het juiste onderwerp
Waarom zou iemand zich aanmelden voor jouw webinar?
Omdat je een probleem oplost.
Dat is precies wat het onderwerp van je webinar moet beloven.
Klanten weten vaak niet precies wat ze nodig hebben. Maar ze weten wél wat hun problemen zijn.
Hieronder staan een paar manieren om deze problemen te ontdekken:
- Gebruik je email lijst voor een online enquête
- Stel vragen via je sociale media kanalen
- Stel vragen aan je website bezoekers, bijvoorbeeld via live chat
- Pak de telefoon, stel vragen aan klanten en durf door te vragen
- Organiseer een webinar om veel gestelde vragen te behandelen
- Verdiep je in de media die klanten lezen: welke onderwerpen komen veel aan bod en welke niet?
#3 Een waardevol webinar organiseren
Een waardevol webinar is een webinar waarin je veel kunt leren.
Deelnemers aan je webinar moeten iets kunnen DOEN, dankzij jouw webinar.
Als ze dat kunnen doen, zullen ze het niet alleen onthouden, maar het ook op waarde schatten.
De structuur van zo’n webinar kan er zo uitzien:
Bepaal wat mensen leren en communiceer dit
Bijvoorbeeld: “Aan het einde van dit webinar weet je hoe je een pitch moet maken”
Denk aan “voor” en “na”
Maak in het begin van je webinar duidelijk wat de huidige situatie is, en benadruk de problemen.
Op deze manier vergroot je de waarde van je webinar: het motiveert om het hele webinar te volgen!
Stel dat je webinar gaat over “Je huis beter verkopen dan een makelaar”.
Voordat je de oplossing of aanpak presenteert, sta je stil bij de huidige situatie:
- Je weet niet precies wat je huis nu waard is
- Je vindt dat makelaars teveel geld vragen voor hun diensten
- Je weet niet welke trucjes makelaars gebruiken om de prijs op te drijven
- Je denkt dat je afhankelijk bent van Funda
Na het webinar weet je:
- Hoe je op een objectieve manier de waarde van je woning bepaalt
- Wat het verdienmodel is van makelaars en waarom je teveel betaalt
- Welke 5 manieren makelaars gebruiken om de prijs van een woning op te drijven
- Hoe je zonder Funda je huis kunt verkopen, tegen de best mogelijke prijs
Gebruik een 5×3 structuur
Dit helpt om je oplossing voor het probleem de juiste structuur te geven:
Presenteer een 5-stappen plan en leg elke stap uit met drie kleinere stappen.
Waarom werkt dit zo goed?
Het is belangrijk dat de deelnemers van je webinar kunnen begrijpen wat ze moeten doen.
Want als ze het niet kunnen begrijpen, is je oplossing waardeloos.
Met de 5×3 structuur zorg je ervoor dat deelnemers je kunnen volgen – om na het webinar in ACTIE te komen.
En daar gaat het uiteindelijk om: je presenteert een duidelijk actieplan.
Verdeel je tijd
Zorg voor een goede verdeling van je tijd. Bijvoorbeeld:
- 5 minuten voor de introductie, met een interactief element
- 5 minuten om de pijnpunten van de huidige situatie te benoemen (“voor” en “na”)
- 30 minuten voor je oplossing (5×3 structuur voor je actieplan)
- 5 minuten voor een aanbod
- gelegenheid voor het stellen van vragen (zolang als nodig is)
Met bovenstaand schema heb je altijd een goede tijdverdeling voor je webinar!
#4 Een webinar organiseren met de juiste structuur
Jouw slides bepalen de structuur van je webinar.
Ze zorgen ervoor dat je de juiste onderwerpen bespreekt en houden je publiek betrokken.
Maar voordat je aan de slag gaat, geef ik je graag een paar tips:
- Presentatie slides zijn zeker aanbevolen, maar niet verplicht. Je kunt zonder, maar het is wel erg handig!
- Slides zijn niet hetzelfde als een script. Een goede slide is een visueel hulpmiddel om een boodschap over te brengen. Stap niet in de valkuil om je slides vol te zetten met teksten die je opleest.
- Als je niets verkoopt, zorgt dan voor een andere call-to-action in je slide(s)
Structuur om je webinar te organiseren
Hieronder volgt een simple structuur voor de slides in je webinar:
- Titel van je webinar (logisch); vermeld daarin je belofte: welk probleem los je op?
- Inhoudsopgave; gebruik bullets om de juiste verwachtingen te creëren. Vergeet niet om een Q&A toe te voegen!
- Praktische uitleg; zorg ervoor dat je deelnemers iets nieuws en waardevols leren
- Bewijslast; zorg ervoor dat je kunt onderbouwen waarom je oplossing werkt
- Aanbod; is jouw doel om iets te verkopen? Vermeld dan duidelijk je aanbod
- Q&A; maak een slide waardoor deelnemers begrijpen dat ze vragen kunnen stellen.
- Bedankt; vergeet nooit je deelnemers te bedanken voor hun deelname aan het webinar
#5 Een webinar organiseren op het beste moment
Je timing voor een webinar is ontzettend belangrijk.
Uit onderzoeken blijkt dat sommige dagen en tijdstippen een goede keuze zijn.
Hieronder geef ik een paar tips:
Beste dag in de week: dinsdag of donderdag
Natuurlijk moet je een moment uitkiezen dat het beste uitkomt voor je deelnemers.
Uit onderzoek van WebinarNinja blijkt dat de dinsdag en de donderdag de beste dagen zijn om een webinar te organiseren. Maar volgens GoToWebinar zijn de woensdag en de donderdag de beste dagen om je webinar te plannen:
Persoonlijk organiseer ik een webinar het liefst op een dinsdag of een donderdag, omdat ik de ervaring heb dat relatief veel mensen uit mijn doelgroep een vrije dag hebben op een woensdag en/of een vrijdag.
Houd rekening met verschillende landen en culturen
In veel Westerse landen is de dinsdag of donderdag een prima keuze. Maar in niet-Westerse landen is het goed om rekening te houden met verschillen in achtergrond en cultuur. In India bijvoorbeeld, is zaterdag een onderdeel van de werkweek. En in het Midden-Oosten begint de werkweek meestal op een zondag – en hebben veel mensen op vrijdag vrij.
Als vuistregel kun je onthouden dat de 2e werkdag en de 4e werkdag een goede keuze zijn om je webinar te organiseren.
Beste tijdstippen om een webinar te organiseren
Volgens onderzoek van WebinarNinja verschilt het beste tijdstip per land:
- Europa: tussen 8 uur en 11 ’s ochtends
- Azië: tussen 2 en 4 uur ’s middags
- USA: tussen 11 uur ’s ochtends en 2 uur ’s middags
- Australië: tussen 10 en 12 uur ’s ochtends
Uit onderzoek van GoToWebinar komen de volgende statistieken:
#6 Een webinar organiseren: 7 praktische tips
Een webinar is meer dan een online presentatie.
Hieronder vind je 7 praktische tips voor het maximale resultaat:
- Zorg voor een goede registratiepagina, met één doel: conversie
- Gebruik een bedank pagina; dit heeft deelnemers de bevestiging dat de registratie is voltooid
- Maak een webinar pagina: dit is de pagina waar deelnemers het webinar kunnen bekijken
- Gebruik een re-play pagina: dit is de pagina om het webinar (tijdelijk) terug te kijken
- Maak geautomatiseerde email berichten, bijvoorbeeld voor de bevestiging en reminders
- Gebruik statistieken en analyse tools om toekomstige webinars te verbeteren
#7 Een webinar organiseren: promotiekanalen
Hieronder vind je een aantal tips om ervoor te zorgen dat mensen zich aanmelden voor je webinar.
Begin met je website
De kans is groot dat jouw website als bezoekers krijgt via zoekmachines zoals Google.
Dat betekent dat ze gericht op zoek zijn naar informatie over een onderwerp.
Maak daar gebruik van door je webinar te promoten op je website.
Bijvoorbeeld door een pop-up of een advertentie naast/onder een blog.
Schrijf een blog artikel
Schrijf een blog over je webinar.
Op die manier kun je vooraf laten zien hoe waardevol je webinar zal zijn.
Zorg ervoor dat er een aanmeldmogelijkheid voor het webinar in je blog artikel is verwerkt.
Gebruik email
Slim gebruik van email is misschien wel je belangrijkste wapen om je webinar te promoten én ervoor te zorgen dat mensen ook op komen dagen. Er zijn eigenlijk twee manieren waarvoor je email goed kunt gebruiken: uitnodigingen en reminders.
Een email uitnodiging moet goed in elkaar zitten. Denk daarbij aan een wervende titel (met een belofte), vermelding van datum en tijd, voor wie het webinar is bedoeld, wat je gaat bespreken en waarom dat waardevol is voor de ontvanger. Zelf zou ik een email uitnodiging minimaal één week van te voren sturen (zo gericht mogelijk natuurlijk).
Daarnaast kun je email uitstekend gebruiken om reminders te sturen. Zelf gebruik ik minimaal 3 email reminders: 1 dag vooraf, 2 uur vooraf en 30/15 minuten vooraf. Om die manier zorg voor je voor maximale aanwezigheid.
Wees actief op sociale media
Promoot je webinar via sociale media waarvan je weet dat jouw doelgroep (deels) ook actief is. Heb je een zakelijke doelgroep, dan is LinkedIn meestal onmisbaar. Maar ook andere sociale media kunnen erg interessant zijn om je webinar te promoten – zelfs als je actief bent in B2B. Instagram en Facebook bieden bijvoorbeeld heel effectieve advertentiemogelijkheden.
Werk samen met een specialist
Samenwerking met een andere expert kan een heel slimme zet zijn. Deze persoon heeft vaak ook een netwerk waar hij of zij het webinar kan gebruiken. Daarnaast zijn mensen vaak extra geïnteresseerd als er bekende namen aan meedoen.
#8 Een webinar organiseren met deze vaardigheden
Heb je weinig of geen ervaring met het spreken voor groepen? Of heb je nog nooit een webinar georganiseerd?
Geen stress: dit is iets dat je zeker kunt leren. Gebruik daarvoor deze tips:
Presenteren
Om een succesvol webinar te organiseren, moet je goed kunnen presenteren:
- Gebruik voorbeelden
- Maak duidelijk wat deelnemers gaan leren
- Gebruik visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen en grafieken
- Herhaal je boodschap (maar niet letterlijk)
- Ga vooraf oefenen (minimaal 2x)
- Zorg voor een (glim)lach: het zorgt voor een positieve energie
- Varieer in je stemgebruik om het aantrekkelijk te houden
- Indien mogelijk: ga staan voor een actieve houding
- Bereid jezelf voor, bijvoorbeeld door TEDx videos te kijken
Interactie
Een goed webinar is interactief. Zo zorg je voor meer interactie met je publiek:
- Wees persoonlijk, bijvoorbeeld met een verhaal over je eigen ervaringen
- Stel vragen: op deze manier betrek je je deelnemers actief bij je webinar
- Laat ze raden: stel een vraag waarbij je de deelnemers 20 a 30 seconden de tijd geeft voor een antwoord
- Vraag om bevestiging: vraag elke 10 minuten of de deelnemers het eens zijn met <onderwerp>
- Laat een deelnemer of klant aan het woord: dit zorgt voor variatie en vergroot de betrouwbaarheid
Verkopen
Wil je een product of dienst verkopen via je webinar? Dan zijn verkooptechnieken onmisbaar. Hieronder staan een aantal tips:
- Bepaal je aanbod en maak duidelijk welk probleem je daarmee oplost
- Bedenk hoe je omgaat met tegenwerpingen en obstakels zoals “ik heb hier geen tijd voor”
- Weet precies wanneer je het aanbod introduceert, op een natuurlijke manier
- Schrijf je webinar helemaal uit; ja, dit kost veel tijd maar elk woord doet ertoe
- Gebruik beïnvloeding principes zoals wederkerigheid, sociale bewijskracht en schaarste
Wat is de beste webinar software?
Uiteindelijk wil je de beste software voor je webinars. Maar welke moet je kiezen – en waarom? Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst bepalen wat je nodig hebt:
Mobile hosting: mobiel internet is de standaard en dus is het belangrijk dat jouw webinars goed zijn te volgen op mobiele telefoons en tablets;
Interactie: de kracht van webinars zit in de interactie. De beste webinar software biedt dus mogelijkheden zoals chat functies;
Opnames: opgenomen webinars kun je later terugkijken om te leren wat er de volgende keer beter kan. Maar je kunt opnames ook gebruiken om te delen met mensen die niet LIVE aanwezig zijn;
Tracking: als je begint met webinars, wil je graag inzicht in het effect daarvan. Denk daarbij aan het aantal mensen dat meedoet, hoe lang ze meedoen etc. etc.
Hieronder vind je mijn top-3 beste webinar software:
1. Webinar Ninja
Webinar Ninja is absoluut één van de beste webinar software. Je kunt binnen 10 seconden een webinar beginnen, je hebt maar 1 scherm, je kunt kiezen uit verschillende soorten webinars en je kunt makkelijk opschalen zonder extra tools zoals landing pagina’s en email marketing.
2. Clickwebinar
Persoonlijk vind ik clickwebinar de beste webinar software: voor mij is de prijs-kwaliteitsverhouding optimaal. Verder heeft deze tool mij nog nooit in de steek gelaten en vond ik de gebruiksvriendelijkheid erg goed.
3. Demio
Demio is een relatief nieuwe webinar tool die steeds vaker wordt gebruikt. Volgens gebruikers is Demio zelfs beter dan bekende webinar software zoals Webex en Go-To-Webinar. Belangrijke voordelen van Demi zijn de gebruiksvriendelijke installatie en de mogelijkheid om leads te genereren. Daarnaast biedt Demio een aantal interessante extra functionaliteiten, zoals real-time HD streaming, webcam sharing, screen sharing, branding, mooie registratieformulieren en automatische reminders.