• Skip to content
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk | B2B Marketing en Strategie

Marketing Manager B2B, Marketingstrategie, Content Marketing, Digital Marketing

  • Home
  • ➾ Marketing Tools
  • Boeken
  • Blog
  • Contact
Je bent nu hier: Home / Content Marketing / Zakelijk Bloggen: 8 Tips voor een perfect artikel [Infographic]

Zakelijk Bloggen: 8 Tips voor een perfect artikel [Infographic]

Zakelijk Bloggen is een vorm van Content Marketing. Dit is een belangrijk voor Social Media Marketing in B2B. Een weblog werkt als ‘brandstof’ voor de Social Media ‘motor’. Zakelijk bloggen wordt gebruikt voor zoekmachine marketing, binding met lezers en het genereren van leads.

Maar waaraan moet een artikel voldoen? Hieronder staat een Infographic met 8 tips voor een perfect artikel.

Zakelijk Bloggen: Blauwdruk voor een perfect artikel

Zakelijk bloggen

Zakelijk Bloggen: 8 Tips voor een perfect artikel

#1 Bedenk de juiste titel

De titel van een blog artikel is erg belangrijk. Aan de ene kant voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Aan de andere kant omdat mensen daarop besluiten of ze het willen lezen. Als SEO belangrijk voor jou is, zorg dan dat de juiste woorden in de titel staan.

#2 Gebruik Social Media buttons

Het is erg belangrijk dat een artikel makkelijk te verspreiden is. Maak dus gebruik van Social Media buttons om informatie te delen. Kies voor de meest gebruikte zoals Twitter, Facebook, Linkedin en wellicht Google Plus.

#3 Eerste paragraaf

In de eerste paragraaf beslissen mensen of ze verder willen lezen. Leg daar dus direct uit waar het artikel over gaat en wat de lezer ervan opsteekt. En als SEO belangrijk voor je is: gebruik dan de gekozen trefwoorden in de eerste of tweede zin.

#4 Gebruik een afbeelding

Gebruik een afbeelding en plaats deze links boven. Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats zijn mensen visueel ingesteld en spreekt een afbeelding ‘tot de verbeelding’. In de tweede plaats: mensen in de Westerse landen lezen/kijken van links naar rechts. Extra SEO tip: geef de afbeelding de juiste trefwoorden mee zodat een zoekmachine de afbeelding kan begrijpen.

#5 Aandacht voor de inhoud

De inhoud van een artikel is afhankelijk wat je ermee wilt bereiken. Gebruik bij korte zinnen, omdat lezen van een scherm meer moeite kost dan lezen van papier. Voeg links toe naar pagina’s op je website of die van anderen. Varieer met het gebruik van trefwoorden. Vind de balans tussen online vindbaarheid en leesbaarheid.

#6 Maak een lijst

Het gebruik van een lijst heeft veel voordelen. Lezers vinden het prettig om een artikel te screenen aan de hand van een lijst. Bedenk bijvoorbeeld hoe mensen een kranten artikel lezen. Daarnaast knip je een artikel automatisch in stukken, wat goed is voor de leesbaarheid.

#7 Afsluiting

Een goed artikel heef een duidelijke kop en staart. Benadruk je conclusies of het antwoord op de centrale vraag. Vergeet ook niet een duidelijk Call to Action toe te voegen: wat moet de lezer doen na het lezen?

#8 Stimuleer reacties

Het is belangrijk dat lezers kunnen reageren op een artikel. In de eerste plaats omdat mensen dat verwachten bij een blog. En in de tweede plaats omdat je waardevolle feedback of suggesties kunt krijgen. Dus zorg dat die mogelijkheid er is. En dat daarvoor geen drempels zijn. Zelf heb ik op dat punt nog een slag te maken, zonder last te krijgen van spam.

Dit artikel over Zakelijk Bloggen is geïnspireerd op een post van Brian Rice. Het heeft mij in ieder geval weer op scherp gezet. Ik hoop dat jij het ook waardevol vond. En ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met Zakelijk Bloggen!

Meer over Zakelijk Bloggen:

  • 5 verschillende vormen van Zakelijk Bloggen
  • Zakelijk Bloggen: 5 manieren om te varieren met de inhoud
  • Hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog?
  • Zakelijk Bloggen in B2B: 10 Tips voor succes en resultaat

Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:
  • Zakelijk Bloggen: Feiten en Cijfers [Infographic]
  • Zakelijk Bloggen: waarom bedrijven die kans moeten pakken
  • De belangrijkste reden waarom mensen jouw blogs (niet) lezen

Deel dit artikel via:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Google+ te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)
Freelancer gezocht? Kom gratis in contact met duizenden freelancers

About Jos Veldwijk

Als ervaren marketeer wordt ik vooral enthousiast van digital marketing, strategie en innovatie. In mijn blog deel ik mijn kennis, ervaring en visie met ondernemers, marketeers en managers. Daarnaast ben ik als bestuurslid betrokken bij Launchlab, startup community in Zwolle.

Reader Interactions

Comments

  1. Sanne liefrink says

    11 april 2012 at 22:37

    Handige en duidelijke tips zeker voor mij als eventueel blogger-beginner. Uiteindelijk gaat het om duidelijk kort verhaal met trefwoorden en eventuele conclusies. Dank voor het delen!

    • Jos Veldwijk says

      12 april 2012 at 07:47

      @Sanne, bedankt voor je reactie & graag gedaan!

Primary Sidebar

Over Jos Veldwijk

Als ervaren marketeer wordt ik vooral enthousiast van digital marketing, strategie en innovatie. In mijn blog deel ik mijn kennis, ervaring en visie met ondernemers, marketeers en managers. Daarnaast ben ik als bestuurslid betrokken bij Launchlab, startup community in Zwolle.

B2B Social Media Cases

Blog topics:

Elke maand nieuwe inspiratie?

Contactgegevens

Hanzeplein 11-17, 8017 JD, Zwolle

Telefoon: +31 6 18 28 38 65

  • Email
  • LinkedIn
  • Twitter
Freelancer gezocht? Kom gratis in contact met duizenden freelancers

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres.
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.