Zakelijk Bloggen is een vorm van Content Marketing. Dit is een belangrijk voor Social Media Marketing in B2B. Een weblog werkt als ‘brandstof’ voor de Social Media ‘motor’. Zakelijk bloggen wordt gebruikt voor zoekmachine marketing, binding met lezers en het genereren van leads.
Maar hoe zorg je voor een perfect artikel?
Zakelijk bloggen: Tips die je direct kunt gebruiken
In onderstaande Infographic vind je een hele mooie lijst:
#1 Bedenk de juiste titel
De titel van een blog artikel is erg belangrijk. Aan de ene kant voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Aan de andere kant omdat mensen daarop besluiten of ze het willen lezen. Als SEO belangrijk voor jou is, zorg dan dat de juiste woorden in de titel staan.
#2 Gebruik Social Media buttons
Het is erg belangrijk dat een artikel makkelijk te verspreiden is. Maak dus gebruik van Social Media buttons om informatie te delen. Kies voor de meest gebruikte zoals Twitter, Facebook, Linkedin en wellicht Google Plus.
#3 Eerste paragraaf
In de eerste paragraaf beslissen mensen of ze verder willen lezen. Leg daar dus direct uit waar het artikel over gaat en wat de lezer ervan opsteekt. En als SEO belangrijk voor je is: gebruik dan de gekozen trefwoorden in de eerste of tweede zin.
#4 Gebruik een afbeelding
Gebruik een afbeelding en plaats deze links boven. Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats zijn mensen visueel ingesteld en spreekt een afbeelding ’tot de verbeelding’. In de tweede plaats: mensen in de Westerse landen lezen/kijken van links naar rechts. Extra SEO tip: geef de afbeelding de juiste trefwoorden mee zodat een zoekmachine de afbeelding kan begrijpen.
#5 Aandacht voor de inhoud
De inhoud van een artikel is afhankelijk wat je ermee wilt bereiken. Gebruik bij korte zinnen, omdat lezen van een scherm meer moeite kost dan lezen van papier. Voeg links toe naar pagina’s op je website of die van anderen. Varieer met het gebruik van trefwoorden. Vind de balans tussen online vindbaarheid en leesbaarheid.
#6 Maak een lijst
Het gebruik van een lijst heeft veel voordelen. Lezers vinden het prettig om een artikel te screenen aan de hand van een lijst. Bedenk bijvoorbeeld hoe mensen een kranten artikel lezen. Daarnaast knip je een artikel automatisch in stukken, wat goed is voor de leesbaarheid.
#7 Afsluiting
Een goed artikel heef een duidelijke kop en staart. Benadruk je conclusies of het antwoord op de centrale vraag. Vergeet ook niet een duidelijk Call to Action toe te voegen: wat moet de lezer doen na het lezen?
#8 Stimuleer reacties
Het is belangrijk dat lezers kunnen reageren op een artikel. In de eerste plaats omdat mensen dat verwachten bij een blog. En in de tweede plaats omdat je waardevolle feedback of suggesties kunt krijgen. Dus zorg dat die mogelijkheid er is. En dat daarvoor geen drempels zijn. Zelf heb ik op dat punt nog een slag te maken, zonder last te krijgen van spam.
Dit artikel over Zakelijk Bloggen is geïnspireerd op een post van Brian Rice. Het heeft mij in ieder geval weer op scherp gezet. Ik hoop dat jij het ook waardevol vond. En ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met Zakelijk Bloggen!
Handige en duidelijke tips zeker voor mij als eventueel blogger-beginner. Uiteindelijk gaat het om duidelijk kort verhaal met trefwoorden en eventuele conclusies. Dank voor het delen!
@Sanne, bedankt voor je reactie & graag gedaan!