• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

HubSpot
  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Content Marketing / Zakelijk Bloggen: waarom bedrijven die kans moeten pakken

Zakelijk Bloggen: waarom bedrijven die kans moeten pakken

zakelijk bloggen waarom

Veel bedrijven laten kansen liggen door niet te bloggen. En als er al sprake is van een blog (of nieuwspagina), is deze vaak hopeloos verouderd.

De reden? Te weinig tijd, te weinig vertrouwen, te weinig inspiratie, te weinig ervaring. Genoeg excuses te verzinnen. En dan nog: wat levert zakelijk bloggen voor bedrijven nou op?

Zakelijk bloggen: waarom zou je daaraan beginnen?

In dit artikel geef ik je zeven redenen waarom zakelijk bloggen interessant is:

#1 Visuele aantrekkelijkheid

Het idee van een statisch stukje tekst stamt uit de vorige eeuw. Gebruik méér dan tekst en vul naar hartenlust aan met de juiste mix van foto’s, video’s, audio, presentaties etc.

Gebruik de kracht van visuele media, bijvoorbeeld met foto’s van jouw producten, bedrijf, werknemers en klanten. Bedenk wel: te veel is nooit goed. Bied een aantrekkelijk overzicht en ondersteun jouw tekst, – jouw boodschap – op de juiste manier. Een aantrekkelijke tekst wordt gelezen – en daar doe je het voor!

#2 Vragen van klanten beantwoorden

Prospects zullen jouw producten pas kopen als ze antwoord krijgen op de vragen die ze nog hebben. Jouw blog kan dus bezwaren en hindernissen wegnemen. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en bloggen over de allergrootste vraag van de klant: de prijs.

Tip: verzamel veelgestelde vragen en beantwoord deze in jouw blog. Geef ook de mogelijkheid dat potentiële klanten zelf vragen kunnen toevoegen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je helpt een klanten en wordt zelf geholpen met waardevolle en effectieve content.

#3 Bevorder de verkoop

Schrijf blogs over het gebruik van producten, biedt instructies, recepten, tips en nog veel meer. Zakelijk Bloggen past perfect in een strategie van Social Selling, waarbij Social Media direct of indirect een bijdrage levert aan Sales.

#4 Help klanten na hun aankoop

Veel bedrijven focussen zich op het beantwoorden van vragen vóór aanschaf van hun producten. Minstens zo belangrijk is echter de vraag hoe kopers deze producten effectief kunnen gebruiken. Dit loopt uiteen van een verhaal hoe producten tot stand komen, tot een gids of presentatie met de nieuwste trends.

#5 De brandstof voor Social Media marketing

Zakelijk bloggen levert materiaal om de verkoop van uw producten of diensten te ondersteunen. Gebruik een blog als de motor van jouw Social Media strategie. Verspreid de content op jouw Social Media kanalen.

Tip: denk goed na over de timing. Vraag jezelf af wat het beste moment is om content te delen voor een optimaal resultaat. Bouw ook ‘share buttons’ in. Zo wordt jouw content gedeeld met een almaar groter wordende lezersgroep.

#6 Beter gevonden in Google

Zakelijk bloggen ondersteunt zoekmachine optimalisatie (SEO) als het is geïntegreerd in websites. Een goed opgezet blog bevat de juiste opbouw en de juiste trefwoorden. Verder kan jouw blog natuurlijk links bevatten naar andere delen van een website/blog, het eigenlijke product of externe links naar andere websites en blogs. Tip: zorg ervoor dat er in elke blogpost één of twee specifieke zoekwoord combinaties zijn opgenomen. Dit kun je coördineren in jouw zoekmachine strategie.

#7 Groter bereik

Een blog verspreidt zich naar een groot publiek door middel van de RSS-functie, share buttons en e-mail. Tip: bouw jouw online aanwezigheid op vóórdat u het daadwerkelijk nodig heeft. Het kost hoe dan ook tijd voor een bedrijf of organisatie om een groot bereik te genereren.

Lees meer over zakelijk bloggen:

  • 8 veel gestelde vragen en antwoorden over zakelijk bloggen
  • Zakelijk bloggen: varieren met de inhoud
  • Zakelijk bloggen: 10 tips voor meer succes
  • 8 tips voor een perfect blog artikel
  • Hoe bepaal ik het succes van een blog?
  • 5 vormen van zakelijk bloggen
HubSpot

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Christian says

    31 oktober 2012 at 11:17

    Goed artikel Jos! Ik zou willen toevoegen dat bedrijven ook eens kijken naar de mogelijkheden van gastbloggen, al is het soms ook verstandig om daar niet aan te beginnen http://www.karelgeenen.nl/24/verspil-niet-je-tijd-met-gastbloggen/

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      5 november 2012 at 14:04

      Nog bedankt voor je reactie en waardevolle aanvulling. Goed artikel over gast bloggen!

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

HubSpot

Blog Topics

  • Account Based Marketing
  • Boeken
  • Branding
  • Case Studies
  • Content Marketing
  • E-commerce
  • Email Marketing
  • Inbound Marketing
  • Leadgeneratie
  • LinkedIn
  • Marketing Trends
  • Podcasts
  • SEO
  • Social Media
  • Social Selling
  • Strategie
  • Thought Leadership
  • Tools
  • Webinars
  • WordPress hosting
  • Zakelijk bloggen
HubSpot

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

HubSpot

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer