Veel bedrijven laten kansen liggen door niet te bloggen. En als er al sprake is van een blog (of nieuwspagina), is deze vaak hopeloos verouderd.
De reden? Te weinig tijd, te weinig vertrouwen, te weinig inspiratie, te weinig ervaring. Genoeg excuses te verzinnen. En dan nog: wat levert zakelijk bloggen voor bedrijven nou op?
Zakelijk bloggen: waarom zou je daaraan beginnen?
In dit artikel geef ik je zeven redenen waarom zakelijk bloggen interessant is:
#1 Visuele aantrekkelijkheid
Het idee van een statisch stukje tekst stamt uit de vorige eeuw. Gebruik méér dan tekst en vul naar hartenlust aan met de juiste mix van foto’s, video’s, audio, presentaties etc.
Gebruik de kracht van visuele media, bijvoorbeeld met foto’s van jouw producten, bedrijf, werknemers en klanten. Bedenk wel: te veel is nooit goed. Bied een aantrekkelijk overzicht en ondersteun jouw tekst, – jouw boodschap – op de juiste manier. Een aantrekkelijke tekst wordt gelezen – en daar doe je het voor!
#2 Vragen van klanten beantwoorden
Prospects zullen jouw producten pas kopen als ze antwoord krijgen op de vragen die ze nog hebben. Jouw blog kan dus bezwaren en hindernissen wegnemen. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en bloggen over de allergrootste vraag van de klant: de prijs.
Tip: verzamel veelgestelde vragen en beantwoord deze in jouw blog. Geef ook de mogelijkheid dat potentiële klanten zelf vragen kunnen toevoegen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je helpt een klanten en wordt zelf geholpen met waardevolle en effectieve content.
#3 Bevorder de verkoop
Schrijf blogs over het gebruik van producten, biedt instructies, recepten, tips en nog veel meer. Zakelijk Bloggen past perfect in een strategie van Social Selling, waarbij Social Media direct of indirect een bijdrage levert aan Sales.
#4 Help klanten na hun aankoop
Veel bedrijven focussen zich op het beantwoorden van vragen vóór aanschaf van hun producten. Minstens zo belangrijk is echter de vraag hoe kopers deze producten effectief kunnen gebruiken. Dit loopt uiteen van een verhaal hoe producten tot stand komen, tot een gids of presentatie met de nieuwste trends.
#5 De brandstof voor Social Media marketing
Zakelijk bloggen levert materiaal om de verkoop van uw producten of diensten te ondersteunen. Gebruik een blog als de motor van jouw Social Media strategie. Verspreid de content op jouw Social Media kanalen.
Tip: denk goed na over de timing. Vraag jezelf af wat het beste moment is om content te delen voor een optimaal resultaat. Bouw ook ‘share buttons’ in. Zo wordt jouw content gedeeld met een almaar groter wordende lezersgroep.
#6 Beter gevonden in Google
Zakelijk bloggen ondersteunt zoekmachine optimalisatie (SEO) als het is geïntegreerd in websites. Een goed opgezet blog bevat de juiste opbouw en de juiste trefwoorden. Verder kan jouw blog natuurlijk links bevatten naar andere delen van een website/blog, het eigenlijke product of externe links naar andere websites en blogs. Tip: zorg ervoor dat er in elke blogpost één of twee specifieke zoekwoord combinaties zijn opgenomen. Dit kun je coördineren in jouw zoekmachine strategie.
#7 Groter bereik
Een blog verspreidt zich naar een groot publiek door middel van de RSS-functie, share buttons en e-mail. Tip: bouw jouw online aanwezigheid op vóórdat u het daadwerkelijk nodig heeft. Het kost hoe dan ook tijd voor een bedrijf of organisatie om een groot bereik te genereren.
Lees meer over zakelijk bloggen:
Goed artikel Jos! Ik zou willen toevoegen dat bedrijven ook eens kijken naar de mogelijkheden van gastbloggen, al is het soms ook verstandig om daar niet aan te beginnen http://www.karelgeenen.nl/24/verspil-niet-je-tijd-met-gastbloggen/
Nog bedankt voor je reactie en waardevolle aanvulling. Goed artikel over gast bloggen!