• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Zakelijk Twitteren: 40 Tips voor meer ReTweets

Zakelijk Twitteren: 40 Tips voor meer ReTweets

zakelijk twitterenVeel marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers zijn actief op Twitter. En niet voor niets: Twitter kan een krachtig marketing instrument zijn. Maar zakelijk twitteren vindt niet iedereen makkelijk.

Op de één of andere manier kun je het gevoel hebben dat het niets oplevert. Je merkt bijvoorbeeld dat je Twitter berichten niet worden doorgestuurd. De vraag is dan: hoe kun je meer mensen bereiken met zakelijk twitteren?

Laten we eerst terug gaan naar de basis.

Zakelijk twitteren kun je gebruiken voor verschillende doelen. In de eerste plaats om in contact te komen met anderen met dezelfde interesses. Twitter is erg geschikt om snel met elkaar van gedachten te wisselen en informatie te delen. Of gewoon om met elkaar de discussiëren. Verder wordt zakelijk twitteren ook gebruikt om meer bezoekers naar een website, weblog of webshop te trekken. Dat is vooral zinvol als daar ook informatie staat die interessant is voor je doelgroep.

Twitter is ook ideaal om te communiceren tijdens (zakelijke) events. Maar wat veel mensen wel eens vergeten: het is ook een enorme bron van actuele informatie. Wat dat betreft lijkt Twitter op een concurrent van Google.

Welke redenen er ook zijn: zakelijk twitteren is perfect om berichten snel te verspreiden. Dus hoe krijg je meer re-tweets? (Dat ligt niet alleen aan de inhoud van de tweets)

Zakelijk Twitteren: 40 Tips voor meer ReTweets

  1. Vervang die foto van het ei door een mooie profiel foto
  2. Gebruik geen logo. Mensen communiceren liever met mensen dan logo’s
  3. Voeg een interessante bio met trefwoorden toe aan je profiel
  4. Voeg een link toe naar je website, weblog of webshop
  5. Gebruik geen automatische DM berichten, dat voelt onpersoonlijk
  6. Ga niet stalken door in één keer tientallen of honderden mensen te volgen
  7. Zorg dat je de doelgroep kent en speel daarop in
  8. Maak gebruik van de juiste Twitter Tools
  9. Voeg een link toe, maar niet in elk Twitter bericht
  10. Gebruik een URL verkorter voor meer ruimte in berichten
  11. Gebruik maximaal 120  karakters in plaats van alle 140
  12. Twitter over unieke en actuele informatie
  13. Lees eerst de informatie voordat je deze deelt
  14. Gebruik Twitter niet voor Corporate Communicatie taal
  15. Ga niet alleen over jezelf twitteren, maar wissel dat af
  16. Let op de timing van Twitter berichten en experimenteer daarmee
  17. Probeer mensen te inspireren
  18. Breng mensen aan het lachen
  19. Maak mensen nieuwsgierig
  20. Geef waardevolle informatie
  21. Wees jezelf en laat dat zien
  22. Let op de tone of voice. Een :) is niet altijd geschikt
  23. Gebruik woorden als ‘Download’, ‘Tips’ en ‘Hoe moet ik’
  24. Speel in op de actualiteit, bijvoorbeeld in je regio of branche
  25. Ga niet klagen over anderen. Mensen lezen liever positieve berichten
  26. Wees consistent in je Twitter gedrag
  27. Bedenk dat weggeef acties vooral inspelen op een financiële prikkel
  28. Ga niet dezelfde berichten sturen op dezelfde dag
  29. Deel Twitter berichten van anderen
  30. Wees creatief met Twitter berichten
  31. Probeer nieuwe variaties door foto’s en video’s te delen
  32. Stel mensen gerichte vragen
  33. Doe mee aan Twitter conversaties tijdens events zoals beurzen en seminars
  34. Laat anderen weten dat je hun berichten waardeert
  35. Voeg @naamvolger toe als dat van toepassing is
  36. Denk niet te moeilijk, maar wees bewust
  37. Probeer minimaal 10 berichten per dag te sturen
  38. Wees je bewust van de context
  39. Ga niet alleen zenden, maar voer ook gesprekken door te reageren/vragen
  40. Vermijd zinloze tweets naar Linkedin en Facebook
Lees meer over zakelijk twitteren:
  • 5 Twitter Tools om leads en klanten te vinden
  • 12 gratis Twitter Tools voor Social Media Marketing
  • 12 Twitter Tips voor B2B Marketeers

Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem even contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Kristien Vermoesen says

    9 december 2011 at 14:27

    Leuk lijstje! Net ook over geblogd: http://www.finn.be/blogs/how-become-ruler-retweets-twitter

    Beantwoorden
  2. Jos Veldwijk says

    12 december 2011 at 10:12

    Hoi Kristien bedankt voor je reactie en het delen van je post. Erg leuk en interessant om te lezen! Alleen jammer dat die link naar die ‘nifty’ tool niet werkt. Ik had mijn tweets graag even getest.

    Beantwoorden
  3. Ayman van Bregt says

    8 februari 2012 at 22:01

    Hallo Jos,

    wat is de gedachte achter tip 37 dat je minimaal 10 berichten per dag moet delen?

    Groet,

    Ayman

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      9 februari 2012 at 11:53

      @Ayman, bedankt voor je reactie. Allereerst: je moet niets. Maar uit onderzoek van Dan Zarella blijkt dat mensen die tussen 10-20 berichten per dag versturen, gemiddeld meer volgers hebben. Lees eventueel ook: http://www.veldmerk.nl/2011/04/02/online-marketing-en-de-kunst-van-timing/

      Beantwoorden
  4. Lourense Das says

    18 mei 2012 at 12:13

    Beste Jos,
    Mooi lijstje en leuk dat je het deelt.
    Ik heb een vraag (ook al gesteld aan #durftevragen): hoe bereik je volgers in een sector die (nog) niet aan sociale media doen? Dus, je bent zelf trendsetter en de # die je gebruikt zijn nieuw. Is er een truc om die mensen over de streep te trekken en jou te gaan volgen via Twitter of Facebook?
    Ik heb al wat acties ondernomen, maar tot nu toe met weinig resultaat. Ben ik gewoon te vroeg en moet ik wachten tot men zover is?
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Mvg,
    Lourense

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      18 mei 2012 at 12:44

      Dag Lourense, bedankt voor je reactie. Ik durf te stellen dat je inmiddels in iedere sector je doelgroep kunt bereiken op Social Media. De vraag is oa: waar zit die? Dat is belangrijker (en makkelijker) dan mensen over de streep te trekken. Mijn advies is dus: ‘fish where the fish are’. Probeer er achter te komen of jouw primaire doelgroep überhaupt wel gebruik maakt van Twitter.

      Mensen over de streep trekken is lastig. Maar het probleem is wellicht eerder dat je doelgroep niet eens weet waar je actief bent. Ik zou er dus voor kiezen om via andere kanalen te laten zien dat je actief bent op Twitter/Facebook. Zet twitter/FB berichten bijvoorbeeld in een magazine, laat tweets zien op de website, plaats een artikel op een gerenommeerde website in je sector, zet de URLs onderin je mails, etc. etc.

      Vergeet trouwens niet om de taal van je doelgroep te spreken. Welke vragen/problemen hebben zij? En: welke (zoek)woorden gebruiken ze? Dat is soms lastiger dan men op het eerste gezicht denkt. Speel daarop in en wordt gevonden met content die daarbij past. Gebruik bijv. keywords (met mate) in je tweets en profiel.

      Ik wil afsluiten met een suggestie voor Twitter: start eens met Paper.li. Dit is een digitale krant die informatie op twitter verzamelt op basis van jouw voorkeuren/bronnen en keywords. Handig om a) zelf op de hoogte te blijven b) trendsetter te zijn en c) meer volgers te krijgen. Gebruik een slimme topic. Eenmalig inrichten en klaar. Succes!

      Beantwoorden
  5. Carine says

    26 oktober 2012 at 20:50

    Veel tips, Jos. Wat is de gedachte achter 23, dat je de woorden download, tips en hoe moet ik moet gebruiken?
    alvast bedankt voor het antwoord, Carine

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      5 november 2012 at 14:48

      Hoi Carine, nog bedankt voor je reactie. Ik was een week op vakantie en kon niet eerder reageren.

      Als Social Media bureau zou dit niet nieuw voor je moeten zijn ;) Maar goed.

      De gedachte achter tip 23: gebruik actieve/krachtige woorden, deze zetten aan tot actie. Onderzoek en eigen ervaringen laat zien dat het woord ‘Download’ leidt tot een hoge conversie (percentage mensen dat doorklikt op een link). Dat geldt ook voor tips (al is het verstandig om dit gedoceerd te gebruiken). ‘Hoe moet ik’ sluit aan bij concrete vragen die veel mensen hebben.

      Succes

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (5)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer